ووداکام با استارلینک شرکتهای آفریقایی را هدف قرار میدهد
ICTna.ir – به ندرت روزی بدون نوعی پیشرفت مرتبط با ماهواره میگذرد، و امروز هم به لطف Vodacom از راه رسیده است. این شرکت مخابراتی با استارلینک همکاری کرده است تا اتصال به مدار پایین زمین (LEO) را در سراسر هشت کشور خود ارائه دهد که در مجموع منطقهای را تشکیل میدهند که زمین و دریا بیشتری از استرالیا را پوشش میدهد. پس واقعاً بزرگ است.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در حالی که بدون شک میلیونها مصرفکننده روستایی از این همکاری سود خواهند برد، به نظر میرسد ووداکام به طور خاص مشتاق است که این همکاری را به مشتریان شرکتی خود ارائه دهد.
طبق این توافقنامه، ووداکام قادر خواهد بود تجهیزات و خدمات استارلینک را به شرکتها و مشتریان کسبوکارهای کوچک بفروشد و در عین حال انعطافپذیری لازم برای بستهبندی و قیمتگذاری آنها را مطابق با نیازها و بودجههای محلی حفظ کند.
این نشان میدهد که قیمتگذاری استارلینک ممکن است برای مصرفکنندگان در محدودهی قیمتی بالای طیف باشد، اما برای مشتریان تجاری که ممکن است پول زیادی برای اتصال به اینترنت نداشته باشند، در دسترس باشد.
در واقع، ووداکام علاوه بر بخشهای معدن، نفت و گاز، کشاورزی، گردشگری، خردهفروشی و خدمات مالی، استارلینک را برای ارائه اتصال «قوی» به مکانهایی مانند مدارس دورافتاده، مراکز بهداشتی، جوامع و غیره نیز پیشبینی میکند.
ووداکام اعلام کرد که این محصولات شامل اینترنت پشتیبان پرداخت به ازای استفاده، اینترنت ۱۰۰ درصد غیرقابل نفوذ، دستگاه به عنوان سرویس و تجمیع شبکه شعب خواهد بود.
شمیل جوسوب، مدیرعامل ووداکام، گفت: «ما از همکاری با استارلینک بسیار خوشحالیم، اقدامی که ماموریت ما برای اتصال هر آفریقایی به اینترنت را تسریع میکند. فناوری ماهوارهای مدار پایین زمین به پر کردن شکاف دیجیتالی در جایی که زیرساختهای سنتی امکانپذیر نیست، کمک خواهد کرد و این همکاری امکانات جدیدی را برای افراد بیارتباط فراهم خواهد کرد.»
شرکت مادر وداکام، ودافون، در سپتامبر ۲۰۲۳ با پروژه کویپر آمازون در مدار LEO همکاری کرد، با هدف گسترش دسترسی به خدمات اتصال ۴G و ۵G در سراسر اروپا و آفریقا.
اما با ورود اولین گروه از ماهوارههای کوئیپر به مدار در ماه آوریل ، به نظر میرسد که ووداکام نمیخواهد منتظر آمازون بماند تا به او برسد.
چاد گیبس، معاون عملیات استارلینک در شرکت مادر اسپیس ایکس، گفت: «استارلینک در حال حاضر به مردم، مشاغل و سازمانها در ۲۵ کشور آفریقایی خدمات ارائه میدهد. استارلینک با همکاری ووداکام میتواند اتصال پرسرعت و قابل اعتمادی را به مشتریان بیشتری ارائه دهد و زندگی و جوامع را در سراسر قاره متحول کند.»
ووداکام اعلام کرد که این همکاری به آن در مسیر رسیدن به اهداف تعیینشده در استراتژی چشمانداز ۲۰۳۰ کمک خواهد کرد. این شرکت قصد دارد ظرف پنج سال به ۲۶۰ میلیون کاربر و ۱۲۰ میلیون مشتری خدمات مالی خدمات ارائه دهد.
طبق آخرین گزارش مالی که اوایل این هفته منتشر شد، این تعداد مشتری در پایان ماه سپتامبر به ترتیب ۲۲۳.۲ میلیون و ۹۳.۷ میلیون نفر بوده است – ووداکام در حال حاضر در مسیر رسیدن به این نقاط عطف قرار دارد.
در همین حال، برای استارلینک، معاملات همچنان فشرده و سریع انجام میشوند.
همانطور که پیشتر در ایستنا خواندید، شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز اواخر هفته گذشته ، تنها چند روز پس از آنکه شرکت BT بریتانیا از برنامههای خود برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت خانگی از طریق ماهوارههای استارلینک در مقطعی از سال آینده رونمایی کرد ، برای راهاندازی سرویس وایفای در پروازهای خود از استارلینک استفاده کرد.
قرارداد BT یک هفته پس از آن اعلام شد که رقیب آن ، Virgin Media O2 (VMO2)، اعلام کرد که قصد دارد خدمات مستقیم به تلفن همراه را در بریتانیا با همکاری استارلینک در نیمه اول سال 2026 راهاندازی کند.
در حالی که رقبایی مانند AST SpaceMobile، Lynk، Eutelsat و ایریدیوم همچنان به بازار هجوم میآورند، این معاملات اخیر نشان میدهد که استارلینک هنوز هم بر مدار LEO حکومت میکند.
