اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 13, 2025
13:31 شنبه، 22ام شهریورماه 1404
کد خبر: 201501

تیلور سوئیفت آیتونز فراموش شده را زنده کرد

منبع: زومیت

تیلور سوئیفت با حرکتی غیرمنتظره سراغ روشی قدیمی رفت که آیتونز فراموش‌شده را دوباره زنده کرد.
تیلور سوئیفت بار دیگر نشان داد که قدرت تجاری‌اش فراتر از موسیقی است. او برای تبلیغ آلبوم جدید خود با نام The Life of a Showgirl، استراتژی متفاوتی را به کار گرفت که حتی سکوت ۶ ساله آیتونز را شکست.

به‌نوشته‌ی بیزنس‌اینسایدر، از زمان معرفی آلبوم سوئیفت در ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد ۱۴۰۴)، او نسخه‌های متنوعی از وینیل و سی‌دی را برای پیش‌خرید عرضه کرد که هرکدام کاور اختصاصی داشتند. این اقدام علاقه‌مندان را به جمع‌آوری همه‌ی نسخه‌ها تشویق کرد. اما حرکت غیرمنتظره‌تر زمانی بود که نسخه‌ی ویژه‌ای از آلبوم فقط از طریق آیتونز برای پیش‌خرید معرفی شد؛ اپلیکیشنی که اپل از سال ۲۰۱۹ عملاً کنار گذاشته بود.

بازگشت آیتونز با همکاری سوئیفت رنگ و بوی تازه‌ای به این سرویس قدیمی داد. حتی حساب رسمی آیتونز در ایکس که از سال ۲۰۱۹ خاموش بود، دوباره فعال شد و با تغییر تصویر پروفایل و بنر به عکس سوئیفت، هواداران را به پیش‌خرید آلبوم دعوت کرد. نسخه‌ی آیتونز این آلبوم ۱۱٫۹۹ دلار قیمت دارد و علاوه‌بر ۱۲ ترک اصلی، یک ویدیوی اختصاصی پشت‌صحنه با عنوان A Look Behind the Curtain نیز در خود جای داده است.

دلیل انتخاب سوئیفت روشن است: فروش مستقیم یک آلبوم به‌مراتب سود بیشتری از استریم دارد و در محاسبات بیلبورد هم ارزش بالاتری دارد. طبق تجربه، این خواننده بارها در برابر مدل‌های استریم ایستاده است؛ چه زمانی که در سال ۲۰۱۴ آلبوم ۱۹۸۹ را از اسپاتیفای بیرون کشید و چه وقتی که در سال ۲۰۱۵ اپل را مجبور کرد به هنرمندان در دوره‌ی آزمایشی اپل موزیک حق‌الزحمه پرداخت کند.

قدرت تجاری سوئیفت فقط به فروش بلیت کنسرت محدود نمی‌شود؛ او حتی برندها و شرکت‌ها را وادار به بازآفرینی روش‌های قدیمی فروش می‌کند. در همین راستا، فروشگاه زنجیره‌ای Target نیز اعلام کرد که در سوم اکتبر (۱۱ مهر ۱۴۰۴) و هم‌زمان با انتشار آلبوم، ۵۰۰ شعبه‌ی خود را نیمه‌شب باز می‌کند؛ اقدامی که یادآور دوران طلایی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی است.

با وجود آنکه سوئیفت از سال ۲۰۱۷ آثارش را روی پلتفرم‌های استریم نیز منتشر کرده و یکی از پرشنونده‌ترین هنرمندان دنیا است، همچنان بخش بزرگی از هواداران او عاشق نسخه‌های فیزیکی هستند. سال گذشته او نزدیک به ۳ میلیون نسخه وینیل فروخت؛ آماری که نشان می‌دهد شور خرید آثارش در میان طرفداران همچنان پابرجا است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.