لبه تکنولوژی

September 19, 2025
18:11 جمعه، 28ام شهریورماه 1404
کد خبر: 201894

بیکاری‌ رانندگان به لطف تاکسی‌های خودران

منبع: زومیت

دارا خسروشاهی مدیرعامل اوبر، تأثیر خودروهای خودران بر آینده‌ی شغلی رانندگان را چالشی بزرگ اجتماعی توصیف کرد.

ظهور خودروهای خودران می‌تواند آینده‌ی شغلی بسیاری از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را تحت‌تأثیر قرار دهد؛ موضوعی که حتی مدیرعامل اوبر، دارا خسروشاهی نیز آن را چالش جدی توصیف کرد. او در رویدادی که پادکست All-In برگزار کرد، درباره‌ی پیامدهای گسترش این فناوری توضیح داد و نگرانی‌ها درخصوص از دست رفتن فرصت‌های شغلی رانندگان را جدی دانست.

خسروشاهی تأکید کرد که در کوتاه‌مدت، رانندگان همچنان بخش مهمی از اکوسیستم اوبر باقی خواهند ماند. او گفت: «در ۵ تا ۷ سال آینده، تعداد رانندگان انسانی و نیروهای تحویل کالا افزایش خواهد یافت، چرا که تقاضا به‌سرعت رشد می‌کند.» بااین حال، او آینده‌ای ۱۰ تا ۱۵ ساله را پیش‌بینی می‌کند که در آن مسئله‌ی بیکاری رانندگان به چالش واقعی تبدیل خواهد شد.

طبق اظهارات مدیرعامل اوبر، پاسخ ساده‌ای برای مشکل وجود ندارد. او افزود: «این پرسش بزرگ اجتماعی است که نه‌تنها ما، بلکه بسیاری دیگر نیز باید با آن دست‌وپنجه نرم کنند.» هم‌زمان با پیشرفت هوش مصنوعی، نگرانی‌ها درباره‌ی جایگزینی انسان‌ها در صنایع مختلف از جمله رانندگانی که به‌عنوان نیروهای کار پلتفرم‌هایی مانند اوبر و لیفت فعالیت می‌کنند نیز افزایش یافته است.

نتایج اولیه‌ی همکاری اوبر با شرکت ویمو که تاکسی‌های خودرانش در آتلانتا و آستین فعالیت دارند، نشان می‌دهد خودروهای خودران از نظر بهره‌وری عملکردی بهتر از بسیاری رانندگان انسانی دارند. بااین حال، برخی رانندگان اوبر در گفت‌وگو با بیزنس اینسایدر ابراز کرده‌اند چندان نگران نیستند و همچنان به محدودیت‌های این فناوری، مانند مدیریت موانع جاده‌ای اشاره می‌کنند.

خسروشاهی در پایان گفت که اوبر علاوه‌بر حمل‌ونقل، به‌دنبال ایجاد فرصت‌های کاری جدید برای پیمانکاران مستقل در حوزه‌هایی نظیر برچسب‌گذاری و پردازش داده جهت آموزش مدل‌های هوش مصنوعی است. او تأکید کرد: «ما درحال گسترش فرصت‌های کاری در حوزه‌های جدید هستیم تا افراد بتوانند همچنان از پلتفرم اوبر کسب درآمد کنند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.