اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 1, 2025
12:09 چهارشنبه، 9ام مهرماه 1404
کد خبر: 202782

نسل Z به کار اینترنتی نه نمی‌گوید

منبع: ایسنا

طبق گفته مسئولان وزارت کار، نسل Z و دهه هفتادی‌ها به کار در فضای هوشمند و مجازی بیشتر علاقه نشان می‌دهند. واقعیت این است که دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها دیگر به شغل‌های سنتی روی خوش نشان نمی‌دهد و کار کردن در فضای مجازی را به دلیل وابستگی به اینترنت بیشتر می‌پسندد.

کسب و کار هوشمند، کسب‌وکارهایی هستند که از تکنولوژی‌های دیجیتال برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کند. این دسته شغل‌ها با استفاده از داده‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و سایر تکنولوژی‌های نوین، تجربه مشتریان را بهبود بخشیده و بهره‌وری خود را افزایش می‌دهند.

در حال حاضر نسل جدید با توجه به تحولات تکنولوژی و فضای مجازی علاقمند به تولید محتوا و کار در بستر اینترنت هستند. نسل جدید که دهه هفتادی‌ها و نسل Z را شامل می‌شوند، عمدتا در شبکه‌های اجتماعی فعالند و از طریق ارتباط با همسالان خود اخبار و پیشرفت‌های اینترنتی و تکنولوژیک را دنبال می‌کنند.

با توجه به آنکه نسل Z و دهه هفتادی‌ها از زمانی که چشم باز کردند با موبایل و فناوری‌های دیجیتال آشنا شده‌اند تمایل بیشتری به کار در فضای هوشمند و اینترنت دارند.

اما نسل زد یا زومرها را باید در زمره علاقمندان به کسب و کارهای هوشمند قرار داد که کار در فضای هوشمند و مجازی را به کار در مشاغل سنتی ترجیح می‌دهند. نسل Z شامل دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها می‌شود و می‌توان گفت که در فضای مجازی متولد شده‌اند. آنها از زمانی که چشم باز کردند و از بدو تولد یک فضای کاملاً دیجیتال بزرگ شده‌اند و اینترنت و تکنولوژی، تاثیری انکارناپذیر بر سبک زندگی و روحیه آنها گذاشته است.

امروزه نحوه ارتباط نسل جدید با جهان اطراف خود بسیار متفاوت از سایر نسل‌هاست. آن‌ها از طریق تولید محتوای آنلاین، چت و تماس ویدیویی و شرکت فعالانه در شبکه‌های اجتماعی خود را ابراز درمی‌کنند. فضای مجازی حضور پررنگی دارند و بر مبنای آن جنبه‌های زندگی، هویت و رفتارها و هیجانات و ارتباطات خود را تنظیم می‌کنند.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار مسیر شغلی و تحصیلی نسل جدید بسیار متفاوت از نسل‌های قبل از آنهاست و رفتارهای فردی و اجتماعی آنها به شدت تحت تاثیر اینترنت و فضای مجازی قرار دارد.

با توجه به آنکه نسل Z و دهه هفتادی‌ها با فناوری‌های دیجیتال از کودکی آشنا شده‌اند، برخلاف نسل‌های قبلی و قدیمی تمایل به کار در فضای هوشمند دارند از این رو ترجیح می‌دهند که فضای کسب و کار خود را از طریق گوشی‌های هوشمند،‌هوش مصنوعی و شبکه های اجتماعی برنامه‌ریزی و دنبال کنند.

در همین راستا سید مالک حسینی – معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار اخیرا در بازدید از نمایشگاه الکامپ بر ضرورت توجه جدی‌تر به تحولات نسل جدید تاکید کرده و گفته است: باید از مشارکت نسل جدید برای ارتباط بهتر و ارائه خدمات متناسب استفاده شود. درحال حاضر موانع متعددی در مسیر فناوری اطلاعات وجود دارد که مشارکت نسل جدید می‌تواند بر تمرکز حل موانع موثر باشد و به شناخت عملی‌تر دستاوردها کمک کند.

