بازی

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

November 3, 2025
16:29 دوشنبه، 12ام آبانماه 1404
کد خبر: 205453

بازی‌های ساخته‌شده توسط هوش مصنوعی از راه می‌رسند

منبع: ایسنا

به‌زودی، دیگر فقط شخصیت‌های غیربازیکن (NPC) نیستند که با هوش مصنوعی کار می‌کنند و هوش مصنوعی در حال ورود به تقریبا تمام صنایع است و صنعت بازی‌سازی ممکن است قدم بعدی در این تحول بزرگ باشد.

در حال حاضر، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی به افزایش نرخ فریم و کمک در کارهای توسعه‌ای کمک می‌کنند، اما اکنون چشم‌انداز به سمتی می‌رود که کل یک بازی به‌طور کامل توسط سیستم‌های هوش مصنوعی ساخته شود.

به نقل از دیجیتال‌ترندز، این تنها یک گمانه‌زنی نیست و اوایل سال جاری شرکت Electronic Arts از همکاری خود با شرکت Stability AI برای بررسی تولید محتوای بازی با استفاده از هوش مصنوعی خبر داد که نشانه‌ای از این است که چنین تغییری زودتر از آن‌چه فکر می‌کنیم می‌تواند رخ دهد.

در همین راستا، مین لیانگ تان، مدیرعامل شرکت Razer، در پادکست شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که هوش مصنوعی می‌تواند همه‌چیز را در دنیای بازی‌ها به‌طور کامل دگرگون کند. او همچنین تاکید کرد که این اتفاق نه در آینده‌ای دور، بلکه شاید در دو سال آینده رخ دهد.

تان توضیح داد که در حال حاضر از ابزارهای هوش مصنوعی برای توسعه و آزمایش بازی‌ها استفاده می‌شود و گام بعدی احتمالا تولید کامل بازی‌ها توسط هوش مصنوعی خواهد بود.

برخی استودیوها تاکید کرده‌اند که قصد ندارند گروه‌های خلاق را با هوش مصنوعی جایگزین کنند، بلکه از آن فقط برای نقش‌های خاصی مانند تبدیل متن به گفتار یا تولید دارایی‌های گرافیکی (Asset Generation) استفاده می‌کنند.

چشم‌انداز ساخت بازی‌ها به‌صورت انبوه توسط هوش مصنوعی فقط به سرعت تولید مربوط نیست، بلکه پایه‌های اقتصادی و خلاقانه‌ صنعت را نیز تغییر می‌دهد.

از یک سو، توسعه‌دهندگان و استودیوها می‌توانند از هوش مصنوعی برای خودکارسازی کارهای تکراری، کوتاه‌تر کردن زمان تولید و کاهش هزینه‌ها استفاده کنند؛ نکته‌ای که تان بر آن تاکید دارد.

اما از سوی دیگر، چنین خودکاری ممکن است نیاز به نویسندگان، هنرمندان، تست‌کنندگان و طراحان بازی را کاهش دهد و ساختار شغلی این صنعت را دگرگون کند.

در سطح خلاقیت، بسیاری از متخصصان باسابقه صنعت بازی معتقدند که اگرچه هوش مصنوعی می‌تواند دارایی‌ها را تولید کند، اما نمی‌تواند نیت هنری، یا آن «تصادف‌های خوشایند» را که بازی‌ها را به‌یادماندنی می‌کند، بازتولید کند.

از دید بازیکنان نیز خطر اشباع بازار وجود دارد: اگر استودیوهای بیشتری برای عرضه سریع‌تر بازی‌ها به هوش مصنوعی تکیه کنند، ممکن است شاهد سیلی از بازی‌های تکراری، پر از باگ یا سطحی باشیم. امری که اعتماد بازیکنان را تضعیف کرده و نوآوری واقعی را کاهش می‌دهد.

بازی‌های تولیدشده با هوش مصنوعی می‌توانند بازار را پر کنند و انتظارات درباره قیمت، سرعت انتشار و دوام بازی‌ها را تغییر دهند. بازی‌هایی که به‌صورت دستی و با خلاقیت انسانی ساخته می‌شوند، به تجربه‌های «پریمیوم» و خاص تبدیل شوند، در حالی که تولیدات سنگینِ مبتنی بر هوش مصنوعی به استاندارد معمول بازار بدل شوند.

در حال حاضر، صنعت بازی‌سازی هنوز در مرحله آزمایش و بررسی قرار دارد، نه در یک دگرگونی تمام‌عیار.

استودیوها در حال آزمایش استفاده از هوش مصنوعی برای تسریع کارهای تکراری، کمک در کنترل کیفیت (QA) و ایده‌پردازی سریع‌تر هستند، در حالی که تصمیمات اصلی خلاقانه همچنان در دست انسان‌ها باقی مانده است.

بسیاری از توسعه‌دهندگان با احتیاط پیش می‌روند و تأکید دارند که طراحی داستان، ساخت جهان بازی و خلق احساسات همچنان به انسان نیاز دارد، نه مدل‌های زبانی.

در همین حال، نمونه‌های اولیه از بازی‌های کاملا ساخته‌شده با هوش مصنوعی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، نشان می‌دهد که فناوری هنوز راه درازی در پیش دارد.

بنابراین مسیر پیش‌رو به‌احتمال زیاد یک ادغام تدریجی خواهد بود، نه یک تصاحب ناگهانی و هوش مصنوعی به‌عنوان ابزار کمکی باقی خواهد ماند که به گروه‌ها برای ساخت سریع‌تر و رفع زودتر باگ‌ها کمک می‌کند، در حالی که ناشران و نهادهای قانون‌گذار درگیر حل مسائلی چون حق نشر، اعتبار و شفافیت خواهند بود.

در حال حاضر، توسعه با کمک هوش مصنوعی واقعیت دارد، اما تولید کامل بازی‌ها توسط هوش مصنوعی هنوز بیشتر به یک مفهوم شبیه است تا واقعیت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.