هوش مصنوعی

September 21, 2025
12:17 یکشنبه، 30ام شهریورماه 1404
کد خبر: 202004

غفلت از حریم خصوصی؛ هزینه تعامل جذاب با هوش مصنوعی

منبع: ایرنا

یافته‌های یک پژوهش جدید به سرپرستی پژوهشگران دانشگاه پِن‌اِستِیت نشان می‌دهد که هرچه یک برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تلفن همراه یا چت‌بات هوش مصنوعی، تعاملی‌تر و بازی‌گونه‌تر باشد، کاربران احساس صمیمیت بیشتری می‌کنند، احتیاط خود را از دست می‌دهند و به طور ناخودآگاه حریم خصوصی خود را به خطر می‌اندازند.

به گزارش وبگاه تِک‌اِکسپلور، این پژوهش که در نشریه رفتار و فناوری اطلاعات/ Behaviour & Information Technology منتشر شده است، نشان می‌دهد که تعاملی‌بودن برنامه‌های (اپلیکیشن‌های) تلفن همراه، هوشیاری کاربران نسبت به خطرات حریم خصوصی را در هنگام ثبت‌نام کاهش می‌دهد و بر نگرش و تمایل آن‌ها به استفاده از برنامه تأثیر می‌گذارد.

شایام سوندار (Shyam Sundar)، استاد برجسته دانشگاه و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: انتظار می‌رود تعاملی‌بودن برنامه باعث تأمل و احتیاط کاربران شود؛ اما آن‌ها را بیشتر در جنبه بازی‌گونه آن غرق می‌کند و نگرانی‌شان درباره حریم خصوصی را کاهش می‌دهد. شرکت‌ها می‌توانند با سوءاستفاده از این آسیب‌پذیری، بدون آگاهی کامل کاربران، اطلاعات خصوصی آن‌ها را استخراج کنند.

ارتباط مخفی بین بازیگوشی و بی‌احتیاطی

پژوهشگران در یک آزمایش برخط (آنلاین)، از ۲۱۶ شرکت‌کننده خواستند تا فرآیند ثبت‌نام در یک برنامه شبیه‌سازی‌شده تناسب‌اندام را طی کنند. این برنامه در نسخه‌های مختلف و با سطوح متفاوتی از دو نوع تعامل طراحی شده بود: «تعامل پیامی» (از پرسش و پاسخ ساده تا چت‌های بسیار پیوسته) و «تعامل چندوجهی» (امکاناتی مانند کلیک و زوم روی تصاویر).

نتایج حاصل از مقایسه عملکرد کاربران در این نسخه‌های مختلف نشان داد که تعاملی بودن باعث افزایش احساس بازیگوشی و قصد کاربران برای تعامل با برنامه می‌شود و هم‌زمان، نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را کاهش می‌دهد.

چرا این اتفاق می‌افتد؟

جیاکی آگنس بائو (Jiaqi Agnes Bao)، یکی دیگر از پژوهشگران این گروه و استادیار ارتباطات راهبردی در دانشگاه داکوتای جنوبی توضیح می‌دهد: امروزه وقتی کاربران با عامل‌های هوش مصنوعی تعامل دارند، گفت‌وگوی زیادی بینشان رد و بدل می‌شود و از آنجا که این تجربه بسیار جذاب است، فراموش می‌کنند که باید درباره اطلاعاتی که با این سامانه‌ها به اشتراک می‌گذارند، هوشیار باشند.

راه‌حل: توقف برای تأمل؟

پژوهشگران تأکید می‌کنند هوشیاری کاربر نقش زیادی در جلوگیری از افشای ناخواسته اطلاعات شخصی دارد، اما توسعه‌دهندگان برنامه‌ها و هوش مصنوعی می‌توانند از طریق انتخاب‌های طراحی، میان بازیگوشی و نگرانی‌های حریم خصوصی تعادل ایجاد کنند؛ به‌عنوان مثال، قرار دادن یک دکمه پاپ‌آپ (پنجره اطلاع‌رسانی که ناگهان روی صفحه ظاهر می‌شود) در میانه یک گفت‌وگو که از کاربر می‌خواهد تجربه خود را ارزیابی کند، می‌تواند به کاربر فرصت دهد تا درباره اطلاعاتی که با سامانه به اشتراک می‌گذارد، تأمل کند.

این مطالعه هشدار می‌دهد در حالی که تعاملی بودن، تجربه کاربری را افزایش می‌دهد، یک معامله پایاپای حیاتی ایجاد می‌کند: ضمن برجسته‌کردن مزایای برنامه، توجه را از خطرات بالقوه حریم خصوصی دور می‌کند.

سوندار در پایان نتیجه می‌گیرد: در واقع، ابزارهای مبتنی‌بر گفت‌وگو به یک تمرین بازی‌گونه تبدیل شده‌اند. شاید قرار دادن یک پاپ‌آپ یا سایر ابزارهای تعاملی در میانه یک گفت‌وگو، جریان این تعامل مسحورکننده و بازی‌گونه را متوقف کند و هر از گاهی کاربران را به هوشیاری بکشاند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.