خبر اول

رگولاتوری

هوش مصنوعی

November 8, 2025
10:41 شنبه، 17ام آبانماه 1404
کد خبر: 204578

اتحادیه اروپا یک خط تلفن پشتیبانی برای مشاوره در خصوص قانون هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد

ICTna.ir – شرکت‌هایی که در حال غرق شدن در آشفتگی بوروکراتیکِ مزخرفِ قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا بودند، اکنون با یک طناب نجات مواجه شده‌اند: کمیسیون، میز خدمات قانون هوش مصنوعی و پلتفرم اطلاعات واحد را راه‌اندازی کرده است، یک مرکز مرکزی که راهنمایی‌هایی را ارائه می‌دهد که کسب‌وکارها می‌توانند از آنها برای پیمایش پیچیدگی‌های قانون هوش مصنوعی در زمان اجرای کامل آن در آگوست 2027 استفاده کنند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، سه عنصر در میز کمک وجود دارد. اولین و مهمترین مورد، بررسی‌کننده‌ی انطباق است. این به ذینفعان کمک می‌کند تا بفهمند که آیا مشمول تعهدات قانونی هستند یا خیر و هرگونه اقدامی را که باید برای رعایت آنها انجام دهند، درک کنند.

هر کسی که با کمبود منابع مطالعه در کنار تخت مواجه است، می‌تواند از ابزار آنلاین و کاربرپسند AI Act Explorer استفاده کند که امکان مرور فصل‌ها، ضمائم و رسیتال‌های این قانون را فراهم می‌کند.

کسانی که هنوز سردرگم هستند می‌توانند یک فرم آنلاین پر کنند و میز خدمات قانون هوش مصنوعی آنها را به تیمی از متخصصان که از نزدیک با دفتر هوش مصنوعی اتحادیه اروپا همکاری می‌کنند، متصل خواهد کرد.

قانون هوش مصنوعی که رسماً از ماه اوت گذشته لازم‌الاجرا شد، قانون اصلی اتحادیه اروپا است که چارچوبی برای توسعه و اجرای هوش مصنوعی در اتحادیه اروپا ایجاد می‌کند.

برنامه‌های هوش مصنوعی بر اساس خطری که برای ایمنی، امنیت، جامعه، حریم خصوصی و غیره ایجاد می‌کنند، مشمول قوانین مختلفی هستند.

این یک تلاش ستودنی برای ایجاد تعادل بین ارائه وضوح قانونی، و همچنین شفافیت و محافظت در برابر معایب احتمالی هوش مصنوعی است.

متاسفانه، اوضاع خیلی خوب پیش نمی‌رود.

منتقدان – که تعدادشان هم کم نیست – ادعا می‌کنند که قانون هوش مصنوعی در مورد اینکه از چه داده‌هایی می‌توان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کرد و اینکه در صورت استفاده از چه داده‌هایی، شرکت‌ها با قوانین حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا مواجه می‌شوند، عدم قطعیت ایجاد می‌کند.

یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون، حداقل ۵۹ شرکت در نامه‌ای سرگشاده به اتحادیه اروپا در مورد همین موضوع هشدار دادند.

از آن زمان، کمیسیون تلاش جداگانه‌ای را برای اصلاح قوانین خود آغاز کرده است، که شامل یک طرح ساده‌سازی دیجیتال برای کاهش بار نظارتی بر کسب‌وکارها می‌شود.

این امر گروهی متشکل از ۵۸ رهبر کسب‌وکار را تشویق کرد تا در ماه ژوئیه از اتحادیه اروپا درخواست کنند تا اجرای قانون هوش مصنوعی را دو سال به تعویق بیندازد، تا زمان لازم برای بازنگری قوانین در چارچوب طرح ساده‌سازی دیجیتال فراهم شود و به شرکت‌ها فرصت بیشتری برای پیگیری روند قانونی خود داده شود.

از آن زمان تاکنون، حمایت از کمپین موسوم به «متوقف کردن ساعت» به بیش از ۱۱۰ سازمان افزایش یافته است که در مجموع ۳.۷ میلیون نفر را استخدام می‌کنند و ارزش بازار آنها بیش از ۳ تریلیون دلار است.

روی هم رفته، این کمی آشفته است، آشفتگی‌ای که می‌تواند باعث شود اتحادیه اروپا از رونق فعلی هزینه‌های هوش مصنوعی محروم بماند.

در واقع، وقتی OpenAI اوایل این هفته از ابزارهای توسعه‌دهندگان ChatGPT خود برای برنامه‌ها رونمایی کرد، کاملاً مشخص بود که هیچ‌کدام از ادغام‌های مشتریان اولیه در اتحادیه اروپا فعال نبودند.

در همان روزی که کمیسیون میز کمک قانون هوش مصنوعی خود را راه‌اندازی کرد، دو طرح را نیز برای تحریک جذب هوش مصنوعی در صنعت و تحقیقات علمی اعلام کرد.

استراتژی اعمال هوش مصنوعی می‌خواهد کارهایی مانند ایجاد مراکز غربالگری مبتنی بر هوش مصنوعی برای بخش مراقبت‌های بهداشتی و حمایت از توسعه مدل‌های پیشرو و هوش مصنوعی عامل‌دار برای صنایع تولیدی، محیط زیست و داروسازی را انجام دهد.

برای این منظور، اتحادیه اروپا یک میلیارد یورو بودجه اختصاص داده است.

طرح دوم، «هوش مصنوعی در استراتژی علم»، ۵۸ میلیون یورو برای جذب استعدادها اختصاص خواهد داد و ۶۰۰ میلیون یورو برای گسترش دسترسی به منابع محاسباتی هوش مصنوعی برای علم اختصاص خواهد داد. همچنین هدف آن دو برابر کردن بودجه سرمایه‌گذاری سالانه هوش مصنوعی Horizon Europe به ۳ میلیارد یورو است.

اورسولا فون در لاین، رئیس اتحادیه اروپا، گفت: «من می‌خواهم آینده هوش مصنوعی در اروپا ساخته شود. زیرا وقتی از هوش مصنوعی استفاده شود، می‌توانیم راه‌حل‌های هوشمندانه‌تر، سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری پیدا کنیم. پذیرش هوش مصنوعی باید گسترده شود و با این استراتژی‌ها، ما به سرعت بخشیدن به این روند کمک خواهیم کرد.»

او افزود: «اولویت دادن به هوش مصنوعی به معنای اولویت دادن به ایمنی نیز هست. ما این طرز فکر «اولویت دادن به هوش مصنوعی» را در تمام بخش‌های کلیدی خود، از رباتیک گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی، انرژی و خودرو، پیش خواهیم برد.»

این جاه‌طلبی ارزشمند است، اما با توجه به وضعیت فعلی قوانین هوش مصنوعی در اروپا، این خطر وجود دارد که تمام این پول و تلاش به هیچ نتیجه‌ای نرسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.