بازار گوشیهای بازسازیشده و دست دوم مورد توجه «جوانان» قرار گرفتهاند
ICTna.ir – نسل Z نسبت به افراد متعلق به گروههای سنی بالاتر، تمایل بیشتری به خرید گوشیهای هوشمند دست دوم دارند. وودافون بیش از ۵۲۰۰ مصرفکننده ۱۶ تا ۶۴ ساله ساکن بریتانیا، آلمان، فرانسه، اسپانیا و سوئد را مورد بررسی قرار داد و دریافت که ۳۷ درصد از نسل Z یک گوشی بازسازیشده خریداری کردهاند، در حالی که این رقم برای نسل بیبی بومرها تنها ۱۸ درصد است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که نسل Z گوشی خود را تعمیر کند، به طوری که ۳۳ درصد از آنها گوشی فعلی خود را تعمیر کردهاند که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین ۲۲ درصد است. این در مقایسه با تنها ۸ درصد از نسل Boomers است.
با این حال، افراد جوانتر نیز گوشیهای هوشمند خود را بیشتر تعویض میکنند. وودافون دریافت که تنها ۲۱ درصد از نسل Z بیش از دو سال است که گوشی هوشمند فعلی خود را دارند، در مقایسه با ۴۲درصد از نسل Baby Boomers.
با توجه به اینکه نسل Z تمایل بیشتری به سمت جدیدترین فناوریها دارد، این منطقی به نظر میرسد.
احتمالاً سبک زندگی در اینجا نیز نقش دارد. افراد جوانتری که استخوانهایشان تنها در عرض چند ثانیه دوباره به هم جوش میخورد، در مقایسه با افرادی که هر بار که میایستند و مینشینند، سر و صدا میکنند، بیشتر احتمال دارد درگیر فعالیتهایی شوند که خطر بیشتری برای گوشیشان ایجاد میکند.
در صورت وقوع حادثه، اختلاف درآمد بین افراد مسن و جوان به این معنی است که گروه دوم احتمال بیشتری دارد که به دنبال تعمیر یا جایگزینی نوسازی شده باشند.
فارغ از دلایل، اگر به گوشیهای هوشمند بیشتری فرصت دوباره داده شود، هنوز هم خبر خوبی برای کره زمین است. علاوه بر این، این نظرسنجی همچنین نشان داد که ۸۱ درصد از مصرفکنندگانی که یک گوشی بازسازیشده میخرند، قصد دارند در آینده دوباره یکی بخرند.
یوآکیم رایتر، مدیر ارشد امور خارجی و شرکتی وودا، خاطرنشان کرد: «تحقیقات ما نشان میدهد که اگرچه مصرفکنندگان نسل Z عمدتاً از خرید دستگاههای بازسازیشده یا تعمیر تلفن فعلی خود استقبال میکنند، اما مصرفکنندگان مسنتر در استفاده از مزایای مالی و زیستمحیطی خرید گوشیهای دست دوم کندتر عمل میکنند. با این حال، نسل انفجار جمعیت تمایل دارند گوشیهای هوشمند خود را برای مدت زمان بسیار طولانیتری نگه دارند.»
این مطالعه همچنین پنج نوع خریدار را تعریف کرد و از پاسخدهندگان خواست تا موردی را که به بهترین شکل آنها را توصیف میکند، انتخاب کنند.
علاقهمندان به فناوری، جدیدترین گوشی هوشمند را به محض ورود به بازار میخرند، در حالی که افراد با پرستیژ به دنبال یک گوشی نسبتاً جدید و با کیفیت بالا هستند.
افراد با عملکرد بالا، تا زمانی که تمام برنامههای ضروری گوشی هوشمندشان کار کند، حاضرند آن را بیش از دو سال نگه دارند. افراد با عملکرد بالا، گوشیهای خود را تا زمانی که از کار بیفتد و ارزش هزینه تعمیر را نداشته باشد، نگه میدارند.
در نهایت، افراد با گرایش به پایداری، به دنبال گوشیهای سازگار با محیط زیست هستند و تا حد امکان آنها را نگه میدارند.
دو سوم از پاسخدهندگان خود را جزو خریداران عملکردی یا هزینهمحور میدانند، در حالی که ۱۵ درصد خود را در دسته خریداران پایدار قرار میدهند.
مصرفکنندگان جوانتر بیشتر در دستههای فناوری، پرستیژ و پایداری قرار میگیرند.
ریتر گفت: «در حالی که گروه کوچک اما مشتاقی از مصرفکنندگانی وجود دارند که پایداری را در اولویت قرار میدهند، اکثر مردم میگویند تصمیمات آنها تحت تأثیر قیمت و عملکرد قرار میگیرد.»
با این حال، این بدان معنا نیست که این خریداران لزوماً گوشیهای دست دوم را کنار میگذارند.
ریتر گفت: «خرید یک دستگاه بازسازیشده از یک خردهفروش معتبر، یک موقعیت برد-برد است: تمام برنامههایی که روی دستگاههای جدید کار میکنند، اما با قیمتی جذابتر و با ردپای کربن و مواد کمتر.»
طبق گزارش IDC، انتظار میرود که محمولههای سالانه گوشیهای هوشمند دست دوم تا سال ۲۰۲۸ به ۲۵۷ میلیون دستگاه در سراسر جهان برسد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۳، ۱۹۵ میلیون دستگاه بود. ارزش محمولههای گوشیهای هوشمند دست دوم تنها در سال ۲۰۲۳، ۷۲.۹ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال قبل ۱۲.۴ درصد افزایش یافته است.
آمار صعودی IDC به یافتههای Voda اعتبار میبخشد و نشان میدهد که بخش گوشیهای دست دوم در حال تبدیل شدن به یک موضوع اصلی برای خریداران گوشیهای هوشمند است.