اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 28, 2025
13:39 یکشنبه، 6ام مهرماه 1404
کد خبر: 202568

ستار هاشمی یک سال پس از وعده دسترسی آزاد به اینترنت: کیفیت اینترنت تا شب عید بهتر می‌شود

منبع: شرق

هر روز اختلال‌ها و محدودیت‌های جدیدی روی اینترنت اعمال می‌شود و کاربران منتظر اتمام این وضعیت‌اند. در این شرایط ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته: «امیدوارم تا شب عید، بهبود کیفیت خدمات اتفاق بیفتد.»

ابزار امیدواری برای بهبود کیفیت اینترنت در شرایطی اتفاق می‌افتد که یک سال پیش مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، از «دسترسی آزاد به اینترنت» سخن گفته بود؛ وعده‌ای که نه تنها محقق نشد بلکه امروز کاربران از بدتر شدن روزانه وضعیت اینترنت گلایه دارند.

وعده بهبود کیفیت اینترنت در یک دهه گذشته بارها توسط وزیر ارتباطات وقت هم تکرار شده است. آخرین مورد آن به وعده عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم، در زمستان ۱۴۰۲ باز می‌گردد، زمانی که او دستور به افزایش ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت داد و اعلام کرد از اپراتورهای ارتباطی قول گرفته تا خرداد سال بعد (۱۴۰۳) کیفیت اینترنت بهبود یابد. در نهایت هم در خردادماه که زمان عملی شدن وعده‌اش رسید، اعلام کرد اپراتورها کمی از برنامه خود در این زمینه عقب هستند.

حالا هم ستار هاشمی در ادامه سیاست‌های قبلی ابراز امیدواری کرده اینترنت شاید تا شب عید بهبود پیدا کند. او روز پنجشنبه گذشته در حاشیه بازدید از نمایشگاه الکامپ بیست‌وهشتم در جمع خبرنگاران اعلام کرد اپراتورها متعهد شده‌اند در یک بازه مشخص، کیفیت خدمات خود را به‌طور محسوس بهبود ببخشند.

او در این مورد توضیح داد: «با اپراتورها در مورد کیفیت اینترنت جلسات متعددی داریم. افزایش کیفیت در قالب برنامه‌هایی از جمله استفاده از ظرفیت‌ فناوری‌های نوین از جمله 5G و توسعه فیبر نوری دنبال می‌شود.»

او گفت: «اثر محدودیت‌ها و فیلترینگ نیز بر کیفیت اینترنت غیر قابل انکار است. اما با تلاش‌ها و برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم، امیدواریم تا شب عید، بهبود کیفیت خدمات در زندگی مردم ملموس باشد.»

در حالی وزیر ارتباطات از افزایش کیفیت اینترنت در قالب برنامه‌هایی مانند توسعه 5G و فیبر نوری خبر داده، که حداقل در چند ماه گذشته اپراتورهای ارتباطی اعلام کرده‌اند تا افزایش تعرفه یا به قول برخی از آنها منطقی‌سازی تعرفه اتفاق نیفتد امکان سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های شبکه را ندارند.

گزارش پنجم وضعیت کیفیت اینترنت ایران که توسط کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک در مردادماه منتشر شد، مشخص می‌کرد همچون چهار گزارش پیشین: «ایران بدترین وضعیت کیفیت اینترنت در میان ۱۰۰ کشور اول GDP یا همان بزرگ‌ترین کشورها در حوزه اقتصاد را دارد.» طبق این گزارش تجربه استفاده اینترنت در ایران فقط از کشورهای کوبا، ترکمنستان، کامرون، آنگولا، سودان و کنگو و اتیوپی، وضعیت بهتری دارد. در واقع، تجربه استفاده اینترنت در ایران مانند کشورهای در وضعیت جنگ و کشورهای کمترتوسعه‌یافته دنیا قرار گرفته است.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی پست‌های مختلفی از کاهش و اختلال اینترنت منتشر کرده‌اند که از زمان جنگ ۱۲ روزه بیشتر شده و تاکنون نیز ادامه دارد. رگولاتوری هم در پاسخ به تمام این اعتراض‌ها از کاربران نام اپراتور و جزئیات سرویس را خواسته تا مشکل را پیگیری کند، در نهایت هم اعلام نظر برخی از همین کاربران نشان می‌دهد پیگیری رگولاتوری مشکل آنها را حل نکرده است.

وضعیت اینترنت آنقدر از خط قرمز رد شده که ستار هاشمی در نشستی با خبرنگاران گفته بود «به‌عنوان وزیر از کیفیت اینترنت راضی نیست و باید تلاش کنیم خدمات با کیفیت به مردم ارائه شود.» اظهاراتی که با انتقاد بسیاری از فعالان و کاربران مواجه شد.

در چند ماه گذشته وزارت ارتباطات سعی کرد با برگزاری جلسات هفتگی با اپراتورهای ارتباطی مشکل کیفیت اینترنت را حل کند. ماه پیش در یکی از همین جلسات وزیر ارتباطات اعلام کرد «کیفیت «به‌صورت واقعی» پایش می‌شود و گلایه مردم به‌حق است.» هاشمی گفته بود ایجاد داشبورد عمومی برای گزارش کیفیت شبکه ضروری است تا شفافیت و پاسخگویی افزایش یابد. همچنین وزارت ارتباطات و در راس آن مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت وعده داده بودند به‌زودی گزارشی از وضعیت اینترنت منتشر خواهند کرد، وعده‌ای که در حد تیتر رسانه‌ها باقی مانده و هنوز عملی نشده است.

مرور یک سال گذشته نشان می‌دهد وعده‌های کلان در حوزه اینترنت در عمل به سرانجام نرسیده‌اند، نه وعده رئیس‌جمهور برای رفع فیلترینگ محقق شد و نه کیفیت شبکه ارتقا یافت؛ در چنین شرایطی، با وعده جدید وزیر ارتباطات برای بهبود اینترنت تا «شب عید» جامعه کاربران و فعالان اقتصادی بیش از هر زمان دیگری منتظرند ببینند آیا این وعده تازه نیز به سرنوشت وعده‌های قبلی دچار خواهد شد یا تغییری واقعی در راه است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.