اپلیکیشن

تلفن همراه

خبر اول

November 11, 2025
18:08 سه شنبه، 20ام آبانماه 1404
کد خبر: 205784

رئیس انجمن تجارت الکترونیک: لابی تامین اجتماعی پشت تصویب شتاب‌زده طرح بیمه رانندگان اینترنتی

منبع: زومیت

انجمن تجارت الکترونیک خواستار بازنگری در طرح بیمه اجباری کاربران راننده تاکسی‌های اینترنتی شد.
نیما قاضی با انتقاد از تصویب شتاب‌زده طرح بیمه اجباری رانندگان اینترنتی، آن را اقدامی غیرکارشناسی و تبعیض‌آمیز دانست.
در روزهای اخیر، کمیسیون مشترک مجلس طرحی را پیشنهاد داده است که بر اساس آن تاکسی‌های اینترنتی موظف می‌شوند مبلغی معادل ۴ درصد از کرایه هر سفر را به عنوان حق بیمه کاربران راننده به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند.

طرح بیمه اجباری رانندگان این روزها با انتقاد فعالان صنفی و کارشناسان روبه‌رو شده است. منتقدان می‌گویند این مدل باعث افزایش هزینه‌ها و ابهام در نحوه محاسبه و تخصیص منابع مالی می‌شود.

نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، از تلاش برای تصویب شتاب‌زده طرح در کمیسیون مجلس انتقاد کرد و گفت:

در تاریخ ۱۸ آبان، سایت خانه ملت به نقل از محمدمنان رئیسی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، از تصویب این طرح خبر داد. این در حالی است که طی روزهای اخیر پرسش‌ها و ابهامات متعددی مطرح شده است. تصمیم شتاب‌زده اخیر و بی‌توجهی به انتقادات گسترده کارشناسان نشان می‌دهد اراده‌ای جدی برای اصلاح و رفع ابهامات وجود ندارد.
– نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران

نمایندگان کنار مردم بایستند
قاضی در تشریح ابهامات طرح افزود: «در حالی‌‌ که اعلام شده این طرح با حضور نمایندگان صنوف رانندگان بررسی شده است، تاکنون هیچ جزئیات شفافی از متن نهایی، اصلاحات اعمال‌شده یا مبنای محاسباتی اضافه کردن ۴ درصد روی هر سفر منتشر نشده است. نمایندگان مجلس نیز درخواست حضور نماینده‌ای از سکوهای اینترنتی در این جلسات را مطرح نکردند.»

به گفته او، هرچند انجمن و پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی تلاش کرده‌اند در این نشست‌ها حضور داشته باشند اما تصمیم‌گیری نهایی بدون توجه به خواسته‌های صنفی انجام شده است: «هنوز برای ما مشخص نیست صنوف دقیقاً چه موضوعاتی را بررسی کرده‌اند و آیا نباید روشن شود که نظرات نمایندگان صنف در کدام بخش‌ها و به چه شکلی لحاظ شده است؟»

نمایندگان مجلس باید در کنار مردم بایستند. کاربران راننده تاکسی‌های اینترنتی، به عنوان بخشی از جامعه که از نظر اقتصادی در تنگنا هستند، حق دارند درباره جزئیات این طرح بدانند و به سوالاتشان درباره مدل محاسباتی و دلیل تعیین ۴ درصد پاسخ داده شود. این شتاب در تصویب، بیشتر شبیه اقدامی پیش‌دستانه برای کنترل انتقادات آینده است تا تصمیمی کارشناسی.
– نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران

رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران معتقد است: «رسانه‌ها در روزهای اخیر ایرادات طرح را مطرح کردند، اما ظاهرا کمیسیون مربوطه، بلافاصله و بدون رفع آن ایرادات، طرح را تصویب و به صحن مجلس ارسال کرده یا خواهد کرد. این در حالی است که هیچ کدام از اصناف از جزییات متن نهایی یا تغییرات آن هیچ اطلاعی ندارند، امری که بر خلاف اصل شفافیت، مشارکت گروه‌های مختلف در فرآیند تصویب و همچنین ابتنای تصمیمات بر نظرات کارشناسی است.»

تیترهای به ظاهر فریبنده، ولی به دور از واقعیت
قاضی درباره تیتر خبر خانه ملت گفت: «در تیتر به کاهش سهم بیمه رانندگان اشاره شده، اما در متن خبر هیچ تغییری در نسبت ۱۳.۵ درصد دیده نمی‌شود. این همان عددی است که پیش‌تر نیز اعلام شده بود، بر اساس طرح موجود، کل هزینه بیمه بر عهده راننده است.

