فناوری اطلاعات

September 8, 2025
17:48 دوشنبه، 17ام شهریورماه 1404
کد خبر: 201187

۲۹ میلیون تومان، میانگین درآمد ماهانه سئوکارها در سال گذشته

منبع: دیجیاتو

۲درصد از متخصصان سئو به شکل هم‌زمان بیش از ۵ پروژه سئوی بین‌المللی دارند.

تریبون برای چهارمین سال پیاپی وضعیت حوزه سئوی ایران را با انتشار گزارش جامع سئو بررسی کرد. این بررسی نشان می‌دهد که میانگین درآمد متخصصان سئو در سال گذشته ۲۹ میلیون تومان بوده است.

۵۲۱ متخصص سئو پس از احراز هویت پیامکی و پاسخ به پرسشنامه آنلاین، در فرآیند گردآوری داده‌های چهارمین گزارش جامع سئوی تریبون مشارکت کردند. هم‌چنین، بهره‌گیری از ظرفیت «گروه کسب‌وکار پژوهی گوی» به‌عنوان پارتنر پژوهشی تریبون در مراحل مختلف تهیه این گزارش، به اعتبار آن افزوده است.

۷۱درصد از مشارکت‌کنندگان در پژوهش چهارمین گزارش جامع سئوی ایران آقا هستند و ۵۷درصد از آنان در شرکت‌های ‌‌B2C فعالیت می‌کنند. به‌علاوه، ۵۳درصد از مشارکت‌کنندگان ساکن تهران هستند و ۴۳درصد از آنان بین ۲ تا ۵ سال سابقه کار دارند. نزدیک به نیمی از متخصصان سئوی مشارکت‌کننده زیر ۳۰ سال سن دارند.

رشد ۳۸درصدی میانگین درآمد متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳
میانگین درآمد ماهانه متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳ برابر ۲۹میلیون تومان بوده است. نزدیک به ۲۰درصد متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳ بالای ۵۰میلیون تومان در ماه درآمد داشته‌اند. در سال گذشته، میانگین درآمد ماهانه مدیران سئوی آقا و خانم به‌ترتیب ۳۴ و ۳۲میلیون تومان، میانگین درآمد ماهانه کارشناسان ارشد سئوی آقا و خانم به‌شکل یکسان ۳۰‌‌میلیون تومان و میانگین درآمد ماهانه کارشناسان سئوی آقا و خانم ۱۹ و ۱۷میلیون تومان بوده است. هم‌چنین، میانگین درآمد متخصصان سئوی یک‌شغله، دوشغله و سه‌شغله در سال ۱۴۰۳ به‌ترتیب ۲۷، ۲۹ و ۳۶میلیون تومان بوده است.

میزان سابقه کار در حوزه سئو با درآمد همبستگی مثبت دارد. برای نمونه بیشترین میزان درآمد ماهانه در حوزه سئو به متخصصان سئو با بیش از ۱۰ سال سابقه کار اختصاص دارد. این متخصصان به‌شکل میانگین ۴۷میلیون تومان در ماه درآمد دارند. هم‌چنین، بیشترین درآمد در حوزه سئو به متخصصان ساکن پایتخت اختصاص دارد. متخصصان سئوی ساکن پایتخت، کلان‌شهرها، مراکز استان و شهرهای کوچک به‌شکل میانگین به‌ترتیب ۳۲، ۲۷، ۲۰ و ۲۴میلیون تومان درآمد ماهانه دارند.

۲۸درصد از فریلنسرهای سئوی ایران درآمد ارزی دارند
فصل سوم چهارمین گزارش جامع سئوی تریبون به بررسی وضعیت فریلنسرها، مشاوران سئو و متخصصان سئوی شاغل در آژانس‌ها می‌پردازد.

۵۱درصد از متخصصان سئوی شاغل در آژانس‌ها و فریلنسرها و مشاوران سئو اعلام کرده‌اند که در سال ۱۴۰۳ بودجه کارفرمایان با افزایش همراه بوده است. در سال ۱۴۰۳ بزرگترین دلیل قطع همکاری کارفرمایان با آژانس‌های سئو «انتظار نتیجه گرفتن در کوتاه مدت» و بزرگترین انتظار کارفرمایان از متخصصان سئو «افزایش فروش» بوده است.

در سال گذشته،‌ «معرفی‌شدن از طریق دوستان و کارفرمایان قبلی»، بزرگترین راه جذب پروژه سئو از سوی متخصصان سئو بوده است. ۵درصد از متخصصان سئو به‌شکل هم‌زمان بیش از ۲۰ پروژه را مدیریت می‌کنند و ۲درصد از متخصصان سئو به شکل هم‌زمان بیش از ۵ پروژه سئوی بین‌المللی دارند.

افزایش بودجه سئوی ۶۴درصد شرکت‌ها در سال ۱۴۰۳
۵۷درصد از متخصصان سئو در سال ۱۴۰۳ در شرکت‌های B2C فعالیت داشته‌اند و «فروشگاه‌های اینترنتی» بیشترین متخصصان سئو را در خود جای داده‌اند.

