بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

October 29, 2025
17:55 چهارشنبه، 7ام آبانماه 1404
کد خبر: 205131

ChatGPT به مامور خرید شخصی تبدیل می‌شود

منبع: ایسنا

«پی‌پال» اعلام کرد که سیستم پرداخت دیجیتال آن با «چت‌جی‌پی‌تی» ادغام خواهد شد و کاربران آن دعوت کرد تا مستقیماً از طریق چت‌بات خرید کنند.

کاربران «چت‌جی‌پی‌تی»(ChatGPT) از سال آینده می‌توانند با یک کلیک از طریق حساب «پی‌پال»(PayPal)، پرداخت خود را انجام دهند و مستقیماً با ده‌ها میلیون فروشنده که به سیستم پرداخت پی‌پال متکی هستند، ارتباط برقرار کنند.

به نقل از فست کمپانی، «الکس کریس»(Alex Chriss) مدیرعامل پی‌پال در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: پی‌پال از طریق همکاری با «اوپن‌ای‌آی»(OpenAI) و اتخاذ «پروتکل تجارت عاملی»(ACP)، به تجربه‌های پرداخت و تجارت قدرت می‌بخشد و به افراد کمک می‌کند تا تنها با چند لمس، از چت به پرداخت برای پایگاه‌های مشترک مشتریان ما برسند.

با انتشار این خبر که هم‌زمان با گزارش درآمد سه‌ماهه این شرکت اعلام شد، سهام پی‌پال افزایش یافت.

پی‌پال کاملاً درگیر آینده‌ای متمرکز بر هوش مصنوعی در خرده‌فروشی آنلاین است. فراتر از برنامه‌های جدید چت‌جی‌پی‌تی، این شرکت برای ایجاد تجربیات جدید خرید مبتنی بر هوش مصنوعی با «گوگل» همکاری می‌کند و در زمینه نسخه‌های آزمایشی رایگان با موتور جستجوی هوش مصنوعی شرکت «پرپلکسیتی»(Perplexity) نیز همکاری دارد.

پی‌پال جدیدترین شریکی است که به چشم‌انداز تجارت الکترونیک اوپن‌ای‌آی می‌پیوندد اما اولین شریک نیست. اوپن‌ای‌آی در ماه سپتامبر اعلام کرد که «Shopify» و «Etsy» را مستقیماً در آنچه که آن را اولین گام‌ها به سوی تجارت عامل‌محور توصیف می‌کند، از طریق یک پلتفرم پرداخت فوری ساخته‌شده با «Stripe» ادغام خواهد کرد. اوپن‌ای‌آی درباره این همکاری نوشت: چت‌جی‌پی‌تی نه تنها به شما در یافتن آنچه می‌خواهید بخرید کمک می‌کند، بلکه شما را در خرید آن نیز یاری می‌دهد.

ادغام Etsy با چت‌جی‌پی‌تی در حال حاضر فعال است و در پاسخ به درخواست‌ از چت‌بات مانند «فنجان‌های چای آبی و سفید زیر ۵۰ دلار را برای من پیدا کن»، مستقیماً فروشندگان آمریکایی را نمایش می‌دهد. همکاری با Shopify، خرده‌فروشان بزرگ را به این ترکیب می‌آورد و محصولاتی از برندهایی مانند Glossier، Skims و Vuori در چت گنجانده می‌شود. در اوایل ماه جاری میلادی، این شرکت قرارداد مشابهی را با فروشگاه‌های «والمارت»(Walmart) منعقد کرد.

ورود به درگاه خرید مبتنی بر هوش مصنوعی، مردم را از گوگل به عنوان اولین مرجع خرید دور می‌کند و به سمت نتایج سفارشی‌سازی‌شده‌ای سوق می‌دهد که توسط جست‌وجوهای هوش مصنوعی شکل می‌گیرند. این تغییر رفتار، تنها یکی دیگر از راه‌هایی است که هوش مصنوعی به واسطه آن همچنان به هر جنبه‌ای از زندگی دیجیتال وارد می‌شود و هر تعامل و تراکنش انجام‌شده در این فرآیند را تغییر می‌دهد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.