بازی

فناوری اطلاعات

October 5, 2025
12:09 یکشنبه، 13ام مهرماه 1404
کد خبر: 203090

ضرر ۳۰۰ میلیون دلاری Call of Duty به مایکروسافت

منبع: زومیت

حضور کال آو دیوتی در گیم پس رکوردهای زیادی را شکست؛ اما این موفقیت برای مایکروسافت صدها میلیون دلار هزینه داشت.

بر اساس گزارش جدید بلومبرگ، مایکروسافت سال گذشته به‌دلیل قراردادن بازی Call of Duty در سرویس Game Pass، از حدود ۳۰۰ میلیون دلار فروش احتمالی صرف‌نظر کرد.

بلومبرگ می‌گوید: «افزایش قیمت و تغییرات دیگر در پلن‌های گیم پس نشانه‌ای است از این‌که پروژه‌ی بزرگ استریم ایکس‌باکس بعد از هشت سال هنوز درآمد مورد انتظار را تأمین نکرده. شرکت بازی‌های بزرگی مثل Call of Duty را وارد سرویس کرده، اما این موضوع به سود ضربه زده است.»

از همان ابتدا مشخص بود که اضافه‌کردن چنین بازی‌هایی به گیم پس باعث افت فروش مستقیم می‌شود. ایده‌ی مایکروسافت این بود که ضرر در جای دیگری جبران شود.

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، گفته بود Black Ops 6 بزرگ‌ترین عرضه‌ی تاریخ سری کال آو دیوتی را به‌لطف گیم پس رقم زده است. پرسش اصلی اما این بود که آیا چنین استقبالی واقعاً به درآمد ناخالص بالاتر منجر می‌شود یا نه.

آمارهای بعدی نشان داد کال آو دیوتی همچنان پرفروش‌ترین بازی در آمریکا باقی مانده و در ماه می (اردیبهشت و خرداد)، Black Ops 6 «پرفروش‌ترین بازی تاریخ این مجموعه» شد. بنابراین سؤال مطرح می‌شود: ایکس‌باکس واقعاً چقدر ضرر کرده و چقدر می‌تواند از افزایش قیمت گیم پس سود به‌دست آورد؟ این اعدادی است که فقط خود مایکروسافت می‌داند.

اگر میانگین فروش سالانه‌ی کال آو دیوتی را ۱٫۲ میلیارد دلار در نظر بگیریم و فرض کنیم Black Ops 6 فقط ۹۰۰ میلیون دلار فروش داشته، اختلاف ۳۰۰ میلیون دلاری باقی می‌ماند.

چنین فاصله‌ای باید از طریق مشترکان گیم پس جبران شود. با اشتراک ۲۰ دلاری گیم پس آلتیمیت، حدود ۱۵ میلیون مشترک برای پرکردن این شکاف لازم خواهد بود؛ عددی که نه در یک ماه، بلکه طی چند ماه می‌تواند محقق شود.

راه دیگر، درآمدزایی از طریق خریدهای درون‌برنامه‌ای است. افزایش تعداد گیمرها می‌تواند به فروش بیشتر بسته‌های تزئینی، بتل‌پس‌ها و آیتم‌های جانبی منجر شود.

همین حالا هم Black Ops 6 بیشترین درآمد ناخالص تاریخ سری را به ثبت رسانده و بیشترین میزان ثبت‌نام جدید گیم پس را رقم زده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.