سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

November 2, 2025
15:25 یکشنبه، 11ام آبانماه 1404
کد خبر: 205399

مدیرعامل مایکروسافت از جذب نیرو با تمرکز بر افزایش بهره‌وری با هوش مصنوعی خبر داد

منبع: دیجیاتو

به گفته نادلا، کارمندان یاد خواهند گرفت که کار خود را به شیوه‌ای متفاوت و با استفاده از هوش مصنوعی انجام دهند.

«ساتیا نادلا»، مدیرعامل مایکروسافت، در پادکستی اعلام کرده که این شرکت دوباره قصد دارد تعداد کارکنان خود را افزایش دهد. نکته قابل‌توجه اینکه او گفته غول فناوری این‌بار با تمرکز بر بهره‌وری بالاتر و استفاده گسترده از هوش مصنوعی برای ارتقای کارایی تیم‌ها و فرایندها نیروی جدید را استخدام خواهد کرد.

او در گفتگویی با «برد گرستنر»، سرمایه‌گذار و مجری پادکست BG2، گفت:

«ما نیروی انسانی خود را افزایش خواهیم داد، اما این رشد با بهره‌وری بسیار بیشتری نسبت به دوران پیش از هوش مصنوعی همراه خواهد بود.»

در سال مالی 2025 که در ژوئن به پایان رسید، تعداد کارکنان مایکروسافت تغییر چندان زیادی نکرد و حدود 228 هزار نفر باقی ماند. در چندین مرحله تعدیل نیرو، حداقل 6 هزار نفر از این تعداد اخراج شدند و در ماه ژوئیه نیز 9 هزار نفر دیگر شغل خود را از دست دادند.

تمرکز مایکروسافت روی افزایش بهره‌وری کارمندان با هوش مصنوعی
نادلا در پادکست BG2 توضیح داده که رشد آینده نیروی انسانی مایکروسافت به‌کمک بهره‌وری بالاتر ناشی از هوش مصنوعی صورت خواهد گرفت. او یادآور شده که OpenAI، شریک نزدیک مایکروسافت، در سال 2022 دستیار ChatGPT را معرفی کرد و در همان سال، تعداد کارکنان مایکروسافت 22 درصد افزایش پیدا کردند.

به گفته نادلا، کارمندان یاد خواهند گرفت که کار خود را به شیوه‌ای متفاوت انجام دهند. او می‌گوید مایکروسافت می‌خواهد اطمینان پیدا کند که همه کارکنان به قابلیت‌های هوش مصنوعی در نرم‌افزارهای بهره‌وری Microsoft 365 و دستیار برنامه‌نویسی GitHub Copilot دسترسی داشته باشند. این سرویس‌ها از مدل‌های هوش مصنوعی شرکت‌های Anthropic و OpenAI استفاده می‌کنند.

مدیرعامل مایکروسافت می‌گوید:

«فرایند کنارگذاشتن روش‌های قدیمی و یادگیری روش‌های جدید احتمالاً حدود یک سال طول می‌کشد، و سپس رشد نیروی انسانی با حداکثر بهره‌وری اتفاق خواهد افتاد.»

نادلا همچنین توضیح داده که در چند دهه پیش نیز شرایط مشابهی وجود داشته است؛ زمانی که شرکت‌ها از فکس برای ارسال یادداشت‌های داخلی خود استفاده می‌کردند، اما با ظهور ایمیل و اکسل روش‌ها کاملاً تغییر کردند. در این رابطه او گفته است:

«امروزه هر نوع برنامه‌ریزی یا اجرای کارها با هوش مصنوعی آغاز می‌شود. با هوش مصنوعی تحقیق می‌کنید، با هوش مصنوعی فکر می‌کنید و نتایج را با همکاران خود به اشتراک می‌گذارید.»

این اظهارات درحالی منتشر شده که در هفته گذشته، آمازون 14 هزار کارمند شرکتی خود را اخراج کرده بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.