اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

خبر اول

خدمات ابری و مجازی‌سازی

فناوری اطلاعات

November 1, 2025
11:28 شنبه، 10ام آبانماه 1404
کد خبر: 204605

بهارتی ایرتل IBM را برای توسعه‌ی فضای ابری هوش مصنوعی خود انتخاب کرد

ICTna.ir – شرکت مخابراتی هندی بهارتی ایرتل برای تقویت پلتفرم ابری ایرتل (Airtel Cloud) که به تازگی راه‌اندازی کرده است، با IBM همکاری می‌کند. قرار است این معامله، Airtel Cloud را با زیرساخت‌ها و نرم‌افزار IBM که برای استنتاج هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، ارتقا دهد. هدف این است که با ترکیب این دو، ایرتل به شرکت‌های فعال در صنایع تحت نظارت، امکان مقیاس‌بندی حجم کار هوش مصنوعی و ایجاد قابلیت همکاری در زیرساخت‌ها، از جمله در محل، در فضای ابری، در چندین فضای ابری و در لبه شبکه را ارائه می‌دهد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در نتیجه‌ی این پیشنهاد ترکیبی، مشتریان Airtel Cloud قادر خواهند بود از مجموعه سیستم‌های IBM Power به عنوان سرویس، از جمله جدیدترین سرورهای مستقل و آماده‌ی هوش مصنوعی IBM Power11 برای کاربردهای حیاتی در صنایعی مانند بانکداری، مراقبت‌های بهداشتی، دولت و سایر صنایع، استفاده کنند.

پلتفرم هیبریدی Power11 همچنین از تسکهای کاری سازمانی از جمله IBM Power AIX، IBM i، لینوکس و SAP Cloud ERP پشتیبانی خواهد کرد. گفته شده است که این تیم همچنین به مشتریان SAP در IBM Power در تبدیل برنامه‌ریزی منابع سازمانی خود به SAP Cloud ERP در IBM Power Virtual Server کمک خواهد کرد.

مشتریان بهاراتی در هند قادر خواهند بود تا از طریق مجموعه نرم‌افزاری IBM برای استنتاج هوش مصنوعی، که مبتنی بر IBM watsonx و Red Hat OpenShift AI است، استنتاج هوش مصنوعی را در محیط‌های ابری هیبریدی اجرا کنند. همچنین پلتفرم ابری سازمانی IBM با ارائه IaaS و PaaS و همچنین نمونه کارهای اتوماسیون آن که برای «تسریع تأثیر هوش مصنوعی مولد در گردش‌های کاری اصلی سازمانی برای افزایش بهره‌وری» طراحی شده است، در این طرح قرار دارد.

آنها همچنین می‌توانند به راهکارهای ابری ترکیبی رد هت از جمله Red Hat OpenShift Virtualisation، Red Hat OpenShift و Red Hat AI دسترسی داشته باشند. در این بیانیه همچنین آمده است که معماری ابری ترکیبی IBM می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا «نوآوری‌های آینده» را در هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی فعال کنند.

در همین حال، Airtel Multi Zone Regions به شرکت‌های هندی کمک می‌کند تا تاب‌آوری خود را افزایش دهند، به الزامات مربوط به ذخیره‌سازی داده‌ها رسیدگی کنند و حجم کاری و برنامه‌های کاربردی حیاتی را به کار گیرند و در نهایت، این مشارکت به گونه‌ای تنظیم شده است که شرکت‌های هندی را قادر می‌سازد تا «نوآوری دیجیتال را در مقیاس وسیع تسریع کنند».

گوپال ویتال، نایب رئیس و مدیر عامل بهارتی ایرتل در این خصوص، گفت: «Airtel Cloud به گونه‌ای طراحی شده است که بسیار ایمن و سازگار باشد و به عنوان یک پلتفرم ابری چابک و مقاوم، معیارهای جدیدی را در صنعت تعیین کند. امروز، با همکاری IBM، ما قابلیت‌های قابل توجهی را به پلتفرم ابری خود اضافه می‌کنیم تا نیازهای منحصر به فرد چندین صنعت که نیاز به مهاجرت از IBM Power Systems دارند را برطرف کنیم و آمادگی هوش مصنوعی را فراهم کنیم. با این همکاری، ما همچنین مناطق در دسترس خود را در هند از چهار به ده منطقه افزایش می‌دهیم و این مناطق را در مراکز داده پایدار نسل بعدی خود میزبانی می‌کنیم. ما به زودی با هم دو منطقه چند منطقه‌ای (MZR) جدید در بمبئی و چنای نیز ایجاد خواهیم کرد.»

راب توماس، معاون ارشد و مدیر ارشد بازرگانی IBM، افزود: «امروزه شرکت‌ها باید مدرن‌سازی را با فناوری‌های نظارتی رو به رشد و الزامات هوش مصنوعی متعادل کنند. از طریق همکاری ما با Bharti Airtel، مشتریان در سراسر هند می‌توانند از پیشنهادات ابری نوآورانه IBM که برای حجم کاری طراحی شده‌اند و اولویت‌های استراتژیک کسب‌وکار آنها را برآورده می‌کنند، استفاده کنند. ما با هم به مشتریان کمک خواهیم کرد تا تحول واقعی را در عصر هوش مصنوعی رقم بزنند.»

بهارتی در ماه اوت امسال، ایرتل کلود را از طریق بازوی دیجیتال خود، اکستلیفای، راه‌اندازی کرد. این پلتفرم به عنوان یک پلتفرم ابری مستقل و «در سطح مخابراتی» معرفی شد که برای مدیریت ۱۴۰ تراکنش اصلی در دقیقه ساخته شده است. در آن زمان اعلام شد که این پلتفرم بر روی «مراکز داده پایدار نسل بعدی» با تدارکات مبتنی بر Gen-AI میزبانی می‌شود و توسط ۳۰۰ متخصص ابری معتبر مدیریت می‌شود.

همزمان، این شرکت چیزی را که یک پلتفرم نرم‌افزاری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌نامید، راه‌اندازی کرد که هدف آن «کمک به شرکت‌های مخابراتی در سراسر جهان برای رهایی از پیچیدگی‌های اساسی، بهبود تجربه مشتری، کاهش ریزش و افزایش ARPU» است. قرار است این پلتفرم، بینش و اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی، پلتفرمی برای مدیریت وظایف در لحظه و یک پلتفرم تجربه برای مدیریت سفرهای مشتری ارائه دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.