اپراتورها

خبر اول

هوش مصنوعی

September 25, 2025
9:22 پنجشنبه، 3ام مهرماه 1404
کد خبر: 202282

گارتنر: سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی در سال آینده‌ی میلادی از ۲ تریلیون دلار فراتر می‌رود

ICTna.ir – بر اساس داده‌های جدید تحلیلگران، هزینه‌های سرمایه گذاری جهانی در حوزه هوش مصنوعی در سال جاری میلادی به نزدیک به ۱.۵ تریلیون دلار آمریکا خواهد رسید و سال میلادی آینده با توجه به تقاضای مداوم و افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، از مرز ۲ تریلیون دلار عبور خواهد کرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این ارقام که توسط گارتنر در روز چهارشنبه منتشر شد، رشد سریع هزینه‌های هوش مصنوعی را در یک دوره کوتاه نشان می‌دهد. کل این رقم در سال گذشته کمی کمتر از یک تریلیون دلار بود و بنابراین در یک دوره دو ساله بیش از دو برابر خواهد شد.

جان-دیوید لاولاک، تحلیلگر برجسته گارتنر در این خصوص گفت: «این پیش‌بینی، سرمایه‌گذاری مداوم در گسترش زیرساخت‌های هوش مصنوعی را فرض می‌کند، زیرا شرکت‌های بزرگ ارائه‌دهنده خدمات با مقیاس بالا (hyperscalers) همچنان به افزایش سرمایه‌گذاری در مراکز داده با سخت‌افزار و پردازنده‌های گرافیکی بهینه‌شده برای هوش مصنوعی برای مقیاس‌پذیری خدمات خود ادامه می‌دهند.»

انتشار گزارش گارتنر همزمان با اعلام شرکت Dell’Oro بود که اعلام کرد هزینه‌های سرمایه‌ای مراکز داده در سراسر جهان در سه‌ماهه دوم سال 2025، 43 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، که شامل رشد در سرورها، شبکه و زیرساخت‌های فیزیکی می‌شود. این شرکت تحلیلگر پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های سرمایه‌ای در کل سال بیش از 30 درصد افزایش خواهد یافت که این امر به دلیل افزایش هزینه‌های شرکت‌های بزرگ برای پشتیبانی از توسعه هوش مصنوعی و موارد دیگر است.

گارتنر خاطرنشان می‌کند که زیرساخت‌ها سال آینده حوزه‌ی خاصی از رشد خواهند بود. همچنین ادغام هوش مصنوعی در محصولاتی مانند تلفن‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی را به عنوان یک محرک اصلی در رشد و پیشرفت برجسته می‌کند.

همانطور که داده‌های GenAI نشان می‌دهد، گوشی‌های هوشمند در طول سه سال مورد بحث، بیشترین هزینه را به خود اختصاص داده‌اند و این بخش تنها در سال ۲۰۲۶ بیش از ۳۹۳ میلیارد دلار درآمد داشته است. این نرخ رشد در مقایسه با سال ۲۰۲۴، بیش از ۶۰ درصد است.

سرورهای بهینه‌سازی‌شده با هوش مصنوعی، با پیش‌بینی تقریباً ۳۳۰ میلیارد دلار برای سال آینده، دومین دسته بزرگ هستند؛ این رقم افزایش عظیم ۱۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد. و خدمات هوش مصنوعی با ۳۲۵ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارند، اما نرخ رشد در آنجا بسیار معتدل‌تر و ۲۵ درصد است.

بزرگی برخی از این ارقام، همراه با نرخ رشد عظیم آنها در یک دوره نسبتاً کوتاه، بدون شک باعث تعجب برخی خواهد شد. اما اکنون این صنعتی است که به ندرت روزی بدون اعلامیه مهم هوش مصنوعی یا موارد دیگر، چه در بخش خدمات، برنامه‌ها یا زیرساخت‌ها، سپری می‌شود.

برای مثال، روز چهارشنبه، AT&T جزئیاتی از آخرین تلاش خود در زمینه هوش مصنوعی را به اشتراک گذاشت و از منشی دیجیتال هوش مصنوعی خود رونمایی کرد، یک ابزار هوش مصنوعی صوتی عامل‌محور که برای حذف هرزنامه‌ها و تماس‌های رباتیک و مدیریت تماس‌ها و وظایف خاص کاربر، مانند دریافت پیام‌ها، طراحی شده است. این ابزار از چندین مدل زبان بزرگ (LLM) برای پردازش گفتار ورودی، ایجاد پاسخ‌ها و تبدیل مجدد آن پاسخ‌ها به گفتار استفاده می‌کند.

البته این یک اپلیکیشن یا دانلود مبتنی بر هوش مصنوعی برای گوشی‌های هوشمند نیست، بلکه درون شبکه تعبیه شده است و AT&T معتقد است که این ویژگی، آن را نسبت به محصولات مشابه موجود در بازار متمایز می‌کند.

بسیاری دیگر از برنامه‌ها، ابزارها و خدمات جدید هوش مصنوعی در حوزه مصرف‌کننده و سازمان وجود دارند که در مجموع این موج رشد عظیم را هدایت می‌کنند.

طبیعتاً، نام‌های بزرگ در حوزه هوش مصنوعی از هزینه‌های اضافی و همچنین هزینه‌های هنگفتی که خودشان صرف زیرساخت‌های زیربنایی این فناوری می‌کنند، بهره‌مند خواهند شد. همانطور که آخرین داده‌های Canalys هفته گذشته نشان داد، آمازون، گوگل و مایکروسافت همگی مبالغ هنگفتی را صرف زیرساخت‌های ابری خود می‌کنند و در عین حال از مزایای رشد بازار مبتنی بر هوش مصنوعی بهره‌مند می‌شوند. اما دیگر فقط بحث آن اسم‌ها نیست.

لاولاک از گارتنر گفت: «چشم‌انداز سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی فراتر از غول‌های فناوری سنتی ایالات متحده، از جمله شرکت‌های چینی و ارائه‌دهندگان جدید خدمات ابری هوش مصنوعی، در حال گسترش است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری خطرپذیر در ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی، انگیزه‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی فراهم می‌کند.»

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.