اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 23, 2025
17:01 یکشنبه، 2ام آذرماه 1404
کد خبر: 206747

دادگاه آمریکا به‌دنبال راه‌حل فوری برای انحصارطلبی گوگل در بازار تبلیغات خواهد بود

منبع: دیجیاتو

قاضی می‌داند که اگر حکم دادگاه به‌سرعت قابل اجرا نباشد، شرایط پرونده می‌تواند در فرایند تجدیدنظر تغییر کند.

دیروز آخرین فرصت گوگل و وزارت دادگستری آمریکا برای ارائه شواهد و ادله خود در پرونده مربوط به انحصارطلبی گوگل در بازار تبلیغات آنلاین بود. حالا «لئونی برینکما»، قاضی این پرونده، با اشراف نسبت به این مسئله که زمان در این پرونده اهمیت زیادی دارد، تصمیم خواهد گرفت که آیا گوگل برای حل مشکل انحصار در فناوری تبلیغات خود نیاز به تجزیه بخش‌های مختلف کسب‌وکارش دارد یا خیر.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود حکم نهایی این پرونده در سال آینده میلادی صادر شود، اما زمان بخشی حیاتی از این پرونده خواهد بود. درحالی‌که وزارت دادگستری از دادگاه خواسته گوگل را مجبور به فروش AdX exchange کند و امکان فروش Publisher ad server را نیز روی میز بگذارد، گوگل استدلال کرده که تنها اعمال تغییرات رفتاری برای رفع مشکلاتی که دادگاه در کسب‌وکارش یافته، کافی است.

وزارت دادگستری آمریکا خواستار رسیدگی سریع به پرونده انحصارطلبی گوگل است
قاضی برینکما پیش‌تر حکم داده بود که گوگل در دو بازار فناوری تبلیغات انحصار غیرقانونی دارد و دو ابزار خود را به‌طور غیرقانونی به یکدیگر مرتبط کرده است. او می‌داند که گوگل احتمالاً در پایان دادگاه درخواست تجدیدنظر خواهد کرد و یادآور شده که راه‌حل‌های وزارت دادگستری به‌احتمال زیاد در حین رسیدگی تجدیدنظر به‌راحتی قابل‌اجرا نخواهند بود. از سوی دیگر، قاضی گفته که تغییرات رفتاری می‌توانند سریع‌تر انجام شوند.

در چنین پرونده‌هایی مسئله زمان بسیار اهمیت دارد. برای مثال، در سال ۲۰۲۰ یک پرونده انحصارطلبی مشابه علیه متا مطرح شد و در آن زمان تیک‌تاک رقیبی بسیار کوچک‌تر نسبت به امروز بود. اما رسیدگی به پرونده انحصارطلبی متا در اوایل امسال آغاز گردید و تیک‌تاک اکنون بسیار بزرگ‌تر شده تا با متا رقابت کند. به همین دلیل وزارت دادگستری آمریکا پرونده خود علیه گوگل را از ناحیه شرقی ویرجینیا پیگیری کرده، ناحیه‌ای که به رسیدگی سریع به پرونده‌ها مشهور است.

گوگل و وزارت دادگستری آمریکا مدت‌هاست که بر سر مسئله انحصارطلبی گوگل در بازار تبلیغات آنلاین با یکدیگر درگیر هستند. وزارت دادگستری درخواست تجزیه کسب‌وکار تبلیغاتی گوگل را مطرح کرده، اما این غول فناوری گفته که متعهد می‌شود تا تغییراتی را در کسب‌وکار تبلیغاتی خود ایجاد کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.