دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 3, 2025
10:00 چهارشنبه، 12ام شهریورماه 1404
کد خبر: 200859

کاهش زمان پاسخگویی به استعلام‌ها توسط سامانه زمین

منبع: ایسنا

بر اساس آخرین آمار سامانه پنجره واحد زمین میانگین زمان پاسخگویی به استعلام‌ها را از ۹۰ روز به ۲۴ روز رسانده و هزینه‌های ثبت درخواست متقاضیان از ۰.۱ همت به ۱.۶ همت کاهش یافته است که رشدی چشمگیر برابر با ۱۵۰۰ درصد و کاهش هزینه مصرف کاغذ را به همراه داشته و با این تحول ۳.۶ میلیون مراجعه حضوری کمتر انجام شده است.

سازمان فناوری اطلاعات ایران با طراحی و توسعه سامانه‌های کلان و ملی کشور نقش مهمی در پیشبرد خدمات هوشمند دولت و سرعت بخشیدن به سیر تحول دیجیتال در کشور دارد. به عبارتی این سازمان مسئول سیاست گذاری توسعه و نظارت بر حوزه فناوری اطلاعات کشور و ایجاد زیرساخت‌های لازم است.

تحقق پنجره واحد خدمات دولت هوشمند در سال های گذشته برای دولت یک دغدغه جدی محسوب می شد و این امیدواری وجود داشت همه دستگاه‌ها با یک همگرایی همه‌جانبه فصل جدیدی از ارائه خدمات مبتنی بر فناوری را برای مردم ایجاد کنند. اکنون این پنجره یکی از اولویت اصلی دولت تبدیل‌شده تا به واسطه آن بتوان نظام خدمت‌رسانی به مردم را به یک نظام آسان و در دسترس تبدیل کرد. بنابراین در ابتدا با ارائه خدمات ۱۰ دستگاه در اختیار مردم قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در یک سال گذشته پنجره ملی خدمات دولت هوشمند طبق برنامه هفتم توسعه با هدف هوشمندسازی سالانه ۲۰ درصد خدمات توانسته‌ است تعداد کاربران خود را از ۵۱.۳ میلیون نفر در آغاز دولت چهاردهم به ۶۷.۹ میلیون نفر برساند که نشان دهنده ۳۲.۳ درصدی است.

همچنین هوشمندسازی خدمات دستگاه‌های اجرایی با روندی روبرو رشد در حال افزایش است به گونه‌ای که از ۴۹۸ خدمت به ۷۸۳ خدمت رسیده و رشد ۵۷ درصدی داشته است.

کاهش ۳.۶ میلیون مراجعه حضوری توسط سامانه زمین

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در یک سال گذشته میزان شناسایی خود را از ۱۳ هزار و ۷۳۳ هکتار به ۲۳ هزار و ۶۱۹ هکتار برابر با ۶۲ درصد رشد رسانده است.

در یک سال گذشته با مجموعه‌ای از اقدامات گسترده و اثرگذار خدمات دولت هوشمند توسعه یافته و دسترسی امن و یکپارچه شهروندان به سامانه‌ها ممکن شده است. به طور مثال سامانه پنجره واحد زمین میانگین زمان پاسخگویی به استعلام‌ها را از ۹۰ روز به ۲۴ روز رسانده و هزینه‌های ثبت درخواست متقاضیان از ۰.۱ همت به ۱.۶ همت کاهش یافته که رشدی چشمگیر برابر با ۱۵۰۰ درصد و کاهش هزینه مصرف کاغذ (صرفه جویی ۱۰ برابری در راستای حفاظت از محیط زیست) را به همراه داشته و با این تحول ۳.۶ میلیون مراجعه حضوری کمتر انجام شده است.

تاکنون این سامانه توانسته موارد ثبتی را با رشد ۵۵ درصدی از ۳۶ هزار و ۹۹۵ مورد به ۸۲ هزار و ۶۵۳ مورد افزایش دهد. لازم به ذکر است سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در یک سال گذشته میزان شناسایی خود را از ۱۳ هزار و ۷۳۳ هکتار به ۲۳ هزار و ۶۱۹ هکتار برابر با ۶۲ درصد رشد رسانده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.