سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

September 13, 2025
11:53 شنبه، 22ام شهریورماه 1404
کد خبر: 201491

نرم‌افزارها به قلب دنیای خودروسازان نفوذ کردند

منبع: ایسنا

نرم‌افزار از نقش پشتیبانی اولیه خود، به پایه و اساس رقابت بلندمدت برای خودروسازان تبدیل شده است.

نمونه اخیر این موضوع، اولین خودروی نرم‌افزارمحور بی‌ام‌دبلیو به نام «آی ایکس تری» (iX۳) است که الیور زیپسه، مدیرعامل این برند می‌گوید دوران جدیدی را برای این خودروساز آغاز می‌کند زیرا هماهنگی کاملی میان سخت‌افزار و نرم‌افزار برقرار می‌کند. این خودرو، چهار «ابرمغز» دارد که رایانه‌های با کارایی بالا هستند که قدرت پردازش خود را برای دینامیک رانندگی، رانندگی خودکار، اطلاعات سرگرمی و عملکردهای اساسی و افزایش راحتی به اشتراک می‌گذارند.

تقریبا همه مدیران خودرو (۹۲ درصد) در این نظرسنجی گفتند: بر این باورند که هر خودروساز برای رقابت در دوران خودروهای نرم‌افزارمحور، به یک شرکت نرم‌افزاری تبدیل خواهد شد.

این گزارش همزمان با رونمایی معماری‌های نرم‌افزاری نسل بعدی خودروسازان قدیمی مانند بی‌ام‌دبلیو و فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی مونیخ منتشر شد. این خودروسازان با رقابت شدیدی از سوی خودروسازان چینی که در حوزه دیجیتال فعالیت می‌کنند، مواجه هستند.

در حالی که خودروسازان قدیمی برای ارائه معماری‌های دیجیتال جامع و رقابتی تلاش می‌کنند، زیپسه قول داد که پروژه «نئو کلاس» (Neue Klasse)، نشان‌دهنده «جهشی عظیم است که کل برند» را در سال‌های آینده شکل خواهد داد.

بیش از هشت نفر از هر ۱۰ نفر (۸۱ درصد) از سازمان‌های مورد بررسی گفتند که محصولات و خدمات تعریف‌ شده توسط نرم‌افزار و نه فقط وسایل نقلیه فیزیکی، به گزاره ارزش اصلی آنها تبدیل خواهد شد. بیش از ۶۰ درصد انتظار دارند که استراتژی‌های آنها ظرف پنج سال بر اکثر برندهایشان تاثیر بگذارد.

در مرکز این تلاش‌ها، ایجاد پلتفرم‌های نرم‌افزاری یکپارچه قرار دارد، به‌طوری‌ که ۸۳ درصد از خودروسازان چنین پلتفرم‌هایی را عنصر کلیدی استراتژی خود می‌دانند. همچنین ۸۰ درصد بر اهمیت واحدهای نرم‌افزاری اختصاصی برای تسریع توسعه ویژگی‌ها تاکید کردند.

این نظرسنجی همچنین شتاب فزاینده‌ای به سمت قابلیت‌های نرم‌افزاری مستقل را نشان داد، به شکلی که ۹۴ درصد از شرکت‌ها موافقند که این امر برای کنترل حیاتی است. حدود ۸۰ درصد از پاسخ‌دهندگان کاهش هزینه‌ها را از ابتکارات نرم‌افزاری گزارش کرده‌اند یا انتظار دارند که به زودی شاهد مزایای آن باشند.

بر اساس گزارش اتوموتیو نیوز، این نظرسنجی تهدید ناشی از رقبای بومی دیجیتال، به ویژه خودروسازان چینی را که مدل‌های نرم‌افزارمحور را اتخاذ کرده‌اند، برجسته کرد. استراتژی‌های مشارکتی، استاندارد و کاربرمحور آنها، چرخه‌های سریع‌تر و ادغام قوی‌تر اکوسیستم را امکان‌پذیر می‌کند و سرعتی را ایجاد می‌کند که خودروسازان قدیمی برای رسیدن به آن تقلا می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.