سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 28, 2025
12:38 سه شنبه، 6ام آبانماه 1404
کد خبر: 204954

استرالیا از مایکروسافت شکایت کرد

منبع: ایسنا

سازمان تنظیم مقررات رقابت استرالیا، روز دوشنبه، از مایکروسافت شکایت و این شرکت را متهم کرد که پس از ارائه نرم‌افزار مایکروسافت ۳۶۵ به همراه ابزار هوش مصنوعی کوپایلوت، میلیون‌ها مشتری را گمراه کرده و آنها را به پرداخت قیمت‌های بالاتر برای این نرم‌افزار واداشته است.

کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا (ACCC) مدعی شد این غول فناوری از اکتبر ۲۰۲۴، حدود ۲.۷ میلیون مشتری را با پیشنهاد اینکه باید به طرح‌های شخصی و خانوادگی مایکروسافت ۳۶۵ با قیمت بالاتر که شامل کوپایلوت نیز می‌شود، سوئیچ کنند، گمراه کرده است.

این رگولاتور استرالیایی اعلام کرد که پس از گنجانده شدن کوپایلوت، قیمت اشتراک سالانه طرح شخصی مایکروسافت ۳۶۵ با ۴۵ درصد افزایش، به ۱۵۹ دلار استرالیا (۱۰۳.۳۲ دلار) و قیمت طرح خانوادگی با ۲۹ درصد افزایش، به ۱۷۹ دلار استرالیا رسید.

کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده اعلام کرد مایکروسافت به وضوح به کاربران نگفته است که یک طرح «کلاسیک» ارزان‌تر بدون کوپایلوت هنوز در دسترس است.

این نهاد نظارتی اعلام کرد که گزینه حفظ طرح ارزان‌تر تنها پس از شروع فرآیند لغو توسط مصرف‌کنندگان آشکار شد. این طراحی، با عدم افشای اطلاعات اساسی و ایجاد تصور نادرست از گزینه‌های موجود، قانون مصرف‌کننده استرالیا را نقض کرده است. همچنین، ارتباطات قبلی مایکروسافت از طریق ایمیل و یک پست وبلاگی، اشاره‌ای به جایگزین ارزان‌تر نکرده و فقط به مشتریان اطلاع داده است که افزایش قیمت در تمدید خودکار بعدی اعمال خواهد شد.

این رگولاتور استرالیایی به دنبال مجازات، پاسخگویی مایکروسافت به مصرف‌کنندگان و جبران خسارت آنها و توقف این اقدام از سوی مایکروسافت استرالیا و شرکت مادر آمریکایی‌اش مایکروسافت است.

بر اساس گزارش رویترز، کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده اعلام کرد که حداکثر جریمه‌ای که می‌تواند برای هر نقض قانون مصرف‌کننده استرالیا به یک شرکت اعمال شود، بیشتر از ۵۰ میلیون دلار استرالیا، سه برابر مزایای به دست آمده که به طور منطقی قابل انتساب باشند، یا ۳۰ درصد از گردش مالی خالص شرکت در طول دوره نقض در صورتی که ارزش مزایا قابل تعیین نباشد، است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.