تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 18, 2025
13:58 سه شنبه، 27ام آبانماه 1404
کد خبر: 206302

دیجی‌کالا با دستیار مکالمه‌محور «دیا» خرید آنلاین را تسهیل می‌کند

منبع: پیوست

«دیا» دستیار خرید مکالمه‌محور جدید دیجی‌کالا است که با استفاده از هوش مصنوعی فرایند خرید کاربران را تسهیل می‌کند. طبق گفته مدیر محصول «دیا» این محصول تنها به انتخاب محصول محدود نشده و دیجی‌کالا قصد دارد در آینده، برای تسهیل هرچه بیشتر فرایند خرید، این محصول را به تمام مراحل خرید کالا اضافه کند.

«دیا» به طور کلی دستیار هوشمند دیجی‌کالا است که پیش از این نسخه اینستاگرام آن قابل استفاده بود و اکنون دستیار خرید به عنوان زیرمجموعه جدید دیا، قابل استفاده برای تمام کاربران دیجی‌کالا است. کاربران می‌توانند از دستیار خرید «دیا» بخواهند کالای مدنظرشان را در رنگ، اندازه‌ و بازه قیمتی خاص برایشان پیدا کرده و نظرات کاربران را نیز در مورد آن محصول دریافت کند.

به گفته مهدی مجیدزاده، مدیر محصول دیا، به دنبال ترندهای هوش مصنوعی مکالمه محور در جهان، «دیا» توسعه داده شد تا در کنار تجربه فعلی، تجربه‌ای مکالمه محور نیز در دیجی‌کالا وجود داشته باشد.

او در خصوص ایده اولیه این محصول گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در خصوص رفتار کاربران، متوجه شدیم یکی از مشکلات آنها یافتن محصول مورد نظر با ویژگی‌هایی است که در نظر دارند. کاربران ظاهر و ویژگی‌هایی که به دنبال آن بودند را می‌دانستند اما اسم محصول را به خاطر نداشتند. از آنجایی که دیا فهم انسانی دارد کاربر می‌تواند در غالب متن، ویژگی‌هایی که به دنبال آن است را توصیف کرده و محصول مورد نظر کاربر را میان میلیون‌ها محصول جست‌وجو کرده و به کاربر پیشنهاد دهد.

مدیر محصول دیا مهم‌ترین مزیت این محصول را تسهیل مسیر خرید دانست و گفت: کاربر می‌تواند با استفاده از «دیا» بدون درگیری با اپلیکیشن‌های ایکامرسی، که ذاتاً پیچیده بوده و گزینه‌های زیادی را در برابر کاربر قرار می‌دهند، به زبان خود با هوش مصنوعی مکالمه کرده و محصول مورد نیاز خود را پیدا کند.

مجیدزاده تاکید کرد دیجی‌کالا به زودی به سمت تکمیل فرایند خرید از طریق دیا خواهد رفت. او در این‌باره توضیح داد: بعد از انتخاب محصول، گزینه‌های زیادی از جمله انتخاب زمان و مدل ارسال محصول روبه‌روی کاربر قرار می‌گیرد و از همین‌رو به دنبال این هستیم ‌که از طریق دیا فرایند خرید را روان و به آسانی خرید حضوری کنیم.

مدیر محصول دیا همچنین در خصوص توسعه این محصول گفت: ابتدا قصد داشتیم دیا را با همکاری گزینه‌های بیرونی توسعه بخشیم اما بعد از بررسی نتوانستیم کیفیتی که به دنبال آن بودیم را پیدا کنیم. به همین دلیل بود که «دیا» توسط تیم داخلی دیجی‌کالا توسعه پیدا کرد.

طبق گفته مجیدزاده «دیا» یکی از پروژه‌های اصلی دیجی‌کالا است اما آنها نمی‌خواهند که تنها محدود به آن شوند.

کسرا فخاری، مدیر فنی دیا، نیز در خصوص ابعاد فنی و داده‌ای این محصول گفت: فهم مطالب از سوی دیا برای ما اهمیت زیادی دارد و سعی می‌کنیم به صورت دوره‌ای مدل‌ها را به شکلی بهینه کنیم که فهم دیا نسبت به مطالب افزایش یابد. از سمتی دیگر بعد از ورود یا تغییر اطلاعات هر محصول، داده‌ها بدون وقفه بروزرسانی می‌شوند تا دیا بتواند اطلاعات بروز را به مخاطب معرفی کند.

بر اساس نظرات توسعه‌دهندگان «دیا»، جست‌وجو و یافتن کالا، مشاوره خرید، پاسخگویی به سوالات‌ پرتکرار کاربران و بررسی نظرات کاربران درباره کالای انتخابی، کارهایی است که نسخه فعلی دستیار تخصصی خرید دیجی‌کالا انجام می‌دهد و به مرور قابلیت‌های دیگری به آن افزوده می‌شود تا به یک دستیار خرید کامل تبدیل شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.