کاهش سرعت رشد دانلود و استفاده روزانه از اپلیکیشن موبایل ChatGPT
تحلیل جدیدی از شرکت Apptopia بر میزان دانلود و استفاده روزانه از اپلیکیشن موبایل ChatGPT نشان از کند شدن روند روند تعامل و دانلود این اپلیکیشن دارد و نشان میدهد که شاید چتبات محبوب اوپنایآی به نقطه اوج خود رسیده باشد. این شرکت که در زمینه تحلیل دادههای اپلیکیشنها فعالیت میکند، با بررسی روند دانلود و استفاده روزانه از این برنامه اعلام کرده است که میزان رشد کاربران جدید از ماه آوریل کاهش یافته و شاخصهای فعالیت روزانه نیز طی هفتههای اخیر روندی ثابت یا نزولی پیدا کردهاند.
به گزارش تککرانچ، برآورد شرکت Apptopia نشان میدهد که تا اواسط ماه اکتبر میزان دانلود جهانی ChatGPT نسبت به ماه قبل حدود ۸٫۱ درصد کاهش یافته است. البته این کاهش به معنی افت در تعداد کل کاربران نیست، زیرا این اپلیکیشن همچنان میلیونها بار در روز نصب میشود بلکه دادههای این شرکت به کند شدن آهنگ رشد دانلودهای جدید اشاره دارد که ممکن است نشانهای از رسیدن اپلیکیشن به مرحله بلوغ و تثبیت بازار آن باشد. براساس آخرین اعلام شرکت اوپنایآی، چتبات این شرکت بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال هفتگی دارد.
آهنگ رشد کاربران فعال ChatGPT کندتر شده است
با این حال بررسی دقیقتر دادهها به کاهش میانگین زمان کاربران با این چتبات اشاره دارد. این بررسی نشان میدهد که میانگین زمانی که هر کاربر فعال روزانه برای تعامل با این اپلیکیشن صرف میکند، در ایالات متحده از ماه ژوئیه تاکنون ۲۲٫۵ درصد کاهش یافته و تعداد دفعاتی که کاربران در طول روز اپلیکیشن را باز میکنند نیز ۲۰٫۷ درصد کمتر شده است. این ارقام حاکی از آن است که کاربران آمریکایی نه تنها زمان کمتری را در برنامه سپری میکنند، بلکه دفعات استفاده روزانه آنها نیز کمتر شده است.
کاهش میانگین زمانی که کاربران آمریکایی برای تعامل با ChatGPT صرف میکنند
کاهش میانگین دفعاتی که کاربران آمریکایی اپلیکیشن ChatGPT را باز میکنند
با این وجود این بررسی به بخش مثبتی برای اوپنایآی نیز اشاره دارد که براساس آن نرخ ترک کاربران در ایالات متحده کاهش یافته و در سطحی ثابت باقی مانده است، که به گفته Apptopia نشان میدهد ChatGPT بالاخره توانسته هسته اصلی کاربران وفادار خود را حفظ کند و دیگر کمتر شاهد موجی از کاربران کنجکاو و گذرا است که تنها برای امتحان وارد این اپلیکیشن میشوند.
شرکت اوپنایآی تاکنون در برابر این گزارش واکنشی نشان نداده است اما تحلیلگران میگویند عوامل مختلفی در کند شدن رشد ChatGPT نقش دارند و موضوعاتی چون افزایش رقابت از سوی گوگل با چتبات جمنای و تغییرات ایجاد شده در شخصیت مدل هوش مصنوعی این چتبات از جمله آنها هستند. در بهروزرسانی ماه آوریل، اوپنایآی مدل را بهگونهای تنظیم کرد که رفتار آن کمتر چاپلوسانه باشد و در نسخه GPT-5 که در ماه آگوست منتشر شد، شرکت وجهه شخصی تعاملات چتبات را کاهش داده و ماهیتی «رسمیتر» به آن بخشیده است.
البته شرکت Apptopia در تحلیل خود اضافه میکند که جمنای را به تنهایی نمیتوان دلیل کاهش تعامل کاربران با ChatGPT دانست و طبق اعلام این شرکت، روند کاهش تعامل کاربران حتی پیش از رشد سریع کاربران جمنای آغاز شده بود. اپلیکیشن هوش مصنوعی گوگل در ماه سپتامبر با عرضه مدل تصویری جدید خود با نام Nano Banana و فراهم کردن امکان تولید سریع تصاویر با کیفیت، آنهم با محدودیت کمتری نسبت به ChatGPT، توانست به سرعت به صدر جدول دانلودها صعود کند، اما این رشد تنها بخشی از افت اخیر ChatGPT را توضیح میدهد و نه کل روند نزولی آن را.
نکته قابلتوجه دیگر از دید Apptopia این است که اگر فقط میانگین زمان استفاده کاربران کاهش مییافت، میشد این تغییر را ناشی از کارآمدتر شدن کاربران در پرسوجوهای خود دانست. اما چون هم زمان استفاده و هم تعداد دفعات استفاده به صورت همزمان افت کردهاند، به نظر میرسد کاربران صرفا مرحله کنجکاوی و آزمایش هیجانی از ChatGPT را پشت سر گذاشتهاند و اکنون تنها زمانی از برنامه استفاده میکنند که واقعا به آن نیاز داشته باشند.
این گزارش در نهایت نتیجه میگیرد که اپلیکیشن ChatGPT اکنون وارد مرحله بلوغ بازار شده است؛ مرحلهای که در آن رشد طبیعی کاهش مییابد و نوآوری، بازاریابی فعال و ارائه ویژگیهای جدید نقش کلیدی در حفظ رشد و تعامل کاربران خواهند داشت. همانطور که دیگر اپلیکیشنهای تثبیتشده بازار مجبور به انجام این کارها هستند، اوپنایآی نیز به نظر باید پس از عبور از مرحله هیجانی، به چیزی فراتر از تازگی و جذابیت اولیه محصول خود برای رشد تصاعدی و جذب کاربر بیاندیشد.