دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 2, 2025
16:52 سه شنبه، 11ام آذرماه 1404
کد خبر: 207438

نقش «دیده‌بان» در تحقق اهداف دولت هوشمند

منبع: ایسنا

معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: با به‌کارگیری سامانه دیدبان، امکان رصد دقیق عملکرد دستگاه‌ها فراهم شده و در نتیجه شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان و ارتقای پاسخگویی نهادهای اجرایی خواهیم بود.

مجید فولادیان با اشاره به فلسفه شکل‌گیری این سامانه گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی بند «ج» ماده ۱۰۷ برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات مکلف است سامانه‌ای برخط برای پایش وضعیت هوشمندسازی و نحوه ارائه خدمات دستگاه‌ها ایجاد کند که هم گزارش پیشرفت دستگاه‌ها و هم مشارکت مردمی را پوشش دهد. سامانه دیده‌بان به نشانی https://dideban.iran.gov.ir در همین راستا راه‌اندازی شده است.

وی در تشریح عملکرد این سامانه توضیح داد: «دیده‌بان بستری است که در آن وضعیت دسترس‌پذیری، قطعی و اختلال سرویس‌های دستگاه‌ها به‌ویژه سرویس‌هایی که از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) ارائه می‌شوند به صورت شفاف و لحظه‌ای منتشر می‌شود. این اطلاعات شامل قطعی سرویس‌ها، تعداد اختلالات شدید، گزارش مشکلات ۲۴ ساعت گذشته و فهرست مشکلات رفع‌ شده است.»

فولادیان با اشاره به اینکه دیده‌بان صرفاً یک داشبورد نمایش اختلال نیست، افزود: «در این سامانه، گزارش‌های مربوط به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند نیز ارائه می‌شود. از جمله تعداد کاربران در سطوح مختلف احراز هویت که شامل سطوح OTP، اطلاعات پایه هویتی، زنده‌سنجی و امضای دیجیتال است و همچنین روند ورود کاربران در ماه‌های مختلف.»

وی نمایش گزارش‌های مردمی را یکی از ویژگی‌های مهم دیده‌بان عنوان کرد و گفت: «کاربران می‌توانند از طریق پنجره ملی، مشکلات سامانه‌های مختلف را شامل مواردی مانند نیاز به ورود مجدد، عدم دسترسی به خدمات، مشکلات ورود، بارگذاری مدارک یا عدم امکان ویرایش اطلاعات ثبت کنند. این گزارش‌ها، پس از تجمیع، به‌صورت شفاف در دیده‌بان منتشر می‌شود تا دستگاه‌ها در کوتاه‌ترین زمان نسبت به رفع مشکل اقدام کنند.»

سرپرست معاونت خدمات پایه همچنین بیان کرد: «یکی از بخش‌های کلیدی دیده‌بان، نمایش آخرین وضعیت اتصال و هوشمندسازی دستگاه‌ها به پنجره ملی است. در این بخش میزان اتصال، تعداد خدمات متصل‌شده، درصد هوشمندی خدمات و روند اجرای تعهدات هر دستگاه قابل مشاهده است. این موضوع برای نخستین‌بار امکان ارزیابی دقیق پیشرفت دستگاه‌ها در تحقق دولت هوشمند را فراهم کرده است.»

وی افزود: این سامانه با ارائه اطلاعات دقیق، به مدیران دستگاه‌ها کمک می‌کند نقاط ضعف، اختلالات پرتکرار و نیازهای بهبود را شناسایی کنند و در نتیجه اقدامات اصلاحی سریع و مبتنی بر داده انجام دهند.

فولادیان تأکید کرد: «سامانه دیده‌بان علاوه بر اینکه ابزار نظارت حاکمیتی است، یک بستر تعامل دوسویه میان مردم و دستگاه‌های اجرایی محسوب می‌شود. شفافیت داده‌ها و انتشار برخط وضعیت خدمات، عملاً دستگاه‌ها را نسبت به کیفیت سرویس‌های خود پاسخگوتر کرده و فرآیند بهبود خدمات را تسریع می‌کند.»

سرپرست معاونت خدمات پایه و دارایی‌های دیجیتال سازمان در پایان گفت: «دیده‌بان با ترکیب اطلاعات مراکز تبادل داده، گزارش‌های مردمی، آمار خدمات پنجره ملی و شاخص‌های هوشمندسازی دستگاه‌ها، تصویری جامع از وضعیت خدمات دیجیتال کشور ارائه می‌دهد. این سامانه نه‌تنها به بهبود تجربه کاربران و کاهش مراجعات حضوری کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز ارتقای حکمرانی داده و توسعه خدمات پایدار و هوشمند در کشور است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.