چرا بازی GTA هرگز از آمریکا خارج نمیشود؟
GTA همواره در شهرهای خیالی الهامگرفته از آمریکا روایت میشود. همبنیانگذار راکاستار در مورد چرایی این موضوع توضیح میدهد.
بازیهای Grand Theft Auto همواره بر طنزآمیزکردن زندگی آمریکایی تمرکز داشت و صحنهی اصلی ماجراهایش را نسخههای تخیلی از شهرهایی چون نیویورک، لسآنجلس و میامی تشکیل دادهاند. دلیلش هم از نگاه سازندگان روشن است: «هیچ جایی مثل ایالات متحده وجود ندارد.»
دن هاوزر، همبنیانگذار استودیو راکاستار، در پادکست لکس فریدمن توضیح داد که چرا بازیهای GTA همواره به در آن شهرها جریان دارند: «ما همیشه فکر میکردیم هویت GTA با فرهنگ آمریکایی گره خورده و ساخت نسخهای کامل از بازی در شهری مثل لندن یا جای دیگر، چندان کار نمیکند. برای آن فضا به اسلحه، شخصیتهای اغراقآمیز و بستر فرهنگی خاصی نیاز داشتیم.»
بهگفتهی هاوزر، مجموعهی GTA بیش از ۲۵ سال است که جامعهی آمریکا را با نگاهی طنز و گزنده به تصویر میکشد؛ گویی نسخهای روانپریش از کتابی از چارلز دیکنز باشد. شخصیتهایش اغراقآمیزند اما درعینحال واقعی به نظر میرسند و همین ترکیب واقعیت و اغراق است که GTA را جذاب میکند.
بازی بدون نیاز به تخیل افراطی، از واقعیتهای تاریخ و فرهنگ آمریکا الهام میگیرد؛ از زندگی روزمره گرفته تا خودروهایی که گیمرها عاشق رانندگی با آنها هستند.
هاوزر میگوید: «احساس میکردیم GTA در ذات خود دربارهی آمریکا است، شاید از نگاه یک ناظر بیرونی و همین ویژگی هستهی اصلیاش بود، چیزی که در جای دیگر به همین شکل جواب نمیداد.»
راکاستار در ابتدا قصد داشت جی تی ای ۶ را پاییز امسال منتشر کند؛ اما انتشارش را به ۲۶ می ۲۰۲۶ (۵ خرداد ۱۴۰۵) موکول کرد. این بازی ابتدا برای پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس منتشر میشود و نسخهی کامپیوتر آن بعداً عرضه خواهد شد. قیمت نهایی هنوز اعلام نشده، اما پیشبینی میشود بین ۷۰ تا ۱۰۰ دلار باشد.
