اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 24, 2025
12:45 دوشنبه، 3ام آذرماه 1404
کد خبر: 206791

اینترنت بدتر از این هم خواهد شد؟/ ماجرای سه خاموشی بزرگ

منبع: خبرآنلاین

اتکای فزاینده سرویس‌های دیجیتال جهانی به چند شرکت بزرگ زیرساخت اینترنت، موجی از اختلالات گسترده ایجاد کرده و از فشارهای سیاسی گرفته تا موجی از میم‌های کامپیوتری را به‌دنبال داشته است.

کارشناسان می‌گویند اگر احساس کرده‌اید اختلالات اینترنت در ماه‌های اخیر شدیدتر و گسترده‌تر شده‌اند، اشتباه نمی‌کنید؛ خدمات اینترنت در هفته‌های گذشته با قطعی‌هایی روبه‌رو شده که دامنه آن به میلیون‌ها کاربر رسیده است. سقوط سرویس‌های شرکت کلودفلر در روز سه‌شنبه که موجب اختلال چندساعته در پلتفرم‌هایی مانند X، اوپن‌اِی‌آی و دیسکورد شد سومین قطعی گسترده اینترنت طی حدود یک ماه گذشته بود.

شرکت‌ها هر یک، دیگری را مقصر می‌دانند اما ، دو نکته واضح است: محبوب‌ترین سرویس‌های مصرفی بیش از هر زمان دیگر به مجموعه‌ای محدود از غول‌های زیرساخت ابری تکیه دارند، و کوچک‌ترین خطا یا آسیب‌پذیری نرم‌افزاری در یکی از این شرکت‌ها می‌تواند همچون دومینو، اختلالی سراسری ایجاد کند؛ اختلالی که برای بسیاری شبیه قطع شدن نیمه‌ی اینترنت به‌نظر می‌رسد.

«اری مِیِر»، مدیر ارشد فناوری پیشین اداره حمایت مالی مصرف‌کنندگان آمریکا در دولت بایدن، می‌گوید: «این مجموعه از قطعی‌ها به‌طرز منحصربه‌فردی فاجعه‌بار بوده است. شبیه همان کابوسی است که درباره Y۲K هشدار داده می‌شد؛ فقط با این تفاوت که حالا بیشتر از همیشه در حال رخ دادن است.»

این بحران آن‌قدر رایج شده که حالا در جامعه علوم کامپیوتر به سوژه ساخت میم‌های اینترنتی تبدیل شده است.

شرکت‌های بزرگ ابری که اغلب «هایپراسکیلر» نامیده می‌شوند، با مقیاس عظیم و هزینه‌های رقابتی خود بر بازار مسلط هستند. اما همین تمرکز، با ایجاد «نقاط شکست واحد»، همه‌چیز را آسیب‌پذیر می‌کند مِیِر می‌گوید: «وقتی یک خطای نرم‌افزاری در یک شرکت می‌تواند بخش بزرگی از زندگی روزمره را مختل کند، مشکل فقط فنی نیست؛ مشکل تمرکز قدرت است.»

با اینکه اختلالات اینترنت پدیده جدیدی نیستند، اما وقوع سه قطعی بزرگ از اواخر اکتبر تاکنون با رکوردی بی‌سابقه میلیون‌ها کاربر را تحت تأثیر قرار داده است.

سه خاموشی بزرگ اینترنت در یک ماه
این قطعی، دسترسی کاربران به سرویس‌هایی مانند Roblox و Fortnite تا دوربین‌های هوشمند Ring را مختل کرد. حتی گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه برخی کاربران قادر به کنترل تخت‌خواب‌های هوشمند خود نبودند. سناتور «الیزابت وارن» پس از این حادثه در X نوشت که این رخداد دلیلی دیگر برای تجزیه شرکت‌های بزرگ فناوری است: «اگر یک شرکت می‌تواند کل اینترنت را از کار بیندازد، یعنی بیش از حد بزرگ شده است.»

سقوط زیرساخت ابری مایکروسافت یک روز پیش از انتشار گزارش مالی این شرکت رخ داد و بسیاری از سرویس‌ها را در سراسر جهان از کار انداخت. این دو قطعی همچنین موجب دردسر جدی برای خطوط هوایی شد و مسافران شرکت‌های دلتا (کاربر AWS) و آلاسکا (کاربر Azure) نتوانستند به‌صورت آنلاین چک‌این کنند.

سی‌اِووی کلادفلر، «متیو پرینس»، این قطعی را بدترین حادثه از سال ۲۰۱۹ توصیف کرد و نوشت: «به‌خاطر اثرات گسترده این اختلال، از مشتریان و جامعه اینترنت عذرخواهی می‌کنیم. اینکه شبکه ما برای مدتی قادر به مسیریابی ترافیک نبود، برای تیم ما بسیار دردناک است.»

ابتدا تصور شد کلادفلر تحت حمله سایبری عظیمی قرار گرفته، اما بعد مشخص شد یک «باگ» در نرم‌افزار ضدربات این شرکت علت اصلی بحران بوده است. در مورد AWS و مایکروسافت نیز مشکل به تنظیمات اشتباه در سیستم نام دامنه (DNS) بازمی‌گشت؛ همانی که آدرس‌های سایت‌ها را به IP تبدیل می‌کند.

این حوادث یادآور بحران سال گذشته است؛ زمانی که ترکیب سیستم‌های ویندوزی و نرم‌افزار امنیتی CrowdStrike باعث شد هزاران رایانه دچار صفحه آبی مرگ شوند و شبکه‌های بیمارستانی، پلیسی و خطوط هوایی ساعت‌ها مختل شوند. باز هم یک «باگ کوچک» موجب زنجیره‌ای از اختلالات جهانی شد.

مدیر سیاست‌گذاری فناوری و هوش مصنوعی در «Vanderbilt Policy Accelerator» و مقام پیشین کاخ سفید، می‌گوید این سطح از تمرکز، یک خطر جدی ملی است: «این تمرکز قدرت، هم نشانه شکست بازار است و هم یک ریسک امنیت ملی، آن‌هم وقتی بخش بزرگی از جامعه به این لایه‌های زیرساختی وابسته است.»

«جیمز کرچمار»، مدیر ارشد فناوری ابر شرکت Akamai، می‌گوید کاهش احتمال وقوع چنین قطعی‌هایی ممکن است، اما منابع مهندسی محدود است: «نمی‌توان تعداد نامحدودی مهندس به موضوع اختصاص داد، اما این‌طور هم نیست که هیچ‌کاری نتوان انجام داد.»

«جی.بی. برَنچ»، کارشناس نظارت بر شرکت‌های بزرگ فناوری در سازمان Public Citizen نیز، خواستار نظارت جدی‌تر دولت بر صنعت خدمات ابری شد: «وقتی کل زیرساخت اقتصادی دیجیتال ما در دست چند شرکت است، هر قطعی اینترنت باید به‌صورت رسمی بررسی و نظارت شود. این موضوع به‌شدت نگران‌کننده است.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.