پست

October 4, 2025
13:23 شنبه، 12ام مهرماه 1404
کد خبر: 202976

زمان پردازش مرسولات پستی با استفاده از هوش مصنوعی کاهش می‌یابد

منبع: مهر

امروزه توسعه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین به عنوان یکی از ابزارهای کارآمد مورد توجه قرار گرفته است، در همین راستا با احداث مرکز پردازش هوشمند پست غرب و شمال غرب در فرودگاه پیام کشور زمان پردازش مرسولات تا ۲۴ ساعت کاهش می‌ یابد.

هوش مصنوعی به عنوان یکی از پرشتاب‌ترین فناوری‌های در حال تکوین، پتانسیل ایجاد تحول‌های انقلابی زیادی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد و یکی از فناوری‌های کلیدی به شمار می‌رود که در حال تکوین بوده و می‌تواند به پردازش‌های صنعتی و حل مسائل مختلف جامعه کمک فراوانی می‌کند.

از آنجایی که چند سالی است رد پای استفاده از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف مشاهده می‌شود، صنعت پست نیز از این موضوع غافل نمانده و توجه و استفاده از این فناوری همانند سایر کشور مورد توجه ایران نیز قرار گرفته است که می‌تواند به تحولاتی مهمی در عملکرد و خدمات این حوزه کند.

در واقع موضوع توسعه هوش‌ مصنوعی و فناوری‌های تحول‌آفرین به‌عنوان یکی از ابزارهای کارآمد برای توسعه و بهره‌وری مورد توجه است که از این جهت نفوذ این فناوری‌ها در حوزه خدمات پستی محسوس است.

بنابراین در دنیای امروز که سرعت و رقابت حرف اول را می‌زند، همگام شدن با فناوری‌های نوین ضرورت محسوب می‌شود و هوش مصنوعی می تواند به کسب و کارهای پستی و لجستیکی در زمینه‌هایی مانند کاهش هزینه‌ها، کارایی عملیاتی بیشتر، تقویت پایداری محیط زیست، کمک کند.

بنابر اعلام رسمی مسئولان امروزه بیش از ۱۰ میلیون نفر از شهروندان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به زیرساخت‌های تجارت الکترونیک وابسته‌اند و پست نقش اساسی در این فرآیند دارد.

در این راستا اخیرا آیین احداث مرکز پردازش هوشمند پستی غرب و شمال غرب کشور در جنوب فرودگاه پیام کرج افتتاح برگزار شد.

وزیر ارتباطات در این مراسم تأکید کرد مرکز جدید با بهره‌گیری ویژه از فناوری هوش مصنوعی، خدمات خود را به ۱۷ استان غرب و شمال غرب کشور ارائه خواهد کرد و زمان پردازش مرسولات را تا ۲۴ ساعت کاهش می‌دهد.

به گفته وی این اقدام با شاخص‌گذاری دقیق و پایش مستمر عملکرد، به ارتقای رضایت مردم از خدمات پستی منجر خواهد شد.

بدون تردید از آنجایی که انتظارات مشتریان همواره در حال تغییر و افزایش است، استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، می تواند الگوهای رفتاری مشتریان را تحلیل و نیازهای آنها را پیش‌بینی کند و در نهایت، بهبود تجربه مشتری و افزایش رضایت آنهارا به همراه خواهد داشت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.