هوش مصنوعی

October 4, 2025
14:42 شنبه، 12ام مهرماه 1404
کد خبر: 202998

داده‌‌های کاربران؛ مهم‌ترین دارایی متا

منبع: دنیای اقتصاد

شرکت متا (Meta) روز چهارشنبه اعلام کرد که به زودی از داده‌های جمع‌آوری‌شده از تعاملات کاربران با محصولات هوش مصنوعی خود برای فروش تبلیغات هدفمند در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی‌اش استفاده خواهد کرد.

به گزارش تک‌کرانچ، این شرکت تا ۱۶ دسامبر سیاست حفظ حریم خصوصی خود را به‌روزرسانی خواهد کرد تا این تغییر را منعکس کند و در روزهای آینده به کاربران اطلاع خواهد داد. این سیاست جدید در سطح جهانی اعمال می‌شود، به جز کاربران کره‌جنوبی، بریتانیا و اتحادیه اروپا، که قوانین حفظ حریم خصوصی مانع از این نوع جمع‌آوری داده‌ها می‌شود.

کسب‌وکار اصلی متا مدت‌هاست که بر ساخت پروفایل‌های دقیق کاربران فیس‌بوک و اینستاگرام برای فروش تبلیغات بسیار هدفمند متکی بوده است. این شرکت به تبلیغ‌کنندگان راهی برای دسترسی به گروه‌های جمعیتی و کاربران خاص ارائه می‌دهد. اکنون متا همچنین از داده‌های مکالمات با چت‌بات هوش مصنوعی خود برای ساخت این پروفایل‌ها استفاده خواهد کرد و سیگنال قدرتمند دیگری برای هدفمند کردن تبلیغات خود ارائه می‌دهد.

این غول رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد کاربران خود دارد، اما Meta AI جریان جدید و غنی از اطلاعات را ایجاد کرده است. این شرکت می‌گوید بیش از یک ‌میلیارد نفر هر ماه با Meta AI چت می‌کنند و برای کاربران معمول است که مکالمات طولانی و مفصلی را با این چت‌بات هوش مصنوعی داشته باشند.

تاکنون، متا تا حد زیادی محصولات هوش مصنوعی خود را به صورت رایگان ارائه داده است، اما اکنون این شرکت می‌تواند محصولات تبلیغاتی ارزشمند خود را بر اساس داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کند، بهبود بخشد. برای مثال، اگر کاربری با Meta AI در مورد پیاده‌روی چت کند، این شرکت ممکن است تبلیغاتی برای تجهیزات پیاده‌روی نشان دهد. با این حال، امیل وازکز، سخنگوی متا، به تک‌کرانچ می‌گوید که به‌روزرسانی حریم خصوصی گسترده‌تر از Meta AI است و شامل سایر پیشنهادات هوش مصنوعی این شرکت نیز می‌شود.

این یعنی متا ممکن است از داده‌های ویژگی‌های هوش مصنوعی در عینک‌های هوشمند ری‌بن متا – از جمله ضبط صدا، تصاویر و ویدئوهایی که با هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل شده‌اند – برای هدف‌گیری بیشتر محصولات تبلیغاتی خود استفاده کند. متا همچنین ممکن است از داده‌های فید ویدئوی هوش مصنوعی جدید خود، Vibes و محصول تولید تصویر هوش مصنوعی خود، Imagine، استفاده کند.

مکالمات با Meta AI فقط در صورتی روی تبلیغات در فیس‌بوک و اینستاگرام تاثیر می‌گذارد که کاربر در تمام محصولات با یک حساب کاربری وارد شده باشد. طبق گفته متا، هیچ راهی برای انصراف وجود ندارد. تغییرات حریم خصوصی یادآوری دیگری است که محصولات رایگان شرکت‌های بزرگ فناوری اغلب با قید و شرط‌هایی ارائه می‌شوند. بسیاری از شرکت‌های فناوری در حال حاضر از تعاملات هوش مصنوعی برای آموزش مدل‌های خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، متا، با استفاده از ضبط صدا، عکس‌ها و ویدئوهایی که از طریق متا هوش مصنوعی روی عینک هوشمند خود تجزیه و تحلیل می‌شوند، آموزش می‌دهد. اکنون این شرکت این داده‌ها را به دستگاه تبلیغاتی خود نیز ارائه خواهد داد.

کریستی هریس، مدیر سیاست حفظ حریم خصوصی متا، در یک جلسه توجیهی با خبرنگاران گفت که این شرکت هنوز در حال ساخت سیستم‌هایی است که از تعاملات هوش مصنوعی برای بهبود محصولات تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. با این حال، این شرکت می‌گوید مکالمات کاربران با هوش مصنوعی پیرامون موضوعات حساس – از جمله دیدگاه‌های مذهبی، دیدگاه‌های سیاسی، سلامت، منشأ نژادی یا قومی، باورهای فلسفی یا عضویت در اتحادیه‌های کارگری – برای نمایش تبلیغات به آنها استفاده نخواهد شد. شرکت‌های فناوری شروع به آزمایش روش‌هایی برای کسب درآمد از محصولات هوش مصنوعی کرده‌اند که اکثر آنها امروزه رایگان هستند.

روز دوشنبه، اوپن‌ای‌آی از روشی برای خرید محصولات در چت‌جی‌پی‌تی رونمایی کرد که در آن شرکت از تراکنش‌های انجام شده در برنامه، درصدی را برای خود برمی‌دارد. در اوایل سال جاری، گوگل برنامه‌هایی را برای نحوه معرفی تبلیغات در محصول جست‌وجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود، به نام AI Mode، فاش کرد. متا می‌گوید این شرکت «هیچ برنامه‌ی قریب‌الوقوعی» ​​برای قرار دادن تبلیغات در محصولات هوش مصنوعی خود ندارد، هرچند مارک زاکربرگ، مدیرعامل این شرکت، گفته است که ممکن است در آینده این اتفاق بیفتد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.