اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 9, 2025
20:06 سه شنبه، 18ام شهریورماه 1404
کد خبر: 201320

اعتراف جنجالی گوگل: سرعت افول وب آزاد افزایش یافته است

منبع: زومیت

گوگل در دفاعیات خود در پرونده ضدانحصار فناوری تبلیغات اعلام کرد که وب آزاد درحال افول سریع است.

گوگل در یک سند حقوقی اعترافی عجیب کرده که با روایت ماه‌های اخیر این شرکت کاملاً در تضاد است. این غول فناوری در دفاعیات خود در پرونده ضدانحصار فناوری تبلیغات به صراحت اعلام کرده «که وب آزاد درحال افولی پرسرعت است.»

براساس گزارش Ars Technica، این جمله که در پرونده رسمی گوگل در دادگاه ثبت شده، موجی از واکنش‌ها را برانگیخته است، زیرا با ادعاهای مکرر مدیران این شرکت مبنی‌بر «شکوفایی وب» و عدم تأثیر منفی جستجوی هوش مصنوعی بر ترافیک وب‌سایت‌ها، ۱۸۰ درجه تفاوت دارد. منتقدان معتقدند گوگل فقط زمانی که کسب‌وکار پرسود تبلیغاتش در معرض خطر قرار گرفته، حاضر به پذیرش این واقعیت تلخ شده است.

اعتراف گوگل درباره افول وب آزاد
اعتراف گوگل در چارچوب پرونده‌ای صورت گرفته که در آن وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تجزیه و فروش اجباری بخشی از کسب‌وکار تبلیغاتی گوگل به دلیل انحصارطلبی غیرقانونی است. گوگل در دفاعیه خود استدلال می‌کند که اجبار این شرکت به فروش بازار تبلیغاتی‌اش (AdX) فقط «افول وب آزاد را تسریع خواهد کرد» و به ناشرانی که برای بقا به درآمدهای تبلیغاتی متکی هستند، آسیب جدی خواهد زد.

سخنگوی گوگل در واکنش به جنجال‌های ایجاد شده، این جمله را «گلچین‌شده و تعبیری اشتباه» خواند و ادعا کرد که منظور گوگل نه کل «وب آزاد» بلکه افول «تبلیغات نمایشی در وب آزاد» بوده است. به گفته آن‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها درحال انتقال به سمت تبلیغات در تلویزیون‌های متصل به اینترنت و رسانه‌های خرده‌فروشی‌هاست و این موضوع به ضرر تبلیغات سنتی در وب‌سایت‌ها تمام شده است.

بااین‌حال، بسیاری از تحلیلگران اصلاحیه سخنگوی گوگل را نیز بی‌معنا می‌دانند، زیرا اگر تبلیغات در وب‌سایت‌ها سودآور نباشد، انگیزه گوگل برای ارسال ترافیک به آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. این دوگانگی در گفتمان گوگل وقتی آشکارتر می‌شود که اظهارات مدیران ارشد آن را مرور می‌کنیم. مدیرانی مانند «سوندار پیچای» و «لیز رید» در ماه‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند که ترافیک جستجو به سمت وب‌سایت‌ها «نسبتاً پایدار» مانده است.

جالب‌تر اینکه گوگل برای اثبات «شکوفایی» وب، به آماری استناد می‌کند که نشان می‌دهد خزنده‌های این شرکت از سال ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۴۵ درصدی در محتوای قابل ایندکس‌شدن بوده‌اند. اما منتقدان بلافاصله این سؤال را مطرح می‌کنند که کیفیت این محتوای جدید چگونه است؟ با توجه به انفجار ابزارهای هوش مصنوعی، این احتمال قوی وجود دارد که بخش بزرگی از این رشد ۴۵ درصدی، مربوط به محتوای کم‌کیفیت و تولیدشده توسط هوش مصنوعی باشد که ارزشی برای تبلیغ‌کنندگان ندارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.