اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 30, 2025
11:31 سه شنبه، 8ام مهرماه 1404
کد خبر: 202674

کندی سرعت؛ همچنان مهم‌ترین عامل نارضایتی کاربران اینترنت

منبع: ایسنا

بررسی‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل نارضایتی کاربران، کندی سرعت اینترنت است و طبق اعلام مسوولان، جایگزینی کابل‌های مسی با فیبرنوری می‌تواند این دغدغه را هم در بخش خانگی و هم در بخش تجاری برطرف کند.

دغدغه کاربران درباره سرعت و کیفیت اینترنت در ایران سابقه طولانی دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد از میان شکایت‌های مختلف در حوزه‌های ارتباطی، سرعت و کیفیت اینترنت بیشترین شکایت را به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین گزارشی که ازسوی رگولاتوری منتشر شد، ۲۷ درصد شکایت کاربران به حوزه سیار و ۷۳ درصد به حوزه ثابت تعلق دارد و دولت از سال‌های گذشته تلاش جدی برای بهبود کیفیت و تجربه کاربران کرده است.

سیدستار هاشمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – بارها تأکید کرده است بهبود کیفیت اینترنت از اصلی‌ترین اولویت‌های این وزارت‌خانه به شمار می‌رود و به صورت مستمر با اپراتورها برای حل مشکلات جلسات و نشستی برگزار می‌شود؛ البته به موازات این اقدامات توسعه نسل پنجم تلفن همراه در حال شتاب بوده و مقدمات تحقیق و توسعه نسل ششم آغاز شده است.

تاکنون نزدیک به ۹ میلیون پوشش و یک میلیون اتصال ایجاد شده و پروژه با سرعت و همه موانعی که وجود داشت پیش می‌رود.

به گفته تحلیلگران، به دلیل عدم توسعه مناسب زیرساخت‌ها طی سال‌های گذشته، وضعیت رضایت‌بخشی در حوزه اینترنت ثابت وجود ندارد و در رتبه‌بندی‌های جهانی، کشور در اینترنت ثابت در رده‌های پایینی قرار دارد، بنابراین با توجه شرایط و اینکه بار ترافیک برروی شبکه همراه زیاد شده است که طرح توسعه فیبرنوری منازل و کسب و کارها به عنوان راهبرد اساسی توسط دولتمردان مورد توجه قرار گرفت.

داوود زارعیان – معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران- اخیرا از اجرای پروژه سوآپ فیبرنوری به‌جای کابل‌های مسی به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح زیرساختی ارتباطات کشور یاد کرد و گفته است این پروژه می‌تواند تجربه مشتریان را متحول کرده و مقدمات گذار ایران به اقتصاد دیجیتال را فراهم کند.

به اعتقاد وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد مهم‌ترین عامل نارضایتی مشترکان، کندی سرعت اینترنت است بنابراین جایگزینی کابل‌های مسی با فیبرنوری می‌تواند این دغدغه را هم در بخش خانگی و هم در بخش تجاری برطرف کند.

با همت دولت برای پیشبرد این پروژه در سطح کشور تاکنون نزدیک به ۹ میلیون پوشش و یک میلیون اتصال ایجاد شده و پروژه با سرعت و شدت و همه موانعی که وجود داشت پیش می‌رود و اواخر شهریورماه اعلام شد طرح رایگان‌سازی سیم‌کشی داخلی منازل برای مشترکانی که تنها قصد استفاده از فیبر نوری برای تلفن را دارند توسط مخابرات اجرا می‌شود.

گفتنی است تابستان اجرای پروژه بزرگ تغییر تکنولوژی از کابل مسی به فیبرنوری مورد توجه قرار گرفت و قرار است طی پنج سال آینده کل شبکه مسی جمع‌آوری و به شبکه فیبر نوری تبدیل شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.