پروژه کویپر قصد دارد در اوایل سال ۲۰۲۶ در پنج بازار راهاندازی شود
ICTna.ir – پروژه کویپر انتظار دارد تا پایان سه ماهه اول سال آینده میلادی، تقریباً مطابق با جدول زمانی که تا به امروز به اشتراک گذاشته است، خدمات خود را در پنج کشور راهاندازی کند.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اما اگرچه این شرکت تنها تعداد انگشتشماری ماهواره در مدار دارد و در مورد توانایی آن در برآورده کردن نقشه راه نظارتی خود در این زمینه، علامتهای سوال وجود دارد، این شرکت در حال حاضر به دنبال ادغامهایی است که صنعت تازه متولد شده ارتباطات ماهوارهای را تغییر شکل خواهد داد.
آخرین اخبار در مورد پروژه کویپر آمازون از زبان ریکی فریمن، رئیس راهکارهای دولتی آمازون کویپر، منتشر شد که اوایل هفته پیش در اجلاس هفته جهانی تجارت فضایی در فرانسه سخنرانی کرد.
در حال حاضر همه نگاهها به پروژه کویپر دوخته شده است، این شرکت با وجود اینکه ۲۷ ماهواره اول مدار پایین زمین (LEO) خود را در ماه آوریل در مدار قرار داده است، همچنان بر هدف خود مبنی بر راهاندازی خدمات تا پایان امسال پافشاری میکند .
فریمن به شرکتکنندگان در کنفرانس گفت که طبق گزارش بلومبرگ و اسپیس نیوز ، کویپر تا پایان مارس ۲۰۲۶ قادر به ارائه خدمات در بریتانیا، فرانسه، آلمان، کانادا و ایالات متحده خواهد بود . با این حال، از هیچ یک از این نشریات مشخص نیست که آیا این جدول زمانی جایگزین برنامه قبلی کویپر میشود یا خیر؛ هنوز این احتمال وجود دارد که نوعی پرتاب قبل از پایان سال انجام شود.
در هر صورت، پروژه کویپر با وجود چالشهایی که با آن مواجه است، به برنامههای خود کاملاً پایبند است، که یکی از آنها افزایش تعداد ماهوارههای موجود در آسمان است.
به گزارش اسپیس نیوز، فریمن گفت: پروژه کویپر تاکنون ۱۰۲ ماهواره را مستقر کرده و تا پایان سال به دنبال بیش از ۲۰۰ ماهواره است. او گفت: «[این] دقیقاً همان جایی نیست که میخواستیم باشیم، اما باز هم پیشرفت بزرگی حاصل شده است.»
این مدیر اجرایی با این حال تصریح کرد که خود ماهوارهها مسئله نیستند، بلکه ظرفیت پرتاب آنها مهم است. این شرکت تعدادی شریک پرتاب در صنعت دارد، اما باید سرعت خود را افزایش دهد تا هم پوشش خود را افزایش دهد و هم شرایط مجوز خود را برآورده کند.
این خبرگزاری اعلام کرد که کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) از این شرکت خواسته است تا ماه ژوئیه نیمی از منظومه ماهوارهای ۳۲۳۲ واحدی برنامهریزیشده خود را راهاندازی کند. واضح است که این شرکت تا رسیدن به این هدف فاصله زیادی دارد.
با این وجود، فریمن در مورد دستاوردهای کوئیپر در سال آینده خوشبین به نظر میرسد. او گفت که تا پایان سهماهه اول، پوشش مداوم پنج بازار ذکر شده را خواهد داشت و تا پایان سال ۲۰۲۶ قادر به ارائه خدمات در ۲۶ کشور خواهد بود. او گفت که پوشش کامل خط استوا در سال ۲۰۲۷ محقق خواهد شد، همچنین خدمات حمل و نقل زمینی و دریایی نیز انجام خواهد شد و گسترش خدمات بیشتر برای سالهای آینده، از جمله پرتاب هزاران ماهواره نسل دوم، برنامهریزی شده است.
به نظر میرسد که هم به نیروی کار و هم به سرمایه نیاز دارد، و در واقع همینطور است، به همین دلیل است که فکر ادغام صنعت هرگز دور از ذهن نیست. صنعت LEO، با خدمات پهنباند قابل دسترس و وعدهی اتصال مستقیم به سلول، پیشنهادی بسیار متفاوت با صنعت ماهواره در دههی ۱۹۹۰ است، اما ارواح آن دوران هنوز پابرجا هستند.
فریمن گفت: «در فضا منظومههای فضایی موجود وجود دارند، منظومههای جدیدی هم خواهند آمد. برخی باقی میمانند، برخی دیگر خریداری میشوند، برخی دیگر ادغام میشوند و فکر میکنم شاهد بازنشانی این صنعت خواهیم بود.»
طبیعتاً او در مورد شرکتهای ماهوارهای خاصی گمانهزنی نکرد. اما شرکتهای زیادی وجود دارند که میلیاردها دلار (عمدتاً) در ماهوارههای مدار پایین زمین سرمایهگذاری میکنند، بدون اینکه هیچ تضمینی برای بقای خودشان وجود داشته باشد.