هوش مصنوعی

September 8, 2025
12:05 دوشنبه، 17ام شهریورماه 1404
کد خبر: 201155

پاسخ محققان OpenAI به چرایی توهم چت‌بات‌های هوش مصنوعی

منبع: زومیت

چرا چت‌بات‌های هوش مصنوعی گاهی اطلاعات اشتباه را به‌عنوان حقیقت ارائه می‌دهند؟ محققان OpenAI دلایل این مشکل و راه‌حل‌های ممکن را بررسی می‌کنند.
مدل‌های زبان بزرگ (LLM) مانند GPT-5 و Claude در دنیای هوش مصنوعی بسیار محبوب شده‌اند، اما یکی از مشکلات رایج آن‌ها، توهمات است. توهمات زمانی رخ می‌دهد که مدل‌های زبان اطلاعات نادرست را به‌عنوان حقیقت تولید می‌کنند. این مسئله به دلیل روش‌های آموزشی آن‌ها به وجود می‌آید که بیشتر بر حدس زدن متمرکز هستند تا پذیرش عدم قطعیت.

به‌نوشته‌ی بیزنس‌اینسایدر، محققان OpenAI در مقاله‌ای جدید اعلام کردند که مشکل اصلی توهم هوش مصنوعی این است که مدل‌ها هنگام آموزش، به حدس زدن پاداش بیشتری می‌دهند تا پذیرش شک و تردید. به عبارت دیگر، مدل‌ها به‌طور ناخودآگاه به این آموزش داده می‌شوند که «برای پیشرفت باید حدس بزنند» و به جای اعتراف به عدم قطعیت، برای یافتن جواب قطعی تلاش کنند.

درحالی که برخی از مدل‌ها مانند Claude در زمینه‌ی توهم موفق‌تر عمل و از بیان اطلاعات نادرست اجتناب می‌کنند، این‌گونه مدل‌ها می‌توانند به دلیل اجتناب از اشتباهات، کارایی خود را محدود کنند. OpenAI در بررسی خود بیان کرد که این مدل‌ها با وجود اجتناب از حدس‌های نادرست، می‌تواند به دلیل رد کردن زیاد درخواست‌ها برای کاربران کمتر مفید باشند.

پیشرفت در زمینه‌ی کاهش توهم هوش مصنوعی به تغییر معیارهای ارزیابی مربوط می‌شود. محققان OpenAI پیشنهاد کردند که باید ارزیابی‌های فعلی به‌گونه‌ای تغییر کنند که حدس زدن در زمان عدم قطعیت را مجازات نکنند. مدل‌های زبان باید به‌گونه‌ای آموزش ببینند که از حدس زدن‌های بی‌مورد خودداری کنند تا دقت بالاتری داشته باشند.

در نهایت، مشکل توهمات می‌تواند با تغییرات در نحوه‌ی ارزیابی مدل‌های هوش مصنوعی برطرف شود. اگر مدل‌ها به جای پاداش گرفتن برای حدس‌های درست تصادفی، تشویق شوند که در صورت عدم قطعیت از پاسخ دادن اجتناب کنند، به دقت بیشتری دست خواهند یافت و از توهمات جلوگیری خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.