فناوری اطلاعات

October 1, 2025
12:40 چهارشنبه، 9ام مهرماه 1404
کد خبر: 202790

کمبود بودجه و نیروی متخصص؛ مهمترین چالش‌های وزارت ارتباطات

منبع: تسنیم

با وجود مشکلاتی مانند کمبود بودجه و نیروی متخصص، معاون وزیر ارتباطات از افزایش پروژه‌های فعال ICT، تکمیل مجتمع‌های فنی استانی و استفاده از انرژی خورشیدی خبر می‌دهد؛ رویکردی که هدف آن ارتقای خدمت‌رسانی در مسیر تحول دیجیتال است.
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ «غلامرضا امیدی» معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع، گفت: «معاونت توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع در دولت چهاردهم در حوزه‌های مختلف، گام‌های مؤثری در جهت تحقق اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برداشته که نتایج آن باعث افزایش رضایت شغلی همکاران شده است.»

امیدی با اشاره به بازنگری و تصویب ساختار تفصیلی ستاد وزارت، ادارات کل استانی و دستگاه‌های تابعه براساس ماده 29 قانون مدیریت خدمات کشوری، اظهار داشت: «در این مدت، در راستای چابک‌سازی و متناسب‌سازی ساختار سازمانی و به‌روزرسانی آن براساس مأموریت‌های جدید و اسناد بالادستی، اقدامات مهمی انجام شده است. تا کنون نمودار سازمانی شرکت خدمات هوایی پیام و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصویب و ابلاغ شده است.»

وی تصریح کرد: «بازنگری ساختار سازمانی، تشکیلات تفصیلی و مشاغل دیگر دستگاه‌های تابعه نیز در سال جاری پیگیری می‌شود.»

امیدی با تأکید مجدد بر ارتقای سطح خدمات فناوری اطلاعات و تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی، توسعه سرمایه انسانی را یکی از دغدغه‌های اصلی این معاونت برشمرد و افزود: «در این زمینه، در دو بخش جذب نیروی جدید و آموزش نیروهای موجود، اقدامات مهمی صورت گرفته است.»

وی در توضیح این مورد خاطرنشان کرد: «از آنجا که نیروهای موجود در هر سازمان با دانش و تجربه اندوخته خود جزو سرمایه‌های ارزشمند آن به شمار می‌روند، در وزارت ارتباطات تلاش شد با اقدامات گوناگون زمینه حفظ و نگهداشت این نیروها فراهم شود.»

همچنین وی از آغاز اقداماتی برای اجرای طرح شناسایی نیروهای مستعد برای مشاغل مدیریتی با عنوان «شایسته‌سالاری و جانشین‌پروری» و تشکیل بانک اطلاعاتی مدیران حرفه‌ای آینده خبر داد و گفت: «در نیمه دوم سال 1403، با معرفی نیروهای ستاد وزارت و ادارات کل استانی به کانون‌های ارزیابی شایستگی‌های عمومی مدیران حرفه‌ای، ارزیابی 60 نفر در سطح مدیران عملیاتی و 33 نفر در سطح مدیران میانی انجام شد.»

وی تصریح کرد: «علاوه بر این، پذیرفته‌شدگان آزمون‌های استخدامی و نخبگان نیز برای جذب و استخدام به کانون ارزیابی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شدند.»

یکی از مواردی که معاون وزیر ارتباطات به آن اشاره کرد، بازنگری شرایط احراز و بازآرایی مشاغل اختصاصی وزارت بود. در ادامه، وی به اخذ مجوز جذب 250 نیروی پیمانی در سال 1403 در ستاد و استان‌ها پرداخت و گفت: «این اقدام در راستای تأمین نیروی انسانی مورد نیاز مجموعه بوده و فرآیند اجرایی جذب، در سیزدهمین آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی انجام خواهد شد». وی همچنین اضافه کرد: «به موازات آن، اخذ مجوز به‌کارگیری 130 نیروی شرکتی نیز در دستور کار قرار دارد.»

به گفته امیدی، آموزش دیگر مورد مهم و مورد توجه در این وزارت به منظور ارتقای دانش و توسعه سرمایه انسانی است که به طور خاص به آن پرداخته شده و تاکنون با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی شغلی، عمومی و بهبود مدیریت برای مدیران و کارکنان ستاد وزارت و ادارات کل استانی، نتایج امیدوارکننده‌ای حاصل شده است. تنها در شش ماهه دوم سال 1403 شاهد رشد آموزش‌های تخصصی شغلی کارکنان و مدیران نسبت به مدت مشابه در سال قبل بودیم. همچنین در نیمه نخست سال جاری نیز این آموزش‌ها طبق تقویم مصوب برگزار شده است.

