نوکیا در شمال فنلاند به سرعت در حال توسعه فناوری “رادیو” است!
ICTna.ir -نوکیا، وندور تجهیزات مخابراتی فنلاندی، از مرکز تحقیق و توسعه رادیویی جدید و جذاب خود در اولو رونمایی کرد که نشاندهنده یک بیانیه مهم از قصد و نیت، چه از نظر فناوری و چه از نظر جغرافیایی، است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، وقتی اوایل امسال مدیرعامل جدید نوکیا، جاستین هاتارد، کهنهکار آمریکایی مرکز داده، معرفی شد، همه ما به این نتیجه رسیدیم که این نشاندهندهی فاصله گرفتن از موبایل و اروپا است. تصور اینکه نوکیا برای رد چنین حدسی چه کار دیگری میتوانست انجام دهد، سخت است، جز اینکه یک پردیس عظیم جدید در اولو (با تلفظ اوه-لو ) در شمال فنلاند، افتتاح کند که کاملاً به تحقیق، توسعه و تولید فناوری رادیویی اختصاص یابد.
برای اطمینان از اینکه پیام به طور واضح دریافت شده است، نوکیا تعدادی از رسانهها را به لبه قطب شمال (جایی که دما به طور نامتناسبی بالای 20 درجه سانتیگراد بود) برد تا خودشان پردیس جدید و براق را ببینند. چیزی که آنها در شمال فنلاند کم ندارند فضا است و پردیس جدید به همان اندازه که از نظر اندازه چشمگیر است، از نظر تجهیزات پیشرفته نیز چشمگیر است. نوکیا اکنون در حال متمرکز کردن تحقیق و توسعه رادیویی، زنجیره تأمین و قابلیت تولید در یک مکان است.
از آنجایی که اولو حتی با هلسینکی هم یک ساعت پرواز دارد، بعید به نظر میرسد که بتوان این همه منابع را به آنجا اختصاص داد، اما نوکیا از سال ۱۹۷۳ در آنجا فعالیت داشته است. یکی از دلایل اصلی ، دانشگاه علوم اصلی آن است که نوکیا به وضوح انتظار دارد بخش زیادی از نیروی کار مورد نیاز برای پردیس جدید را از آن تامین کند. روزانه چندین پرواز به اولو انجام میشود و پرواز ما در هر دو مسیر پر بود، بنابراین به نظر نمیرسد که این مکان نسبتاً دورافتاده مشکلی ایجاد کند.
ما یک روز قبل از افتتاحیه رسمی برای بازدید رسانهای به آنجا رسیدیم. مشخصاً از هیچ هزینهای در محوطه جدید دریغ نشده بود (اگرچه نتوانستیم کسی را در نوکیا متقاعد کنیم که هزینه آن را به ما بگوید)، و همه چیز در مورد آن حس لوکس بودن داشت. ما را به داخل سالن اصلی کارخانه راهنمایی کردند که حس یک اتاق تمیز تولید تراشه را داشت و پر از کیتهای صنعتی ترسناک و پراکنده بود.
با توجه به رکود مالی که کل صنعت موبایل در دوران 5G با آن مواجه بوده است، این تور یادآوری خوبی بود که چقدر هوش و ذکاوت و صنعت هنوز برای تکمیل ارتباطات بیسیم به کار میرود. نوکیا اکنون میتواند ایدههای جدید را در یک مکان امتحان کند، هر محصول حاصل را تحت فشار قرار دهد و حتی بهترین روش تولید و تجاریسازی آنها را بیابد.
در واقع، چشمگیرترین بخش این تور، بخش «معرفی محصولات جدید هوشمند» بود، یک کارخانه نیمهخودکار که دارای بازوهای رباتیک متعدد و حتی رباتهای متحرک شبیه به جنگ ستارگان بود که بهطور هدفمند و با دخالت محدود انسان به کار خود ادامه میدادند. نوکیا قصد دارد با این کار، روند سایر سایتهای تولیدی خود را تعیین کند و همچنین یک نقطه اثبات تجاری عالی برای هر مشتری بالقوهای که میتواند برای بازدید از آن ترغیب شود، فراهم کند.
روی پشت بام یکی از قسمتهای دانشگاه، یک دکل رادیویی چوبی (که ظاهراً جنس آن صرفاً به دلایل زیباییشناختی انتخاب شده بود) به ما نشان داده شد که همراه با چند مکان دیگر و پهپادها برای بررسی ویژگیهای انتشار رادیوهای جدید استفاده میشود. همانطور که انتظار میرود، 6G در آنجا تمرکز زیادی دارد و انتظار میرود طیف فرکانسی حدود 7 گیگاهرتز نقش بزرگی ایفا کند. به ما گفته شد که آنها در حال حاضر قادر به دریافت حدود 80٪ از برد 5G میانبرد در آن طیف از آن هستند که برای مفید بودن برای اپراتورها باید به 100٪ نزدیک شود.
در ادامهی روز، از منطقهی اولو (OuluZone) ، یک پیست مسابقه و ۳۵۰ کیلومتر مربع جنگل که نوکیا میتواند از آن برای آزمایش برد رادیویی و عملکرد درون خودرویی استفاده کند، بازدید کردیم. این تور با معرفی سایت OTAVA (منطقهی اعتبارسنجی هوایی) به پایان رسید که شامل تعدادی اتاقک بیپژواک (مانند اتاقکی که نخبگان روزنامهنگاری مخابراتی در زیر در آن مستقر هستند) برای آزمایش فناوریهای عظیم MIMO و شکلدهی پرتو مورد نیاز برای دستیابی به عملکرد قابل قبول از طیف فرکانسی بالاتر بود. گردهمایی عصرانه شامل پیشغذای گوزن شمالی، سوپ ماهی سالمون نامحدود و سونا برای افراد شجاع بود.
