اتوبوسهای ساخت چین در اروپا مشکوک به داشتن کلید قطع خودکار سرویس حمل و نقل جادهای (OTA) هستند
ICTna.ir – بنا بر گزارشها، دولت انگلیس در حال بررسی اتوبوسهای ساخت شرکت چینی یوتونگ است، پس از آنکه یک مطالعه نروژی نگرانیهایی را در مورد کنترل از راه دور مطرح کرد. در گزارش فایننشال تایمز آمده است که وزارت حمل و نقل بریتانیا با مرکز ملی امنیت سایبری همکاری نزدیکی دارد تا به نگرانیهایی که ابتدا در نروژ و سپس توسط دانمارک مطرح شد، رسیدگی کند. این نگرانیها اتوبوسهای برقی ساخت شرکت چینی یوتونگ را پوشش میدهد، به ویژه اینکه سازوکار ارائه بهروزرسانیهای نرمافزاری از طریق راه دور توسط سازنده میتواند تا حدودی برای کنترل اتوبوسها نیز مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، روتر، ارائهدهنده حمل و نقل عمومی نروژی، منبع این جنجال است که اخیراً نتایج «آزمایش جامع ایمنی اتوبوسهای برقی» را منتشر کرده است . روتر گفت: «اتوبوس چینی یوتونگ قابلیت بهروزرسانی نرمافزار خودکار (OTA) را دارد. این بدان معناست که سازنده برای بهروزرسانی نرمافزار و تشخیص، به هر اتوبوس دسترسی دیجیتال مستقیم دارد. از طریق یک سیمکارت رومانیایی به سیستم کنترل باتری و منبع تغذیه از طریق شبکه تلفن همراه دسترسی وجود دارد. بنابراین، در تئوری، این اتوبوس میتواند توسط سازنده متوقف یا غیرفعال شود.»
در ادامه آمده است که میزان پایین ادغام سیستم OTA با سایر سیستمهای کنترلی، جداسازی آن را آسان میکند و در حال پیادهسازی سازوکارهایی برای انجام این کار است. در همین حال، گاردین گزارش میدهد که دانمارک پیش از این در مورد افشاگریهای نروژ اقدام کرده و تحقیقات خود را در مورد این موضوع انجام میدهد. این روند اکنون به بریتانیا نیز گسترش یافته است و احتمالاً فشار برای اتحادیه اروپا جهت اتخاذ موضعی در مورد این موضوع حساس سیاسی در حال افزایش است.
همانطور که انتظار میرود، یوتونگ این ادعاها را رد میکند. شرکت Electrive گزارش میدهد که به روزنامه آلمانی Berliner Zeitung گفته است که این کنترل ادعایی از نظر فنی غیرممکن است. این شرکت اصرار دارد که «هیچ ارتباط فیزیکی بین واحد کنترل اصلی، معروف به T-Box، و سیستمهای ایمنی حیاتی مانند فرمان، نیروی محرکه یا ترمز وجود ندارد.» علاوه بر این، بهروزرسانیهای OTA فقط با تأیید صریح اپراتور خودرو انجام میشود.
پیامدهای این ماجرا بسیار فراتر از چند اتوبوس برقی است. یکی از ماندگارترین اتهامات علیه فروشندگان «پرخطر» مخابرات چینی مانند هواوی این است که به دستور دولت چین، آنها میتوانند از بهروزرسانیهای نرمافزاری OTA برای تداخل در شبکههای حاوی کیت خود استفاده کنند.
