معاون وزیر ارتباطات عنوان کرد: آیندهنگری در پست با اتکا بر نظام ارزیابی و شاخصهای برنامه هفتم
معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزارت ارتباطات در نشست سراسری مدیران پست بر ضرورت استفاده از ارزیابی عملکرد بهعنوان نقشه راه آینده تأکید کرد و با اشاره به جایگاه اعتمادآفرین شبکه پستی، تقویت مسیرهای معیشتی و حرفهای کارکنان و تمرکز مدیران بر شاخصهای برگرفته از برنامه هفتم را از اولویتهای سال ۱۴۰۴ دانست.
به گزارش مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ نشست سراسری ارزیابی عملکرد مدیران شرکت ملی پست با حضور معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزارت ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست برگزار شد؛ نشستی که در آن، ارزیابی عملکرد بهعنوان «نقشه راه آینده»، «ابزار شایستهسالاری» و «قطبنمای سازمان» مورد تأکید قرار گرفت.
غلامرضا امیدی، معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزارت ارتباطات، در این نشست با اشاره به اهمیت ارزیابی عملکرد، آن را نقشه راه آینده دانست و گفت: انتظار میرود مدیران شرکت ملی پست در سال ۱۴۰۴ بر شاخصهای اختصاصی برگرفته از اهداف برنامه هفتم توسعه و سیاستهای ابلاغی وزارت ارتباطات تمرکز کنند.
وی با ابراز خرسندی از عملکرد مطلوب یکسال اخیر شرکت ملی پست، این موفقیت را حاصل تدبیر و تلاش مجموعه مدیریتی دانست و بیان کرد: پست یکی از قدیمیترین و اثرگذارترین نهادهای خدماتی کشور است که با تکیه بر اعتماد عمومی، به مردم سراسر کشور خدمترسانی میکند.
معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت منابع وزارت ارتباطات افزود: پست صرفا یک دستگاه خدماتی نیست؛ بلکه میراث ملی و نهادی است که همواره پل ارتباطی میان انسانها بوده است.
وی توضیح داد: این نهاد که روزگاری نامههای محبتآمیز، اسناد مهم و اخبار را جابهجا میکرد، امروز با تغییر نیازها در کنار مردم ایستاده و انتقال بستهها، کالاها، اسناد هویتی، مرسولات تجارت الکترونیک و بخش بزرگی از مراودات اجتماعی و اقتصادی را برعهده دارد.
امیدی با تقدیر از کارکنان پست، آنها را شریفترین و سختکوشترین نیروهای مجموعه وزارت ارتباطات توصیف کرد و گفت: ارتقای معیشت، رفاهیات، مسیر رشد شغلی، امنیت شغلی و توانمندسازی این نیروها برنامه راهبردی وزارت ارتباطات است و همه ظرفیتهای قانونی برای رفع چالشها به کار گرفته خواهد شد.
وی سپس به مأموریتها و انتظارات وزارت ارتباطات از شرکت ملی پست پرداخت و بیان کرد: صیانت از امانات مردم، تضمین توزیع دقیق مرسولات، توسعه خدمات پستی بر بستر شبکه ملی اطلاعات، نقشآفرینی در تامین لجستیک تجارت الکترونیک، پشتیبانی از دولت الکترونیک، توسعه سرویسهای نوین مبتنی بر داده، مدیریت و اعتمادسازی نشانیهای ملی و خدمات مکانمحور، از جمله مأموریتهایی است که امروز اهمیت مضاعف دارد.
نظام ارزیابی، قطبنمای پیشبرد اهداف شرکت ملی پست
همچنین در مراسم آغاز نشست ارزیابی عملکرد مدیران شرکت ملی پست معاون وزیر ارتباطات و مدیرعامل شرکت ملی پست، نظام ارزیابی را زمینهساز فرهنگ سازمانی دانست و گفت: نظام ارزیابی اقدامی تشریفاتی نیست بلکه ابزاری در مسیر تحقق اهداف استراتژیک شرکت است.
وی با اشاره به بهبود وضعیت شرکت نسبت به سال گذشته توضیح داد دستاوردهای اخیر نتیجه کار تیمی و نگاه هماهنگ و یکپارچهای است که با حمایت هیاتمدیره در مسیر تحقق اهداف شرکت شکل گرفته است.
احمدی درباره برنامههای این نشست دو روزه گفت در این مدت علاوه بر بررسی عملکرد ششماهه نخست سال جاری براساس برنامه راهبردی شرکت و محورهای ارزیابی، تجربههای موفق و اصلاح شاخصها نیز مورد توجه قرار میگیرد.
معاون وزیر ارتباطات با تاکید مجدد بر اینکه ارزیابی عملکرد اقدامی تشریفاتی نیست، آن را ابزار استراتژیک و قطبنمایی دانست که مسیر حرکت و فاصله تا اهداف را مشخص میکند.
وی با اشاره به افتتاح پروژههای پستی در تبریز، بر تغییر رویکرد شبکه پستی در مسیر تحقق نوآپست، توسعه زیرساختهای فناورانه و خلق تجربههای نو برای مشتریان تأکید کرد و نقش مدیران، بهویژه مدیران استانی را در پیشبرد این مسیر، کلیدی خواند.
در این نشست، محورهای ارزیابی شامل ارزیابی شاخصهای بازاریابی و فروش، مدیریت منابع و توسعه زیرساخت، سنجش کارایی و اثربخشی واحدهای اجرایی در شاخصهای عمومی و اختصاصی، ارزیابی اثربخشی ارتباطات سازمانی و روابطعمومی، تحقق برنامههای عملیاتی، کیفیت خدمات، میزان رضایت مشتریان، شاخصهای GNAF، روند کارآمدی واحدهای فناوری اطلاعات و عملکرد نظام پاسخگویی و مدیریت هوشمند شکایات تشریح شد.
همچنین برگزاری کارگاه «منحنی دوم سازمان» با رویکرد هوش اجرایی، کارگاه چابکسازی حکمرانی شرکتی مبتنی بر روشهای نوین ارزیابی عملکرد، نشست هماندیشی اصلاح شاخصها، کارگاه «از خانه تا کارخانه؛ از ایده تا ارزش»، نشست مشترک با شرکت مخابرات ایران در مسیر توسعه همکاریها و نشست «از عملکرد تا آینده؛ مسیر شرکت ملی پست به سوی حکمرانی هوشمند و ارزشآفرینی پایدار» از دیگر بخشهای این برنامه دو روزه اعلام شد.
