اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

October 3, 2025
8:51 جمعه، 11ام مهرماه 1404
کد خبر: 202355

آفکام شرکت Vonage اریکسون را به دلیل عدم موفقیت در تماس‌های اضطراری ۷۰۰ هزار پوند جریمه کرد

ICTna.ir – آفکام، نهاد ناظر بر ارتباطات انگلیس، شرکت واناژ (Vonage) متعلق به اریکسون را به دلیل عدم اطمینان از امکان برقراری تماس با خدمات اورژانسی توسط برخی از مشتریان تجاری در سال ۲۰۲۳، ۷۰۰ هزار پوند جریمه کرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در اطلاعیه آفکام آمده است که وانج، آفکام را از مشکلی که بر توانایی مشتریان تجاری‌اش در برقراری تماس‌های خدمات اضطراری بین ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ و ۳ نوامبر ۲۰۲۳ تأثیر گذاشته بود، مطلع کرد. گفته شده است که در این دوره، مشتریان تجاری سرویس VoIP وانج در بریتانیا هنگام استفاده از تلفن‌های رومیزی قادر به اتصال به خدمات اضطراری نبودند.

آفکام می‌گوید قوانینش ارائه‌دهندگان خدمات را ملزم می‌کند که تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از دسترسی بدون وقفه به سازمان‌های اورژانسی به عنوان بخشی از هرگونه خدمات تماس ارائه شده، انجام دهند و می‌افزاید: «امکان تماس با خدمات اورژانس حیاتی است و آفکام هرگونه تخلف از این نوع را بسیار جدی می‌گیرد.»

این نهاد نظارتی دریافت که فرآیندهای داخلی Vonage شامل ارزیابی کافی از این موضوع نبوده است که آیا به‌روزرسانی نرم‌افزاری که ظاهراً باعث این مشکل شده است، پتانسیل تأثیرگذاری بر تماس‌های اضطراری را دارد یا خیر، و در نتیجه، این شرکت پس از به‌روزرسانی، آزمایشی انجام نداده است که منجر به این مشکل شده است.

این نهاد نظارتی اعلام کرد که وانیج همچنین رویه‌های نظارتی کافی را در پیش نگرفته است، که به این معنی است که «نظارت کافی بر شبکه خود نداشته تا بتواند قطعی برق مؤثر بر تماس‌های اضطراری را شناسایی کند.»

آفکام با این نتیجه‌گیری که واناژ قوانین را نقض کرده است، این شرکت را ۷۰۰هزار پوند جریمه کرد که شامل ۳۰ درصد تخفیف «به دلیل پذیرش مسئولیت و تکمیل فرآیند تسویه حساب آفکام» می‌شود. آفکام همچنین خاطرنشان می‌کند که واناژ برای جلوگیری از خطاهای آینده، تغییراتی در فرآیندهای خود ایجاد کرده است.

جورج لاستی، مدیر اجرایی آفکام در این خصوص گفت: «امکان تماس با خدمات اورژانس می‌تواند به معنای تفاوت بین مرگ و زندگی باشد. بسیار مهم است که ارائه دهندگان خدمات مخابراتی مسئولیت‌های خود را جدی بگیرند و اگر این کار را نکنند، ما آنها را پاسخگو خواهیم کرد. وانیج در چندین سطح کوتاهی کرد و مشتریان خود را در معرض خطر غیرقابل قبولی قرار داد.»

در شرایط مشابهی در استرالیا در این هفته، شرکت Optus تحقیقات مستقلی را در مورد قطعی شبکه آغاز کرد که باعث شد مشتریان در استرالیای جنوبی، قلمرو شمالی و استرالیای غربی نتوانند تماس‌های به اصطلاح «سه‌صفر» را با خدمات اورژانس برقرار کنند. ظاهراً چهار نفر که تحت تأثیر این قطعی قرار گرفته بودند، جان خود را از دست داده‌اند و این حادثه نیز توسط سازمان ارتباطات و رسانه‌های استرالیا (ACMA) در حال بررسی است.

به‌روزرسانی ساعت ۱۳:۵۰ دیروز: شرکت Vonage بیانیه ای در این خصوص منتشر کرد: 

«بین ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ و ۳ نوامبر ۲۰۲۳، به مدت ۱۱ روز، تماس‌های اضطراری مشتریان Vonage Business Communications (VBC) با شماره‌های ۹۹۹ و ۱۱۲ در بریتانیا به دلیل نقص فنی ناشی از به‌روزرسانی برنامه‌ریزی‌شده نرم‌افزار، بی‌نتیجه ماند.»

«در وانیج، اعتماد مشتریانمان از بالاترین اهمیت برای ما برخوردار است و بر شفافیت و قابلیت اطمینان بنا شده است. ما ماهیت حیاتی خدماتی که ارائه می‌دهیم و پیامدهای جدی که این اختلال می‌توانست داشته باشد را درک می‌کنیم. ما صمیمانه از قطع تماس‌های اضطراری عذرخواهی می‌کنیم. مشتریان ما به درستی انتظار بیشتری از ما دارند و این حادثه از استانداردهایی که ما خود را ملزم به رعایت آنها می‌دانیم و مشتریان ما شایسته آن هستند، پایین‌تر بود.»

ما خودمان این حادثه را به آفکام گزارش دادیم و کاملاً با تحقیقات بعدی آنها همکاری کردیم. همانطور که امروز اعلام شد، ما با آفکام به توافق ۷۰۰هزار پوندی رسیده‌ایم.

«ما این حادثه را بسیار جدی گرفته‌ایم. از زمان وقوع آن، مجموعه‌ای جامع از اقدامات اصلاحی را در طول چرخه عمر توسعه نرم‌افزار خود اجرا کرده‌ایم که هدف آن جلوگیری از وقوع مجدد چنین مشکلی است. پیشرفت‌های فعلی شامل توسعه، آزمایش و استقرار است و شامل تضمین کیفیت پیشرفته، سیستم‌های نظارت و هشدار پیشگیرانه و تعهد مداوم به بهبود مستمر می‌شود.»

ما کاملاً متعهد به تضمین اتصال، ایمنی و امنیت مشتریان خود هستیم. از اعتماد مداوم شما به Vonage متشکریم. ما مصمم هستیم که این اعتماد را هر روز حفظ و تقویت کنیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.