رگولاتوری

September 27, 2025
12:43 شنبه، 5ام مهرماه 1404
کد خبر: 202485

شکایت مردم از تماس‌ها و پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی کم شد؟

منبع: ایسنا

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: آمارهای ما در سامانه ۱۹۵ روند نزولی شکایت مردمی را نشان می‌دهد، در واقع میزان شکایت مردم از تماس‌ها و پیامک‌های مزاحم از قبل کمتر شده که نمودارهای آن را منتشر کردیم؛ همچنین از ابزار جدید مانند هوش مصنوعی و ابزارهای فناورانه جدید استفاده می‌کنیم تا بتوانیم تخلفات این حوزه را کاهش دهیم.

طی سال‌های گذشته ارسال پیامک و تماس‌های تبلیغاتی بدون رضایت مردم، به موضوعی ناپسند و آزاردهنده تبدیل شده چراکه این موضوع فقط یک مزاحمت محسوب نمی‌شود بلکه ورود بی اجازه به حریم خصوصی افراد هم به شمار می‌رود.

برای حل این موضوع، اپراتورهای همراه ملزم شدند تا درصورت ارسال پیامک بدون درخواست و رضایت مشترک، بلافاصله با متخلفان برخورد کرده و برای توقف ارسال پیامک، سرشماره مورد نظر را به رگولاتوری اعلام کنند.

ارسال کنندگان پیامک‌های اطلاع‌رسانی از سرشماره‌های خدماتی ملزم شدند که عبارت “لغو ۱۱” را در انتهای پیامک خود درج کنند تا مشترکان بتوانند با ارسال عدد ۱۱ به سرشماره‌ای که از آن پیامک دریافت کرده‌اند، ادامه دریافت پیامک را لغو و برای عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.

حال با وجود تدابیر اندیشیده شده کاربران از ادامه برقراری تماس‌های تبلیغاتی و ارسال پیامک‌ها خبر می‌دهند؛ در این زمینه حمید فتاحی- معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در گفت‌و گو با ایسنا اعلام کرد: در این زمینه چند اقدام مهم انجام شده که مصوبات مربوط به میزان جرایم و برخورد با متخلفان تصویب و به اپراتورها ابلاغ شده است.

وی افزود: مسئله دیگر نظارت بر این موضوع است که آمارهای ما در سامانه ۱۹۵ روند نزولی شکایت مردمی را نشان می‌دهد. درواقع میزان شکایت مردم از تماس‌ها و پیامک‌های مزاحم از قبل کمتر شده که نمودارهای آن را منتشر کردیم.

فتاحی تأکید کرد: همچنین از ابزار جدید مانند هوش مصنوعی و ابزارهای فناورانه جدید استفاده می کنیم تا بتوانیم تخلفات این حوزه را کاهش دهیم؛ چون تخلفی است که درآن منافع اقتصادی وجود دارد بنابراین لازم است موضعات و فرایندهای اقتصادی آن درست و به صورت کامل ریشه‌کن شود. اما به صورت کلی گزارش های ما نشان می دهد فعلا این روند کاهش یافته است.

گفتنی است پیش از این درباره راهکارهای فعال‌سازی و غیر فعال‌سازی دریافت پیامک توضیح داده شد به منظور رعایت حقوق مصرف‌کنندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات و ساماندهی دریافت و عدم دریافت پیامک‌های انبوه تبلیغاتی از تمام سرشماره‌ها، سامانه کد دستوری #۸۰۰* راه‌اندازی شده است و با این امکان، مشترکان می‌توانند نسبت به فعال‌سازی یا غیرفعال‌سازی دریافت پیامک‌های تبلیغاتی برای هر اپراتور اقدام کنند.

همچنین مشترکان می‌توانند برای عضویت مجدد و دریافت پیامک‌های اطلاع‌رسانی خدماتی (پیامک‌هایی که پس از عضویت مشترک در باشگاه مشتریان یک شرکت یا فروشگاه برایش ارسال می‌شود)، عدد ۱۲ را به همان سرشماره ارسال کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.