اپلیکیشن

تلفن همراه

September 20, 2025
14:57 شنبه، 29ام شهریورماه 1404
کد خبر: 201958

اپ محبوب نسل زد با ویوی میلیونی

منبع: دنیای اقتصاد

ماتان کوهن-گرومی اولین باری را که «فشردن یا له کردن» (با جلوه‌های ویژه) را تجربه کرد به یاد می‌آورد. مدیر خلاق و بنیان‌گذار پلتفرم ویدیویی هوش مصنوعی پیکا (Pika)، در حال کار با مجموعه‌ای جدید از جلوه‌های ویژه بود که شرکت به تازگی ارائه کرده بود. یکی از ابزارها تصویری را می‌گرفت و طوری نشان می‌داد که انگار دو جفت انگشت به معنای واقعی کلمه در حال فشردن سوژه – چه یک فنجان یا سر یک شخص – هستند، آن هم به شیوه‌ای لذت‌بخش و واقع‌گرایانه، همراه با جلوه‌های صوتی خرد کردن.

کوهن-گرومی، مدیر سابق تلویزیون و تبلیغات که برای اولین بار در سال ۲۰۲۳، زمانی که از «میدجرنی» برای ساخت یک فیلم کوتاه برای گروه راک خود (که اکنون از بین رفته است) استفاده کرد، جادوی هوش مصنوعی مولد را کشف کرد، می‌گوید: «چیز بسیار شگفت‌انگیزی در مورد آن وجود داشت. یادم می‌آید به همه می‌گفتم: «من مدت زیادی است که با هوش مصنوعی کلنجار می‌روم اما هرگز اینقدر بلند نخندیده بودم. امیدوارم این حرفم را به دیگران هم منتقل کنم.»

همین‌طور هم شد. وقتی پیکای ۱۸ ماهه ابزارهای «پیکافِت»خود را در اکتبر ۲۰۲۴ منتشر کرد، کاربران می‌توانستند تصاویرو ویدیوها را فشرده، باد کرده و «کیک‌مانند» کنند – اینترنت پر از دوچرخه‌ها، حیوانات خانگی و اعضای بدنِ در حال تغییرشکل بود.

ویدیوی کریستوفر میراندا، هنرمند تتوکار، از چیزی که به نظر می‌رسید چاقویی است که سر تتو شده یک مرد را می‌شکافد و یک کیک لایه‌ای زرد رنگ درون آن هویدا می‌شود، ۱.۹ میلیون بازدید در اینستاگرام دریافت کرد.

حتی برندها هم در این سرگرمی سهیم شدند: خانه مد بالنسیاگا ویدیویی را منتشر کرد که یکی از کفش‌های ۶XL خود را له می‌کرد.

کفش‌های کتانی، نزدیک به ۲۰،۰۰۰ لایک در اینستاگرام به دست آوردند. پیکا می‌گوید که وایرال شدن ابزارهای جدید به افزایش ۸۰۰ درصدی کاربران منجر شده است. موفقیت پیکافکتس برای این شرکت , لحظه‌‌ای ایده‌آل بود که می‌توانست بگوید: «آهان خودشه»

این شرکت که در آوریل ۲۰۲۳ توسط دمی گوئو و چنلین منگ تأسیس شد، در ابتدا روی ابزاری برای ویدیوهای حرفه‌ای و باکیفیت تمرکز داشت. اما اکنون، فرصتی برای تبدیل شدن به پلتفرم هوش مصنوعی مورد استفاده برای جمعیت تیک‌تاک پیدا کرده است؛ که بر قالب‌های سازگار با رسانه‌های اجتماعی برای ویدیوهای کوتاه با قابلیت اشتراک‌گذاری آسان تمرکز دارد.

همه این‌ها مجموعه‌ای از ابزارها را برای سازندگان حرفه‌ای ارائه می‌دهند که بر محتوای طولانی‌تر و حتی فیلم‌ها تمرکز دارند. پیکا با کتابخانه آماده خود از جلوه‌های ویژه و ویدیوهایی که به‌طور متوسط ​​​​حدود ۷ ثانیه هستند، به دنبال کاربران رسانه‌های اجتماعی نسل زد است که به دنبال ایجاد – یا حداقل پیوستن- به جدیدترین روند وایرال شدن هستند.

استراتژی پیکا به آن کمک کرده است تا جایگاه کوچک اما قابل توجهی را در اکوسیستم هوش مصنوعی به خود اختصاص دهد.این شرکت با ارزش ۴۷۰ میلیون دلار، در دو دوره تأمین مالی، ۱۳۵ میلیون دلار از فهرست چشمگیری از سرمایه‌گذاران جمع‌آوری کرده است که در میان آنها افرادی چون آندری کارپاتی، یکی از بنیانگذاران اوپن‌ای‌آی و فارغ‌التحصیل تسلا؛ الاد گیل، از حامیان اولیه استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی مانند پرپلکسیتی و هاروی و آراویند سرینیواس از پرپلکسیتی دیده می‌شوند.

پیکا ممکن است حتی در مقیاس ران‌وی (Runway) نباشدکه ارزش آن ۳ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۵، ۳۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد. با توجه به درآمد حاصل از اشتراک‌های ماهانه که از ۸ دلار شروع می‌شود و تا ۷۶ دلار می‌رسد، گوئو، بنیانگذار و مدیرعامل پیکا، فقط می‌گویدکه درآمد «هشت رقمی» است. اما این شرکت تعداد قابل توجه ۱۶.۴ میلیون کاربر ثبت‌شده دارد و میانگین کاربران فعال ماهانه در سراسر وب و برنامه‌های تلفن همراه در نیمه اول سال ۲۰۲۵ به ۱.۴ میلیون نفر رسیده است.

با این حال، این شرکت می‌گوید کمتر از ۲۵۰ هزار نفر از آن‌ها مشترک پولی هستند. گوئو که پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر از دانشگاه هاروارد (او همچنین جوان‌ترین کارآموز در Google Brain بود) در سال ۲۰۲۱ به جوان‌ترین کارمند تمام‌وقت در بخش تحقیقات هوش مصنوعی فیس‌بوک تبدیل شد، هالیوود را تهدیدی نگران‌کننده نمی‌داند، چرا که کاربران عادی بازار بزرگ‌تری را تشکیل می‌دهند.

او می‌گوید: «همان‌طور که همه ما می‌دانیم، مردم این روزها بیشتر از رفتن به سینما، وقت خود را صرف ویدیوهای کوتاه و پلتفرم‌های محتوای اجتماعی می‌کنند.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.