هوش مصنوعی

September 2, 2025
13:45 سه شنبه، 11ام شهریورماه 1404
کد خبر: 200783

متا به‌سراغ مدل‌های هوش مصنوعی رقیب می‌رود

منبع: دیجیاتو

بخش جدید هوش مصنوعی متا ممکن است از مدل‌های گوگل و OpenAI بهره ببرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که متا درحال بررسی استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی رقیب برای ارتقای اپلیکیشن‌های خود است.

طبق گزارش The Information، بخش جدید هوش مصنوعی متا ممکن است از مدل‌های شرکت‌های گوگل یا OpenAI استفاده کند تا عملکرد هوش مصنوعی اپ‌های خود را بهبود ببخشد. این اقدام نشان می‌دهد که متا تنها به جذب کارکنان بااستعداد از گوگل و OpenAI اکتفا نکرده، بلکه قصد دارد از مدل‌های رقیب نیز بهره ببرد تا تجربه هوش مصنوعی کاربرانش را ارتقا دهد.

استراتژی متا برای استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی رقیب
براساس همین گزارش، مدیران واحد Meta Superintelligence Lab بررسی کرده‌اند که چگونه می‌توان گوگل جمینای را در چت‌بات متا ادغام کرد تا پاسخ‌های متنی و صوتی به سؤالات کاربران بدهد. هدف اصلی این است که چت‌بات متا بتواند به شکل طبیعی و دقیق با کاربران تعامل داشته باشد و پاسخ‌های مرتبط و مفیدی ارائه دهد.

علاوه‌بر جمینای، متا همچنین مذاکراتی درباره استفاده از مدل‌های OpenAI برای تأمین قدرت Meta AI و ویژگی‌های هوش مصنوعی اپلیکیشن‌های خود داشته است. سخنگوی متا در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این شرکت از تمام گزینه‌های موجود برای ساخت بهترین محصولات هوش مصنوعی استفاده می‌کند. یکی از این گزینه‌ها همکاری با شرکت‌های دیگر و همچنین توسعه مدل‌های اختصاصی خود است.

گزارش‌ها می‌گویند استفاده از مدل‌های خارجی موقت خواهد بود تا متا بتواند مدل‌های Llama AI را بهبود دهد و در بازار توانایی رقابت داشته باشد. این استراتژی به متا کمک می‌کند تا ضمن یادگیری از مدل‌های پیشرفته، سرعت توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی خود را افزایش دهد و ویژگی‌های منحصربه‌فردی به کاربران ارائه کند.

کارمندان متا هم‌اکنون به مدل‌های هوش مصنوعی آنتروپیک دسترسی دارند که در ارائه خدمات در داخل شرکت مانند دستیار کدنویسی کاربردی هستند. درهمین‌حال، متا با ارائه بسته‌های حقوقی جذاب تلاش می‌کند محققان هوش مصنوعی گوگل و OpenAI را جذب کند تا تیم Superintelligence Lab خود را تقویت کند. این اقدامات نشان‌دهنده تمرکز متا بر توسعه هوش مصنوعی پیشرفته و حفظ جایگاه رقابتی در بازار فناوری است.

در مجموع، استفاده از مدل‌های رقیب و همکاری با شرکت‌های دیگر بخشی از استراتژی متا برای بهبود محصولات هوش مصنوعی، افزایش کیفیت پاسخ‌ها و ارائه تجربه‌ای بهتر به کاربران است، درحالی‌که توسعه مدل‌های اختصاصی و سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی متخصص همچنان در اولویت باقی می‌ماند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.