تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

September 3, 2025
18:20 چهارشنبه، 12ام شهریورماه 1404
کد خبر: 200916

همکاری گوگل با HTC برای تولید عینک هوشمند

منبع: دیجیاتو

گزارش‌ها حاکی از آن است که HTC به‌عنوان تولیدکننده پیمانی عینک هوشمند گوگل انتخاب شده است.

بازار عینک‌‌های هوش مصنوعی هم‌اکنون در مرحله‌ای است که ظرفیت رشد سریع و نفوذ بیشتر را دارد و مهارت گوگل در توسعه پلتفرم اندروید باعث می‌شود این شرکت نسبت به رقبا مزیت قابل توجهی در معرفی محصول اختصاصی خود داشته باشد.

گزارش‌های پیشین مدعی بودند گوگل قصد ندارد به این زودی عینک خود را وارد بازار کند، اما تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد این شرکت توسعه عینک هوشمند خود را تکمیل کرده و تولیدکنندگان مختلف برای اجرای پروژه مشخص شده‌اند.

تکمیل مراحل توسعه عینک هوش مصنوعی گوگل
براساس گزارش‌های غیررسمی، مرحله تحقیق و توسعه عینک هوش مصنوعی گوگل به پایان رسیده ولی این شرکت هنوز تصمیم نگرفته که آن را اکنون به بازار عرضه کند یا خیر. اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد شرکت Quanta طراحی نمونه اولیه این عینک را بر عهده داشته و HTC به‌عنوان تولیدکننده پیمانی انتخاب شده است. دلیل انتخاب HTC، تجربه این شرکت در تولید عینک هوشمند VIVE Eagle بوده که با یک مدل زبانی چینی و مشخصات مناسب عرضه شد.

مطابق داده‌های Counterpoint Research، فروش جهانی عینک‌‌های هوشمند در نیمه اول 2025 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 110 درصد رشد کرده است و عمده این رشد توسط مدل Ray-Ban Meta صورت گرفته است. محصولات متا در بازار عینک‌های هوشمند 78 درصد از کل محموله‌ها در نیمه نخست 2025 را تشکیل داده‌اند، که نسبت به 46 درصد در نیمه نخست 2024 و 66 درصد در نیمه دوم 2024 افزایش قابل توجهی داشته است. این آمار نشان‌دهنده فرصت‌های گسترده برای سایر بازیگران بازار است، درحالی‌که متا با 73 درصد سهم بازار همچنان در موقعیت برتر قرار دارد.

زمانی که گوگل محصول خود را عرضه کند، پلتفرم اندروید XR می‌تواند تجربه کاربری روان‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتری ارائه دهد، زیرا کاربران با انتقال از گوشی هوشمند به دستگاه پوشیدنی، حافظه عضلانی خود را حفظ خواهند کرد.

این روند نشان می‌دهد که گوگل با ورود به حوزه عینک‌های هوشمند می‌تواند سهم بزرگی از بازار را به دست آورد و رقابت با متا را شدت ببخشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.