اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 22, 2025
10:29 دوشنبه، 31ام شهریورماه 1404
کد خبر: 202096

تلاش دولت آمریکا برای چند پاره کردن گوگل

منبع: زومیت

دولت ایالات متحده هنوز از تجزیه‌ی گوگل ناامید نشده است و می‌خواهد دوباره این شرکت را به دادگاه بکشاند.

دولت آمریکا می‌خواهد بار دیگر دادگاه را برای تجزیه‌ی گوگل قانع کند. گوگل در دادگاه‌های قبلی به انحصارگرایی محکوم شد، ولی کسب‌وکارهایش دست‌نخورده باقی ماندند و برای مثال مجبور نشد تا مرورگر کروم را بفروشد.

وکلای گوگل و وزارت دادگستری آمریکا دوباره برای یک دادگاهِ تقریباً دو هفته‌ای به دادگاه فدرال الکساندریا در ویرجینیا بازخواهند گشت. این دادگاه روی چگونگی بازگرداندن رقابت به بازار فناوری تبلیغاتی متمرکز خواهد بود؛ حوزه‌ای که دولت می‌گوید گوگل در آن انحصار غیرقانونی دارد.

قاضی دادگاه فدرال ویرجینیا ملزم به پیروی از تصمیم دادگاه قبلی مبنی‌بر نفروختن گوگل کروم و اندروید نیست و قبلاً هم گوگل را در دو بازار فناوری تبلیغات، انحصارگر تشخیص داده بود. وزارت دادگستری آمریکا باور دارد که در دادگاه جدید می‌تواند به نتیجه‌ای متفاوت از دادگاه قبلی دست پیدا کند.

وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه خواست تا گوگل را مجبور به فروش صرافی AdX کند؛ موردی که تراکنش‌های دیجیتال برای تبلیغات بسیاری از وب‌سایت‌ها را تسهیل می‌کند. پیش‌تر تشخیص داده شده بود که گوگل به‌طور غیرقانونی صرافی AdX را به سرور تبلیغات ناشر خودش، یعنی DFP متصل کرده است. وب‌سایت‌ها از DFP برای فروش فضای تبلیغاتی‌شان استفاده می‌کنند.

گوگل می‌گوید مسائلی که به‌عنوان انحصارگرایی تشخیص داده شده‌اند با تغییر رفتار و عملکرد قابل‌ حل هستند و پیشنهاد وزارت دادگستری آمریکا را تلاشی برای خنثی‌کردن مواردی می‌داند که قاضی‌ها به‌خودی خود آن‌ها را ضدرقابتی تشخیص نداده‌اند.

گوگل پیشنهاد کرد که به سرور‌های تبلیغاتی ناشران شخص ثالث اجازه بدهد تا به‌صورت بلادرنگ به صرافی AdX دسترسی داشته باشند. دولت آمریکا اعتقاد دارد گوگل چنین امکانی را فقط برای DFP فراهم کرده است و به‌طور ناعادلانه به رقبایش ضرر می‌زند.

در واقع، دولت آمریکا می‌گوید گوگل ناشران را مجبور می‌کند تا عملاً فقط به پلتفرم‌های تحت هدایت خودش پایبند باشند. گوگل در ادامه‌ی پیشنهاد خود گفت حاضر است به ناشران اجازه بدهد بدون هزینه، داده‌های خود را صادر کنند.

گوگل می‌گوید حاضر است که استفاده از تاکتیک‌های مزایده‌ای مانند First Look و Last Look را کنار بگذارد. وزارت دادگستری ایالات متحده اعتقاد دارد چنین تکنیک‌های به‌طور ناعادلانه به گوگل برتری می‌دهند.

دور جدید دادگاه گوگل و وزارت دادگستری آمریکا می‌تواند بسیار طولانی شود. حتی در صورت رأی به تجزیه‌ی گوگل، سال‌های طول می‌کشد تا شاهد چنین اتفاقی باشیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.