گارتنر: سرمایهگذاری در هوش مصنوعی در سال آیندهی میلادی از ۲ تریلیون دلار فراتر میرود
ICTna.ir – بر اساس دادههای جدید تحلیلگران، هزینههای سرمایه گذاری جهانی در حوزه هوش مصنوعی در سال جاری میلادی به نزدیک به ۱.۵ تریلیون دلار آمریکا خواهد رسید و سال میلادی آینده با توجه به تقاضای مداوم و افزایش سرمایهگذاری در زیرساختهای فناوری اطلاعات، از مرز ۲ تریلیون دلار عبور خواهد کرد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این ارقام که توسط گارتنر در روز چهارشنبه منتشر شد، رشد سریع هزینههای هوش مصنوعی را در یک دوره کوتاه نشان میدهد. کل این رقم در سال گذشته کمی کمتر از یک تریلیون دلار بود و بنابراین در یک دوره دو ساله بیش از دو برابر خواهد شد.
جان-دیوید لاولاک، تحلیلگر برجسته گارتنر در این خصوص گفت: «این پیشبینی، سرمایهگذاری مداوم در گسترش زیرساختهای هوش مصنوعی را فرض میکند، زیرا شرکتهای بزرگ ارائهدهنده خدمات با مقیاس بالا (hyperscalers) همچنان به افزایش سرمایهگذاری در مراکز داده با سختافزار و پردازندههای گرافیکی بهینهشده برای هوش مصنوعی برای مقیاسپذیری خدمات خود ادامه میدهند.»
انتشار گزارش گارتنر همزمان با اعلام شرکت Dell’Oro بود که اعلام کرد هزینههای سرمایهای مراکز داده در سراسر جهان در سهماهه دوم سال 2025، 43 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، که شامل رشد در سرورها، شبکه و زیرساختهای فیزیکی میشود. این شرکت تحلیلگر پیشبینی میکند که هزینههای سرمایهای در کل سال بیش از 30 درصد افزایش خواهد یافت که این امر به دلیل افزایش هزینههای شرکتهای بزرگ برای پشتیبانی از توسعه هوش مصنوعی و موارد دیگر است.
گارتنر خاطرنشان میکند که زیرساختها سال آینده حوزهی خاصی از رشد خواهند بود. همچنین ادغام هوش مصنوعی در محصولاتی مانند تلفنهای هوشمند و رایانههای شخصی را به عنوان یک محرک اصلی در رشد و پیشرفت برجسته میکند.
همانطور که دادههای GenAI نشان میدهد، گوشیهای هوشمند در طول سه سال مورد بحث، بیشترین هزینه را به خود اختصاص دادهاند و این بخش تنها در سال ۲۰۲۶ بیش از ۳۹۳ میلیارد دلار درآمد داشته است. این نرخ رشد در مقایسه با سال ۲۰۲۴، بیش از ۶۰ درصد است.
سرورهای بهینهسازیشده با هوش مصنوعی، با پیشبینی تقریباً ۳۳۰ میلیارد دلار برای سال آینده، دومین دسته بزرگ هستند؛ این رقم افزایش عظیم ۱۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۴ را نشان میدهد. و خدمات هوش مصنوعی با ۳۲۵ میلیارد دلار در رتبه سوم قرار دارند، اما نرخ رشد در آنجا بسیار معتدلتر و ۲۵ درصد است.
بزرگی برخی از این ارقام، همراه با نرخ رشد عظیم آنها در یک دوره نسبتاً کوتاه، بدون شک باعث تعجب برخی خواهد شد. اما اکنون این صنعتی است که به ندرت روزی بدون اعلامیه مهم هوش مصنوعی یا موارد دیگر، چه در بخش خدمات، برنامهها یا زیرساختها، سپری میشود.
برای مثال، روز چهارشنبه، AT&T جزئیاتی از آخرین تلاش خود در زمینه هوش مصنوعی را به اشتراک گذاشت و از منشی دیجیتال هوش مصنوعی خود رونمایی کرد، یک ابزار هوش مصنوعی صوتی عاملمحور که برای حذف هرزنامهها و تماسهای رباتیک و مدیریت تماسها و وظایف خاص کاربر، مانند دریافت پیامها، طراحی شده است. این ابزار از چندین مدل زبان بزرگ (LLM) برای پردازش گفتار ورودی، ایجاد پاسخها و تبدیل مجدد آن پاسخها به گفتار استفاده میکند.
البته این یک اپلیکیشن یا دانلود مبتنی بر هوش مصنوعی برای گوشیهای هوشمند نیست، بلکه درون شبکه تعبیه شده است و AT&T معتقد است که این ویژگی، آن را نسبت به محصولات مشابه موجود در بازار متمایز میکند.
بسیاری دیگر از برنامهها، ابزارها و خدمات جدید هوش مصنوعی در حوزه مصرفکننده و سازمان وجود دارند که در مجموع این موج رشد عظیم را هدایت میکنند.
طبیعتاً، نامهای بزرگ در حوزه هوش مصنوعی از هزینههای اضافی و همچنین هزینههای هنگفتی که خودشان صرف زیرساختهای زیربنایی این فناوری میکنند، بهرهمند خواهند شد. همانطور که آخرین دادههای Canalys هفته گذشته نشان داد، آمازون، گوگل و مایکروسافت همگی مبالغ هنگفتی را صرف زیرساختهای ابری خود میکنند و در عین حال از مزایای رشد بازار مبتنی بر هوش مصنوعی بهرهمند میشوند. اما دیگر فقط بحث آن اسمها نیست.
لاولاک از گارتنر گفت: «چشمانداز سرمایهگذاری هوش مصنوعی فراتر از غولهای فناوری سنتی ایالات متحده، از جمله شرکتهای چینی و ارائهدهندگان جدید خدمات ابری هوش مصنوعی، در حال گسترش است. علاوه بر این، سرمایهگذاری خطرپذیر در ارائهدهندگان هوش مصنوعی، انگیزههای بیشتری را برای سرمایهگذاری در هوش مصنوعی فراهم میکند.»