طبق این طرح، راننده موظف است نیمی از حق بیمه را از درآمد مقطوع خود پرداخت کند و مابقی از کرایه هر سفر کسر می‌شود. در نتیجه، هیچ حمایت واقعی از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت نمی‌گیرد و حتی سقف قانونی پرداخت نیز رعایت نشده است.»

پرسش اصلی این است که اگر عدد تغییری نکرده، کاهش سهم دقیقاً در کجا اتفاق افتاده است؟ چرا سرنوشت رانندگان را به بازی با اعداد و مهندسی خبرها گره می‌زنند؟ هیچ فرمول شفافی برای تبدیل ۴ درصد مبلغ هر سفر به ۱۳.۵ درصد حق بیمه ماهانه ارائه نشده است. مشخص نیست مبنای محاسبه درآمد رانندگان چیست؛ میانگین، تعداد سفر یا مدل شناور؟ نبود شفافیت در محاسبات، امکان بررسی عادلانه را از رانندگان و رسانه‌ها می‌گیرد.
– نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران

تبعیض ناروا در تخصیص منابع بیمه‌ای رانندگان
به گفته رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران، پنج گروه تحت تاثیر این طرح قرار می‌گیرند: «بازنشستگان که مستمری آن‌ها قطع می‌شود، افرادی که بیمه تامین اجتماعی دارند و با دو کارگاهی شدن باید حق بیمه مجدد و مضاعف پرداخت کنند، افراد دارای سایر صندوق‌ها که برای این گروه هم کارگاه دوم تعریف می‌شود، بیکاران بهره‌مند از بیمه بیکاری که بیمه بیکاری خود را از دست می‌دهند و در نهایت افراد فاقد بیمه.»

قاضی توضیح می‌دهد که هرچند به‌صورت شفاهی گفته شده مستمری بازنشستگان قطع نمی‌شود، اما متن طرح منتشرشده نشان می‌دهد این موضوع بیشتر شبیه یک وعده است و هیچ راهکار قانونی مشخصی برای تضمین آن ارائه نشده است.

او با اشاره به این که تعریف دقیق رانندگان مشمول طرح (تمام‌وقت، پاره‌وقت) مشخص نیست، ادامه داد:

اطلاعات لازم برای تفکیک فعالیت رانندگان در چند پلتفرم و ارزیابی ساعات کار در دسترس نیست. شفاف نبودن این معیارها باعث می‌شود تخصیص حق بیمه و اعمال قانون، هم برای رانندگان و هم برای سازمان تأمین اجتماعی مبهم باشد.
– نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران

قاضی تاکید کرد: «طبق متن منتشر شده نیز محل هزینه‌کرد ۴ درصد کسرشده از هر سفر و پرداخت‌های ماهانه ۱۳.۵ درصد نیز شفاف نیست. سهم واقعی رانندگان از خدمات بیمه‌ای نامعلوم است و بیم آن می‌رود که این منابع صرف جبران کسری بودجه یا هزینه‌های اداری شود. چنین روندی تنها فشار مالی بر قشر کم‌درآمد را افزایش می‌دهد. پرسش رانندگان از نمایندگان این است که این مدل بر چه مبنایی منصفانه تلقی شده است؟»

رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران در ادامه برای درک بهتر این موضوع یک مثال می‌زند و توضیح می‌دهد: «مبلغ ۴ درصد از کرایه سفر، به‌طور یکسان از مسافر و راننده‌ای در تهران و مسافر و راننده‌ای در شهری کوچک و محروم کسر می‌شود، اما معلوم نیست که جامعه هدف آن مبلغ در کدام شهر قرار دارد و جزو چه دهک درآمدی محسوب می‌شود. در حالی‌که شرایط اقتصادی این دو مسافر و راننده کاملاً متفاوت است.»

قاضی معتقد است: «سازمان تامین اجتماعی با این مدل، در واقع یک منبع درآمدی جدید برای خودش ایجاد کرده است که تمام این مبالغ به آن واریز می‌شود. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که منابع جمع‌آوری‌شده صرف حمایت اجتماعی از همان رانندگان نیازمند در مناطق محروم شود. این یعنی اجرای یک مدل واحد برای شرایط نابرابر، و در عمل، تبعیضی ناروا علیه قشر ضعیف‌تر جامعه رانندگان.»

راه‌حل جایگزین
رئیس انجمن تجارت الکترونیک تهران در پایان گفت: «پیشنهاد ما مطابق بند چ ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت اجرای بیمه «اجتماعی ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل بار و مسافر از طریق سکوهای مجازی» است؛ یعنی به‌صورت اختیاری، ساده، شفاف و متناسب با واقعیت‌های درآمدی. در این مدل، فقط افرادی که تمایل به بیمه شدن دارند تحت پوشش قرار می‌گیرند؛ مدلی منصفانه و قابل اجرا که به جای اجبار، بر اختیار و شفافیت استوار است.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.