نوکیا با اولین رادیوی FRMCS خود توجهها را به سمت خودش جلب کرد
ICTna.ir – نوکیا، سازندهی تجهیزات مخابراتی فنلاندی، که همیشه از سر و صدا کردن خوشحال است، از راهاندازی اولین رادیوی پهنباند 5G خود برای اپراتورهای راهآهن خبر میدهد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این پروژه به یک رادیوی AirScale خلاصه میشود که روی طیف فرکانسی ۱۹۰۰ مگاهرتز کار میکند و قرار است به همراه باند ۹۰۰ مگاهرتز توسط سامانههای ارتباطی سیار راهآهن آینده (FRMCS) مورد استفاده قرار گیرد.
FRMCS جایگزین GSM-R، فناوری معتبر 2G است که ارتباط قابل اعتمادی را بین رانندگان و سیگنالدهندگان برقرار میکند. طبق اعلام اتحادیه بینالمللی راهآهن (UIC)، این فناوری به خوبی به صنعت خدمات ارائه داده و اتصال آن تنها در اروپا در 130هزار کیلومتر از خطوط ریلی برقرار شده است.
از سوی دیگر، راهکارهای GSM-R نوکیا در بیش از 20 کشور جهان مستقر شدهاند.
با این حال، GSM-R اکنون کمی پیشرفت کرده است و برنامه این است که پشتیبانی از صنعت تا سال ۲۰۳۰ پایان یابد. FRMCS از سال ۲۰۱۹ در حال توسعه بوده است، نه تنها در انتظار این مهلت، بلکه برای آوردن ارتباطات راهآهن به قرن بیست و یکم، ارائه اتصال سریع و کمتاخیر به اپراتورهای راهآهن و باز کردن برخی موارد استفاده جدید هیجانانگیز.
برای نوکیا، این موارد عبارتند از کنترل و نظارت خودکار و بلادرنگ قطارها برای بهبود ایمنی و کارایی و کاهش مصرف انرژی و آلودگی، ارائه تجربه بهتر برای مسافران با بهروزرسانیها و اطلاعات بلادرنگ، ارتباطات حیاتی – نه فقط صدا، بلکه ویدیو و داده و نگهداری پیشبینانه و نظارت بر زیرساختهای ریلی در لحظه برای کاهش زمان از کارافتادگی و هزینههای نگهداری.
راهاندازی رادیوی جدید این شرکت بر اساس انتشار راهکار سازمانی اصلی نوکیا برای راهآهن، یک هسته 4G و 5G بومی ابری که با GSM-R نیز کار میکند و مسیر ارتقاء همواری را برای اپراتورهای راهآهن فراهم میکند، انجام میشود. ادعا میشود که این محصول تمام قابلیتهای مورد نیاز برای فعال کردن موارد استفاده فوقالذکر، از جمله پروتکل شروع جلسه برای راهآهن (SIP-R) را برای ارائه اتصال قابل اعتماد برای ارتباطات حیاتی ارائه میدهد.
اوایل این ماه، نوکیا قراردادی برای ارتقاء شبکه اصلی GSM-R برای اپراتور راهآهن ملی هلند امضا کرد که خبر آن را پیشتر در ایستنا منتشر کرده بودیم و راه را برای FRMCS هموار میکند.
تامی اویتو، رئیس بخش شبکههای موبایل نوکیا در این خصوص گفت: حرکت به سمت دیجیتالی شدن، نیازمند نوعی اتصال پرسرعت و قابلیتهای دادهای است که سیستمهای قدیمی به سادگی نمیتوانند ارائه دهند و این امر نیاز مبرمی را برای اپراتورهای راهآهن در سراسر جهان به مدرنسازی ایجاد میکند. راهکار تجاری 5G ما، که با دههها تجربه و تخصص اثباتشده در صنعت راهآهن پشتیبانی میشود، نشاندهنده تعهد ما به پایهریزی نسل بعدی عملیات راهآهن است. ما یک پلتفرم فناوری انعطافپذیر و مقاوم در برابر آینده ارائه میدهیم که از انتقال روان به FRMCS پشتیبانی میکند و در عین حال بهرهوری عملیاتی، ایمنی و تجربه کلی مسافران را بهبود میبخشد.
طبق نقشه راه آزمایشی UIC، انتظار میرود FRMCS تا سهماهه چهارم ۲۰۲۸ به صورت تجاری آماده شود.