وی با اشاره به تحولات بازار کار به ویژه بازار کار غیررسمی و نیازهای نسل Z و دهه هفتادی‌ها می‌گوید: این نسل ترجیح می‌دهد در فضای هوشمند کار کند و تقاضای آنها هم بر این اساس است.

به گفته حسینی، وزارت کار در تلاش است تا خدمات خود را متناسب با خواسته نسل جدید ارائه کند تا به تدریج به اهداف تحول دیجیتال همزمان با تغییر نسلی در بازار کار دست یابد.

معاون اشتغال وزیر کار همچنین به سامانه جامع بازار کار اشاره کرده و می‌گوید: در این سامانه، داده‌های بزرگی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌ ویژه دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، سوابق بیمه‌ای و شغلی تجمیع شده که امکان اطلاع‌رسانی سریع از وضعیت اشتغال را فراهم می‌کند. ما در این سامانه جامع تلاش کردیم از مسیر وب سرویس به سایر سامانه‌ها مانند نظام بانکی، تامین اجتماعی و ثبت متصل شویم. هدف ما توسعه ظرفیت و کیفیت خدمات دهی از طریق سامانه‌های موجود برای مخاطبان است تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین فعالیت، به بازار کار دسترسی داشته باشند.

بعد از کرونا نگاه بسیاری از جوانان جویای کار به اشتغال و ماهیت شغل‌های موجود تغییر کرد به نحوی که تمایلی به انجام کارهای سنتی نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند با گوشی همراه پول دربیاورند.

او بر این باور است که طرز فکر کارجویان نسبت به شغل‌های موجود بعد از شیوع کرونا و خانه‌نشین شدن افراد تغییر کرد و باعث شد تا امروز جوانان جویای کار تمایلی به انجام کارهای سنتی و تابع قانون کار نشان ندهند و ترجیح بدهند با گوشی همراه خود پول دربیاورند.

به اعتقاد کارشناسان بازار کار،نبض تفکر فعلی و آینده اقتصاد دیجیتال در دستان نسل جدید است.این افراد بیشتر از والدین خود به اینترنت و فضای مجازی و فناوری‌های ارتباطی وابسته‌اند به همین دلیل ارتباط نسل Z و دهه هفتادی‌ها با فضای مجازی بسیار پررنگ است.

پیشتر بابک هاشمی‌پور ـ رئیس کانون کاریابی‌های کشور در یک گفت‌وگوی رادیویی با تایید تغییر نگاه نسل جدید به مشاغل سنتی گفته بود: کارجویان دیگر دنبال مشاغل سنتی نیستند و آقابالاسر نمی‌خواهند و بعد از کرونا نگاه بسیاری از افراد به اشتغال و ماهیت شغل‌های موجود تغییر کرد.

او بر این باور است که طرز فکر کارجویان نسبت به شغل‌های موجود بعد از شیوع کرونا و خانه‌نشین شدن افراد تغییر کرد و باعث شد تا امروز جوانان جویای کار تمایلی به انجام کارهای سنتی و تابع قانون کار نشان ندهند و ترجیح بدهند با گوشی همراه خود پول دربیاورند.

به گفته رئیس کانون کاریابی‌های کشور صرفنظر از موضوع عدم پرداخت دستمزد و حقوق مکفی وجود همین دیدگاه باعث شده تا شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها با مشکل کمبود نیروی کار مواجه شوند زیرا جوانان دنبال شغل‌های خودمحور و فریلنسری رفته‌اند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد تا سال ۲۰۳۰ بسیاری از شغل‌ها دستخوش تغییرات گسترده خواهند شد به نحوی که در این بازه زمانی حدود ۹۲ میلیون شغل تحت تاثیر فناوری‌های اطلاعات و تکنولوژی‌های نوین از بین رفته و حدود ۱۷۰ میلیون شغل جدید ایجاد خواهد شد.

به اعتقاد کارشناسان با حذف برخی مشاغل در سایه هوش مصنوعی و رباتیک، مشاغل جدید همزمان با رشد فناوری‌های آینده ظهور خواهند کرد. از آنجا که بسیاری از مشاغل آینده بر محور IT و اینترنت شکل می‌گیرند از این رو باید زیرساخت‌های مشاغل نوظهور را هرچه سریع‌تر فراهم کنیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.