اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 21, 2025
13:49 سه شنبه، 29ام مهرماه 1404
کد خبر: 204402

خدمات وب آمازون به وضعیت عادی بازگشت

منبع: ایسنا

سرویس ابری آمازون، پس از قطعی چند ساعته که باعث اختلال جهانی در دسترسی به هزاران سایت و برنامه‌های محبوبت مانند اسنپ‌چت و ردیت شده بود، سرانجام به وضعیت عادی بازگشت.

شرکت «خدمات وب آمازون» (AWS) ، روز دوشنبه ۲۸ مهر، از قطعی گسترده‌ای خبر داد که به اختلال در دسترسی کاربران به بسیاری از وب‌سایت‌های بزرگ منجر شد.

طی چند ساعت بعد از این قطعی، بسیاری از سایت‌ها به حالت آنلاین بازگشتند، اما شرکت رصد قطعی داون دتکتور، با توجه به گزارش‌های کاربران حدود ظهر به وقت شرق آمریکا، افزایش اختلال دیگری و قطعی در آمازون، «خدمات وب آمازون» و الکسا را نشان داد.

آخرین به‌روزرسانی این شرکت در ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا نشان داد که خدماتش اندکی پس از ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا، به فعالیت عادی خود بازگشت.

«خدمات وب آمازون» هنگام تلاش برای راه‌اندازی نمونه‌های جدید خود در سرور ابری محاسبه‌گر الاستیک آمازون (EC۲)، سرویس ابری محبوب خود که ظرفیت سرور مجازی را فراهم می‌کند، «افزایش نرخ خطا» را برای مشتریان مشاهده و اعلام کرده بود که در تلاش هستیم تا خدمات را در اسرع وقت به طور کامل بازیابی کنیم.

حدود ساعت یک و ۳۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت شرقی، این شرکت اعلام کرد که در برخی مناطق «نشانه‌های اولیه» از بازیابی سرور ابری محاسبه‌گر الاستیک آمازون را مشاهده می‌کند و در حال اعمال اصلاحاتی در مناطق باقی‌مانده است.

آمازون تایید کرد که این قطعی، سایت آمازون و برخی از شرکت‌های تابعه آن و عملیات پشتیبانی مشتری «خدمات وب آمازون» را تحت تاثیر قرار داده است.

«خدمات وب آمازون» در به‌روزرسانی ساعت پنج و یک دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا، به «مشکل عملیاتی» که بر چندین سرویس تاثیر گذاشت، اشاره کرد و گفت که در حال کار بر روی چندین مسیر موازی برای تسریع بازیابی است. بیش از ۷۰ سرویس آن تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. در به‌روزرسانی ساعت ۶ و ۳۵ دقیقه صبح به وقت شرق آمریکا اعلام شد که مشکل سیستم نام دامنه «به طور کامل برطرف شده» و فعالیت این شرکت «به طور عادی ادامه دارد».

طبق گزارش گروه تحقیقاتی سینرژی، «خدمات وب آمازون»، ارائه‌دهنده پیشرو فناوری زیرساخت ابری محسوب می‌شود و حدود یک سوم بازار را در اختیار دارد و از مایکروسافت و گوگل پیشی گرفته است. میلیون‌ها شرکت و سازمان برای خدمات رایانش ابری مانند سرورها و فضای ذخیره‌سازی به «خدمات وب آمازون» متکی هستند.

فعالیت شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ فلج شد

طبق داده‌های داون دتکتور، وب‌سایت‌های دولتی انگلیس (Gov.uk و HM Revenue and Customs) نیز در پی اختلال در خدمات ابری آمازون، با مشکلاتی مواجه شدند. سخنگوی دولت انگلیس گفت: ما از حادثه‌ای که «خدمات وب آمازون» و چندین سرویس آنلاین که به زیرساخت‌های آنها متکی هستند را تحت تاثیر قرار داده است، آگاه هستیم. از طریق تمهیدات واکنش به حوادث تعیین‌شده، با این شرکت در تماس هستیم و آنها در تلاش هستند تا خدمات را در اسرع وقت بازیابی کنند.

گروه بانکداری لویدز تایید کرد که برخی از خدماتش تحت تاثیر قرار گرفته است. حدود ۲۰ دقیقه بعد، این گروه اعلام کرد خدماتش در حال بازگشت به حالت آنلاین هستند.

این قطعی همچنین ابزارهای حیاتی داخل آمازون را از کار انداخت. کارمندان انبار و تحویل، به همراه رانندگان سرویس فلکس آمازون، در شبکه اجتماعی ردیت (Reddit) گزارش کردند که سیستم‌های داخلی در بسیاری از سایت‌ها آفلاین شده‌اند.

سخنگوی اپراتور تلفن همراه آمریکایی تی-موبایل گفت: مشتریانش هنگام تلاش برای استفاده از سایت‌ها یا سرویس‌های دیگر به دلیل اختلال در «خدمات وب آمازون»، با مشکل مواجه شده‌اند، اما «هیچ قطعی یا اختلالی در سرویس» در این اپراتور وجود نداشته است.

پلتفرم آموزش آنلاین کانواس که برای میزبانی اطلاعات دوره‌ها و ارسال تکالیف استفاده می‌شود، اعلام کرد که این پلتفرم نیز تحت تاثیر قطعی سرویس «خدمات وب آمازون» قرار گرفته است. سایر کاربران رسانه‌های اجتماعی به اختلال در بازی‌های مبتنی بر ابر، از جمله روبلاکس و فورتنایت اشاره کردند، در حالی که صرافی رمزارزهای کوین‌بیس اعلام کرد بسیاری از کاربران به دلیل قطعی قادر به دسترسی به سرویس نیستند.

شبکه سی‌ان‌بی‌سی گزارش کرد، ابزار جستجوی هوش مصنوعی مولد «پرپلکسیتی» (Perplexity) نیز تحت تاثیر قرار گرفت. آراویند سرینیواس، مدیرعامل آن در پستی شبکه اجتماعی ایکس گفته بود: علت اصلی مشکل «خدمات وب آمازون» است و در حال کار بر روی حل آن هستیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.