اپلیکیشن

تلفن همراه

October 27, 2025
16:17 دوشنبه، 5ام آبانماه 1404
کد خبر: 204888

اپل احتمالاً تبلیغات پولی به سرویس Apple Maps اضافه می‌کند

منبع: دیجیاتو

اپل برای افزایش درآمدهای خود ظاهراً قصد دارد نمایش تبلیغات در سرویس Apple Maps را از سال آینده میلادی آغاز کند.

اپل قصد دارد از سال آینده تبلیغات پولی را مستقیماً به Apple Maps اضافه کند تا کسب‌وکارها بتوانند با پرداخت هزینه، جایگاه خود را در نتایج جستجو بالا بیاورند و برجسته‌تر کنند.

شایعات جدید می‌گویند این اقدام بخشی از برنامه اپل برای درآمدزایی از سرویس نقشه است و شباهت زیادی به رقبا ازجمله گوگل مپس دارد. براساس گزارش «مارک گرمن» از بلومبرگ، اپل از سال آینده میلادی امکان ادغام مستقیم تبلیغات در سرویس Maps را فراهم می‌کند. این قابلیت ممکن است از بهار سال آینده و با نسخه‌های iOS 26.4 یا 26.5 فعال شود.

Apple Maps به‌زودی میزبان تبلیغات پولی می‌شود
اکوسیستم اپل دیگر کاملاً عاری از تبلیغات نخواهد بود. طبق گزارش گرمن، اپل در مسیر آوردن تبلیغات پولی به Apple Maps قرار دارد. این تبلیغات شامل بنرهای مزاحم یا پاپ‌آپ نخواهند بود؛ بلکه هدف این است که کسب‌وکارها، مانند رستوران‌ها یا فروشگاه‌ها، بتوانند نام خود را هنگام جستجو برجسته‌تر نمایش دهند. این روش شبیه سیستم Search Ads در اپ استور است که توسعه‌دهندگان برای قرارگرفتن در نتایج بالای جستجو هزینه می‌پردازند.

با این حساب، تجربه کاربران اپل مپس احتمالاً از سال آینده تغییر خواهد کرد. گوگل سال‌هاست تبلیغات پولی را در Google Maps نمایش می‌دهد؛ به‌عنوان مثال، جستجوی «coffee» در مناطقی که تبلیغات خریداری شده باشد، معمولاً با یک یا دو پین تبلیغاتی آغاز می‌شود که بخشی از مدل درآمد سرویس‌های رایگان است. در مقابل، اپل قرار نیست یک شرکت متمرکز بر درآمد تبلیغاتی باشد. این شرکت سخت‌افزارهای پریمیوم و گران‌قیمت عرضه می‌کند و کل برند آن بر حفظ حریم خصوصی کاربران بنا شده است. ورود تبلیغات به Apple Maps می‌تواند تجربه کاربران را تحت تأثیر قرار دهد و احتمال واکنش منفی در پی خواهد داشت.

گرمن تأکید می‌کند که کاربران همین حالا هم از تبلیغات خدمات اپل مانند Apple TV+ و AppleCare+ در دستگاه‌های پریمیوم خود ناراضی هستند. پس با اضافه‌شدن تبلیغات شخص ثالث به سرویس نقشه، نارضایتی‌ها ممکن است افزایش یابند و کاربران آن را سیاستی ناعادلانه برای کسب درآمد بیشتر تلقی کنند.

با وجود ادعای منابع گرمن مبنی بر اینکه رابط تبلیغاتی اپل با کمک هوش مصنوعی حالتی هوشمندتر و مرتبط‌تر خواهد داشت، واقعیت این است که حتی تبلیغات بهینه نیز تمرکز کاربر را از هدف اصلی Maps یعنی هدایت از نقطه A به B منحرف می‌کند. این اقدام نه برای کاربران، بلکه صرفاً به منظور افزایش درآمد سرویس‌های اپل طراحی شده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.