لبه تکنولوژی

November 18, 2025
11:28 سه شنبه، 27ام آبانماه 1404
کد خبر: 206270

روسیه از اولین مهماندار رباتیک رونمایی کرد

منبع: ایسنا

یک ربات انسان‌نما در اولین آزمایش پروازی در نوع خود در روسیه به خدمه پرواز پیوست. این ربات به مسافران خوشامد گفت و همچنین دستورالعمل‌های ایمنی را در طول پرواز ارائه داد.

شرکت هواپیمایی روسی پوبدا(Pobeda) به اولین شرکت هواپیمایی جهان تبدیل شد که یک ربات انسان‌نما را به عنوان مهماندار پرواز به کار می‌گیرد.

به نقل از آی‌ای، این ربات انسان‌نما به نام «ولودیا»(Volodya) عضوی از خدمه پرواز بود که به مسافران در مسیر اولیانوفسک-مسکو خدمت‌رسانی کرد.

این ربات انسان‌نما در طول این پرواز، مفید بودن خود را اثبات کرد و به مهمانداران پرواز در چندین وظیفه کمک کرد و امکانات همکاری انسان و ربات را به نمایش گذاشت.

یک دستیار پرواز مطیع

فیلم کوتاهی که در یوتیوب منتشر شد، ربات انسان‌نمای «ولودیا» را در حال تعامل با مسافران و خدمه پرواز نشان می‌داد.

«ولودیا» در این پرواز، دستورالعمل‌های ایمنی را ارائه داد و در طول سفر با مسافران تعامل داشت. این ربات از یک دستیار پرواز تقلید کرد تا دستورالعمل‌ها را بی‌نقص ارائه دهد و توضیحات مفصلی را به مسافران ارائه دهد.

مقامات این شرکت هواپیمایی تأیید کردند که مسافران علاقه زیادی به این ربات نشان دادند و کودکان و بزرگسالان با این ربات انسان‌نما عکس گرفتند.

این ربات از نظر ظاهری شبیه به ربات انسان‌نمای G۱ محصول شرکت چینی یونیتیری(Unitree) است.

البته این اتفاق، نگرانی‌هایی را برانگیخته است و کاربران واکنش‌های متفاوتی به آن نشان داده‌اند. مثلا یکی از کاربران به طنز گفت که اگر یک ربات در حین پرواز تصمیم بگیرد که درب هواپیما را باز کند، چه اتفاقی می‌افتد و به مشکل بزرگی که مهمانداران در صورت از کنترل خارج شدن ربات با آن مواجه می‌شوند، اشاره کرد.

ربات‌های انسان‌نما در هوانوردی

ربات انسان‌نمای «ولودیا» ممکن است اولین ربات جهان باشد که به صورت آزمایشی در یک پرواز شرکت کرده است، اما سایر خطوط هوایی نیز در حال حاضر روی خودکارسازی این بخش از صنعت کار می‌کنند.

مارس ۲۰۲۴ بود که شرکت هواپیمایی «قطر ایرویز» از مجموعه‌ای از ربات‌های انسان‌نما که لباس مهماندار هواپیما را پوشیده بودند، رونمایی کرد که آماده خدمت‌رسانی به مسافران در هواپیما بودند. تمام خدمه مجهز به هوش مصنوعی مکالمه‌ای هستند که قادر به پاسخگویی به سؤالات انسانی و انجام طیف وسیعی از وظایف هستند.

در حالی که این پیشرفت‌ها در حوزه سفر و گردشگری رخ داده است، ربات‌های انسان‌نما کاربرد بیشتری در حوزه هوانوردی پیدا کرده‌اند. در ژوئن امسال شرکت‌های «هیوندای» و «کیا» از یک ربات پوشیدنی موسوم به «X-ble Shoulder» که برای اهداف مونتاژ و نگهداری طراحی شده است، رونمایی کردند.

همچنان که دنیای صنعت، کمک‌های رباتیک را عمیق‌تر بررسی می‌کند، چالش پیش رو این خواهد بود که اطمینان حاصل شود نوآوری، تجربه غیرقابل جایگزین انسانی را بهبود می‌بخشد، نه اینکه جایگزین آن ‌شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.