ما روز بعد در یک نشست خبری با هاتارد و رئیس بخش موبایل، تامی اویتو، ملاقات کردیم. هاتارد سوالات زیادی در مورد هزینههای تحقیق و توسعه رادیویی نوکیا دریافت کرد و او، همانطور که انتظار میرفت، پاسخ داد که همه چیز به هوشمندانه خرج کردن بستگی دارد، که این پردیس نمونه بارز آن است. او همچنین بر اهمیت «بهبود اهرم عملیاتی» تأکید کرد، که به نظر میرسد اصطلاحی شرکتی برای بهبود سودآوری است.
وقتی از هاتارد در مورد چالشهای پیش روی صنعت تلفن همراه سوال شد، او از فرصت استفاده کرد و به یکی از صحبتهای همیشگی نوکیا در طول این بازدید پرداخت: اینکه چین سیاست حذف تدریجی فروشندگان غربی را دارد و اروپا نیز باید متقابلاً این کار را انجام دهد. سوالات ژئوپلیتیکی بیشتری مطرح شد که طی آن هاتارد اصرار داشت که علیرغم این سرمایهگذاری جدید، نوکیا همچنان از نوسانات تعرفهای دولت فعلی ایالات متحده مصون است.
در جلسه توجیهی بعدی که به صورت خصوصی با اویتو داشتیم و آن را با لایت ریدینگ به اشتراک گذاشتیم، موضوع فروشندگان «پرخطر» بار دیگر مطرح شد. اویتو تأکید کرد که اطلاعات مربوط به چین از یک منبع قوی به دست آمده است، اما اذعان کرد که اگرچه میداند اتحادیه اروپا در حال بررسی این موضوع است، اما هیچ تأییدی مبنی بر اینکه اتحادیه قصد دارد اقدامات سختگیرانهتری علیه شرکتهای چینی مانند هواوی انجام دهد، دریافت نکرده است.
با وجود این، و این واقعیت که موضع چین در مورد نوکیا و اریکسون سالهاست که آشکار شده است ، نوکیا به وضوح تصمیم گرفته است که این رویداد فرصتی عالی برای اعمال فشار غیرمستقیم بر اروپا در این مورد است. اویتو آشکارا ابراز امیدواری کرد که ممنوعیت هواوی فرصتهای قابل توجهی برای نوکیا ایجاد کند، اما کل این صحبتها برای ما کمی ساختگی و اغراقآمیز به نظر میرسید. با این وجود، بسیاری از رسانهها با خوشحالی از این داستان استقبال کردند، بنابراین نوکیا این ماموریت را انجام شده میداند.
در بحبوحه صحبتهای اولیه درباره 6G، درباره چالشهای انتقال آن به بازار و مدیریت انتظارات پرسیدیم. اویتو به رابط هوایی اشاره کرد، اما به نظر میرسید بیشتر به اصلاحات در مواردی مانند شکلدهی پرتو اشاره دارد تا هر چیز کاملاً جدید. در مورد استراتژی ورود به بازار، او از هوش مصنوعی به عنوان یک محرک اصلی ترافیک شبکه جدید نام برد و حدس زد که شاید اپراتورها بتوانند با ترکیب 6G با سایر خدمات پریمیوم مرتبط با هوش مصنوعی، افزایش ARPU را به دست آورند. این قانعکنندهترین پیشنهاد نیست، اما باید دید.
در مورد حوزههای رشد بیسیم برای نوکیا، اویتو بر بیسیم خصوصی در صنایعی مانند صنایع سنگین و دفاع تمرکز کرد ، که مورد دوم حوزهای بود که او به طور ویژه به آن علاقهمند بود و نوکیا پس از خرید Fenix در آن موقعیت خوبی دارد. در مورد 6G، اویتو توضیح داد که «باند طلایی» بین 6.4 تا 8.4 گیگاهرتز خواهد بود و انتظار میرود اپراتورها در آنجا حاملهای بسیار بزرگی با فرکانس 400 مگاهرتز داشته باشند. او گفت که انتظار ندارد طیف mmWave یا sub-Terahertz گسترش یابد.
تمایل آشکار نوکیا برای تلفیق سرمایهگذاری عظیم خود در پردیس جدید اولو با مسائل ژئوپلیتیکی و نظارتی منطقی است. این کار عملاً میگوید: «ما سهم خود را انجام دادهایم، اکنون زمان آن رسیده که اتحادیه اروپا وارد عمل شود.» هم هاتارد و هم اویتو خاطرنشان کردند که بازار موبایل اروپا برای حفظ رقابت با ایالات متحده و چین باید بسیار بیشتر ادغام شود. منافع شخصی آشکاری که چنین پیامی را هدایت میکند، آن را نادرست نمیکند و روند به سمت زنجیرههای تأمین محلیتر واضح است.
مهمتر از آن، پردیس جدید نوکیا در اولو، نشاندهندهی عزم راسخ این شرکت برای سرمایهگذاری کامل در رادیو در آیندهای قابل پیشبینی است. جاهطلبی و شایستگی نشان داده شده در آنجا چشمگیر است و باید تضمین کند که نوکیا حداقل با رقبای پرخرج خود همگام باشد. ظاهراً هاتارد اکنون به فنلاند نقل مکان کرده است، بنابراین ما خوشحالیم که پس از انتصاب او، فرضیات اولیه خود را اصلاح کنیم. حرکت شما، اریکسون.