اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 19, 2025
16:12 چهارشنبه، 28ام آبانماه 1404
کد خبر: 206482

اختلال جهانی کلودفلر به دلیل بزرگ شدن بیش از حد یک فایل بود

منبع: پیوست

روز گذشته اختلال در شرکت زیرساخت و امنیت ترافیک کلودفلر باعث اختلال گسترده‌ و چند ساعته پلتفرم‌های محبوبی چون شبکه اجتماعی ایکس و ChatGPT شد، و تعداد زیادی وبسایت نیز به دلیل همین اختلال از دسترس خارج شدند. طبق اعلام اکسیوس دلیل این اختلال بزرگ‌شدن بیش از حد یک فایل پیکربندی بوده است.

این اختلال در حدود چهار ساعت ادامه داشت و بسیاری از وب‌سایت‌های وابسته به زیرساخت کلودفلر را به‌طور کامل از دسترس خارج کرد.

جکی داتن، سخنگوی کلودفلر، حالا در توضیح این مساله به اکسیوس (از جمله نشریاتی که وبسایت آن به دلیل اختلال کلودفلر از دسترس خارج شد) گفت این مشکل ناشی از بزرگ شدن بیش از حد «یک فایل پیکربندی بوده که به‌طور خودکار برای مدیریت ترافیک تهدیدها ایجاد می‌شود.

او می‌گوید: «این فایل فراتر از اندازه مورد انتظار برای ورودی‌ها بزرگ شد و همین مساله سیستم نرم‌افزاری که ترافیک را برای تعدادی از خدمات کلودفلر مدیریت می‌کند،‌ با مشکل مواجه کرد.»

با اینکه شرکت در حال حاضر اطلاعات بیشتری درمورد این قطعی ارائه نکرده است اما براساس بررسی‌های اولیه، نشانه‌از حمله سایبری به چشم نمی‌خورد. کلودفلر می‌گوید جزئیات فنی کامل‌تری را به‌زودی منتشر خواهد کرد.

داتن در ادامه گفت «ما از مشتریانمان و به طور کلی از اینترنت بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کنیم. از این حادثه درس خواهیم گرفت و عملکردمان را بهبود می‌بخشیم.»

این رویداد تازه‌ترین مورد از سری اختلال‌های زیرساختی در ماه گذشته است؛ پیش‌تر نیز سرویس‌های ابری آمازون (AWS) و مایکروسافت آژور با مشکلات مشابه روبه‌رو شدند و مشکل این دو ارائه دهنده زیرساخت ابری نیز با اختلال گسترده در خدمات و پلتفرم‌های اینترنت همراه شد.

کارشناسان می‌گویند اغلب اختلالات گسترده اینترنتی ناشی از مشکلات داخلی شرکت‌هاست که از جمله انها می‌توان به خطاهای پیکربندی، اشتباهات انسانی یا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری معیوب اشاره کرد و در بسیاری از موارد مساله به حملات سایبری مربوط نمی‌شود.

با توجه به گستردگی وابستگی اینترنت جهانی به شبکه توزیع ترافیک کلودفلر، این حادثه بار دیگر اهمیت حیاتی پایداری زیرساخت اینترنت را برجسته کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.