از دیگر دستاوردهای این معاونت که معاون وزیر به آن اشاره کرد، متمرکز کردن امور بودجه‌ای و مالی است. امیدی درباره آن گفت: «به منظور تسریع در انجام امور و مدیریت بهینه منابع و اعتبارات، تصمیم گرفته شد امور بودجه‌ای و مالی ذیل معاونت توسعه سرمایه انسانی متمرکز شود.»

وی با بیان افزایش تخصیص اعتبارات هزینه‌ای از 46 درصد به 101 درصد ادامه داد: «همچنین اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از 14 درصد به 94 درصد افزایش یافته و وصولی درآمدهای بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات از کاروران ارتباطی نیز از 41 درصد به 88 درصد ارتقا یافته است.»

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تأکید وزیر بر معیشت و رفاه کارکنان، هرگونه اقدام در این خصوص را زمینه‌ساز افزایش رضایت شغلی کارکنان و افزایش بازده سازمانی توصیف کرد و گفت: «سازوکارهای مختلف قانونی جهت اجرای برنامه‌های مدنظر با هدف تأمین معیشت کارکنان ستاد وزارت در سراسر کشور انجام شده است.»

وی با تأکید بر تلاش معاونت در ارتقای سطح معیشتی و رفاهی کارکنان از طرق مختلف، بر تداوم اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی برای کارکنان با محوریت خانواده و الگوی اسلامی ایرانی تصریح کرد و از ارسال لایحه پیشنهادی اصلاح ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص مبنای محاسبه کسور بازنشستگی کارکنان خبر داد.

امیدی همچنین با اشاره به طرح عدالت در پرداختی‌ها گفت: «در نظر داریم طرح عدالت در پرداختی‌ها را با اولویت کارکنان متخصص و شاغل در مشاغل تخصصی، در سال جاری عملیاتی و اجرایی کنیم». وی در عین حال درباره بازنشستگان نیز از افزایش اعتبار مربوط خبر داد و افزود: «ارتقای سطح ارائه خدمات رفاهی به آنان در دستور کار است».

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگر سخنان خود به تغییر رویکرد وزارت و این معاونت به حوزه عمرانی اشاره کرد و گفت: «با این رویکرد، جهش چشمگیری در پیشرفت طرح‌های ایجاد، توسعه و تجهیز زیربناهای فنی و مکانی ICT استانی در دولت چهاردهم داشته‌ایم».

وی با اشاره به اتمام پروژه‌های ناتمام سال‌های گذشته و اجرای سریع پروژه‌های جاری، از پیشرفت فیزیکی اجرای پروژه‌های عمرانی و مجتمع‌های ICT در نیمه دوم 1403 نسبت به نیمه اول خبر داد و افزود: «با وجود چالش‌هایی مانند محدودیت بودجه، نوسانات ارزی، کمبود نیروی متخصص و نبود ساختار عمرانی، این موفقیت‌ها به دست آمده و روند رو به رشد علی‌رغم همه مشکلات و موانع در سال 1404 نیز ادامه خواهد داشت».

وی با بیان افزایش تعداد پروژه‌های فعال در مرحله اجرا از 6 پروژه به 8 پروژه گفت: «پروژه‌های در حال بهره‌برداری نیز از 5 پروژه به 7 پروژه افزایش یافته است.»

معاون وزیر ارتباطات تکمیل و تجهیز مجتمع فنی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها را از برنامه‌های سال جاری این معاونت عنوان کرد و گفت: «بازسازی ساختمان‌های ستادی نیز جزء برنامه‌های معاونت قرار دارد.»

امیدی افزود: «برای رفع ناترازی انرژی نیز، علاوه بر نصب و راه‌اندازی دیزل ژنراتور، به منظور تأمین 20 درصد برق مصرفی، تاکنون با نصب پنل خورشیدی در ساختمان‌های ستادی و سقف پارکینگ‌ها، برای تولید 260 کیلووات اقدام شده است.»

معاون وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به آسیب‌شناسی تخلفات اداری در زمینه رسیدگی به این موارد گفت: «هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری با برگزاری 122 جلسه، 167 رأی در هیأت‌های بدوی و 19 رأی در هیأت‌های تجدیدنظر صادر کردند.»

وی با تأکید بر مأموریت‌های این معاونت برای بهبود خدمت‌رسانی، پاسخگویی به نیازهای تخصصی و نیازسنجی آینده گفت: «این اقدامات نشان‌دهنده تعهد وزارت به تقویت زیرساخت‌ها و بهبود عملکرد در راستای اهداف کلان و نیازهای استانی در مسیر تحول دیجیتال است.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.