هوش مصنوعی

September 26, 2025
12:49 جمعه، 4ام مهرماه 1404
کد خبر: 202374

یک سؤال ساده ChatGPT را دچار سکته مغزی کرد

منبع: ایسنا

کاربران «چت‌جی‌پی‌تی»(ChatGPT) متوجه شدند زمانی که یک سؤال خاص را از این چت‌بات می‌پرسند، از کار می‌افتد.

تقریباً دو ماه از انتشار نسخه به‌روزشده «چت‌جی‌پی‌تی» با نام «GPT-۵» که قرار بود هوشی در سطح دکترا به آن ببخشد و آن را یک قدم به هدف بلندپروازانه هوش مصنوعی عمومی نزدیک‌تر کند، می‌گذرد، اما این چت‌بات همچنان در پاسخ به پرسش‌های ساده و کاملاً بی‌ضرر، به طرز عجیبی از کار می‌افتد.

طرفداران این هوش مصنوعی متوجه شدند که پرسیدن این سؤال که «آیا تیم “لیگ ملی فوتبال”(NFL) وجود دارد که نامش با حرف “اس”(s) تمام نشود؟»، این چت‌بات را به یک فروپاشی طولانی‌مدت سوق می‌دهد و می‌توانید شاهد باشید که توانایی‌های استدلالی فوق‌العاده‌اش در لحظه به آشفتگی تبدیل می‌شود.

به نقل از فیوچریسم، چت‌بات «چت‌جی‌پی‌تی» محصول شرکت «اوپن ای‌آی»(openAI) در پاسخ به این سؤال می‌گوید: بله، دو تیم «NFL» هستند که نامشان با حرف «s» تمام نمی‌شود. سپس شروع به فهرست کردن دو تیمی می‌کند که نامشان با «s» تمام می‌شود. این روش عجیبی برای پاسخ به این سؤال است. «چت‌جی‌پی‌تی» به درستی تشخیص می‌دهد که نام آن تیم‌ها با «s» تمام می‌شود، اما چرا آنها را مطرح می‌کند؟

به نظر می‌رسد که این چت‌بات تا زمانی که دوباره از مسیر خارج می‌شود، می‌خواهد به اصل مطلب بپردازد. این سامانه در ادامه جواب می‌گوید: تنها دو تیمی که با حرف «s» تمام نمی‌شوند عبارتند از «میامی دلفینز»(Miami Dolphins)، نه صبر کنید، با «s» تمام می‌شود. صبر کنید، بیایید این کار را با دقت انجام دهیم. در واقع، پاسخ صحیح «واشنگتن کامندرز»(Washington Commanders) است که با «s» تمام می‌شود. «شیکاگو بیرز»(Chicago Bears) نیز با «s» تمام می‌شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید، «چت‌جی‌پی‌تی» اشتباه خود را در پاسخ به این سؤالات می‌فهمد، اما این چت‌بات برای چندین پاراگراف دیگر به همین روند ادامه می‌دهد و هرگز به پاسخ صحیح نمی‌رسد.

پاسخ صحیح این سؤال این است که هیچ تیمی وجود ندارد که نامش با «s» تمام نشود. این سامانه مانند یک دانش‌آموز در زمانی که تلاش می‌کند تعداد کلمات را بشمارد، جزئیات بی‌ربط را مطرح می‌کند و در عین حال نتیجه‌گیری را به تعویق می‌اندازد. این سامانه همچنین عباراتی مانند «صبر کنید، بیایید این کار را با دقت انجام دهیم» را به کار می‌برد تا به نظر برسد واقعاً در حال تفکر عمیق است. ترفند چت‌جی‌پی‌تی با جمله «پاسخ صحیح این است» برای کاربران قدیمی شده است.

کاربران دیگر مثال‌هایی را منتشر کردند که در آنها «چت‌جی‌پی‌تی» در نهایت پاسخ صحیح را می‌دهد، اما تنها پس از اینکه کاربر را با یک سخنرانی به همین ترتیب گیج‌کننده به دنبال خود می‌کشاند. این اولین باری نیست که این چت‌بات با یک سؤال ساده به مشکل می‌خورد یا حتی به این شکل از کار می‌افتد. کاربران این چت‌بات در اوایل همین ماه متوجه شدند که پرسیدن این سؤال که آیا ایموجی اسب دریایی افسانه‌ای وجود دارد یا خیر، این چت‌بات را به بحران منطق سوق می‌دهد.

«چت‌جی‌پی‌تی» با وجود اینکه این موجود آبزی هرگز بخشی از فرهنگ لغت رسمی ایموجی‌ها نبوده است، اصرار داشت که این موجود واقعی است و این نشان‌ دهنده‌ تلاش‌های پوچی است که هوش مصنوعی حاضر است برای خشنود کردن کاربر انجام دهد. اگر هوش مصنوعی بتواند باشخصیت و انسان‌نما ظاهر شود و کاربران را متقاعد کند که برای اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنند، تحریف چند واقعیت اهمیت زیادی ندارد. احتمالاً تنها عاملی که باید سرزنش شود، چاپلوسی نیست. نسخه «GPT-۵» یک مدل استدلالی ترکیبی است که برای درخواست‌های ساده، سبک و برای سؤالات دشوار، سنگین است.

آنچه احتمالاً در اینجا اتفاق می‌افتد، این است که مدل با سؤالی دچار چالش شده است که واقعاً نمی‌تواند از پس آن برآید. این پویایی همراه با اختلال، یکی از دلایلی است که طرفداران از راه‌اندازی «GPT-۵» ناامید و در بسیاری از موارد، خشمگین شدند. در هر صورت، این بهانه ضعیفی است و اگر هوش مصنوعی در پاسخ به چنین سؤال ساده‌ای نیاز به استفاده از تمام قدرت خود داشته باشد، پس شاید در مسیر پیشی گرفتن از هوش انسانی نباشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.