مهمترین انتظارات شرکت‌ها از تیم داخلی سئو به‌ترتیب، «بهبود رتبه کلمات کلیدی»، «افزایش فروش»، «افزایش ترافیک»، «افزایش آگاهی از برند»، «تولید لید» و «لینک‌های بیشتر» بوده است.

براساس اعلام مدیران سئوی شاغل در شرکت‌ها، «استعداد و اشتیاق یادگیری»، «سطح دانش سئو»، «روحیه تحقیق و یادگیری»، «تجربه عملی»، «سازگاری و انطباق» و «مهارت‌های نرم»، به‌ترتیب با اولویت‌ترین مهارت‌های مد نظر آنان برای استخدام متخصص سئو است.

بودجه ناکافی بزرگترین چالش متخصصان سئو است
متخصصان سئو ۳ تهدید بزرگ سئو در ۲ سال آینده را به‌ترتیب «تغییر رفتار کاربران به واسطه پیشرفته‌ترشدن هوش مصنوعی»، «سخت‌تر شدن رقابت برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط» و «آپدیت‌های الگوریتم‌های گوگل» دانسته‌اند. با این وجود مانند سال ۱۴۰۲، در سال ۱۴۰۳ نیز ۴۹درصد از متخصصان سئو تغییرات الگوریتم‌های گوگل را کمک‌کننده و بسیار کمک‌کننده دانسته‌اند. از دیدگاه متخصصان سئو «تطابق با تغییرات الگوریتم‌های اصلی گوگل»، «تحلیل و آنالیز» و «سئوی خارجی و استراتژی لینک‌سازی»، به ترتیب سه فعالیت سخت در حوزه سئو هستند.

«بهبود رتبه کلمات کلیدی»، «افزایش ترافیک ارگانیک» و «افزایش فروش» به‌ترتیب سه معیار اصلی متخصصان سئو برای سنجش میزان موفقیت‌شان در سال ۱۴۰۳ بوده است. آنان باور دارند که «تولید محتوای مفید و باکیفیت»، «فاکتورهای سئوی تکنیکال» و «فاکتورهای سئوی داخلی»، به‌ترتیب سه عامل اصلی رتبه‌بندی‌ سایت‌ها از سوی گوگل در سال گذشته بوده است. با این وجود پیش‌بینی آن‌ها از تعیین‌کننده‌ترین عومل رتبه‌بندی سایت‌ها در ۲ سال آینده به‌ترتیب «تجربه کاربری»، «تلفیق فناروی‌های هوش مصنوعی در موتورهای جستجو»، «محتوای People-first content، عناصر غنی مانند اینفوگرافیک، پادکست، ویدئو»، خواهد بود.

«رپورتاژ آگهی بدون تگ تبلیغاتی»؛ موثرترین روش لینک‌سازی خارجی سال ۱۴۰۳
در سال ۱۴۰۳ متخصصان سئو به‌ترتیب از «رپورتاژ آگهی»، «بک لینک»، «Link earning به‌جای Link Building (مانند تولید محتوای مفید در قالب متن، ویدیو و اینفوگرافیک)»، «پست مهمان» و «انتشار لینک در مقالات برتر گوگل»، بیشترین استفاده را برای لینک‌سازی خارجی انجام داده‌اند.

آنان موثرترین روش‌های لینک‌سازی خارجی در سال ۱۴۰۳ را به‌ترتیب «انتشار رپورتاژ آگاهی بدون تگ تبلیغاتی»، «انتشار رپورتاژ آگهی با تگ تبلیغاتی»، «لینک‌سازی لایه‌ای»، «Link earning به‌جای Link Building (مانند تولید محتوای مفید در قالب متن، ویدیو و اینفوگرافیک)»، «به‌روزرسانی رپورتاژها» و «بک لینک سایت واید» دانسته‌اند.

سئو و هوش مصنوعی
متخصصان برای بهبود عملکردشان در زمینه سئو به دنبال یادگیری «کار با ابزارهای هوش مصنوعی»، «توسعه دانش در حوزه سئو»، «مارکتینگ»، «تحلیل داده»، «تولید محتوا»، «مهارت‌های نرم» و «برنامه نویسی» هستند. آنان اعلام کرده‌اند که از هوش مصنوعی بیشتر برای «تولید محتوای متنی»، «تولید تصاویر»، «گردآوری داده‌ها»، «تحلیل داده‌ها»، «دسته‌بندی داده‌ها» و «ساخت کدهای اسکیما» استفاده می‌کنند. هم‌چنین ۴درصد از متخصصان سئو اعلام کرده‌اند که تاکنون از هوش مصنوعی استفاده نکرده‌اند.

در پایان، ۱۸درصد از متخصصان سئو اعلام کرده‌اند که از ادامه فعالیت در زمینه سئو مطمئن نیستند. هم‌چنین، ۲۱درصد از آنان در سال ۱۴۰۳ اقدامی برای مهاجرت انجام داده‌اند.

برای دانلود چهارمین گزارش جامع سئوی تریبون اینجا کلیک کنید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.