اپلیکیشن

تلفن همراه

December 3, 2025
12:51 چهارشنبه، 12ام آذرماه 1404
کد خبر: 207483

مطالبه چهار میلیون راننده؛ تصمیم سخت در راه است

منبع: ایسنا

نبود شفافیت، وضعیت مبهم بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و تبعات مداخله شتاب‌زده دولت در اکوسیستم پلتفرم‌های خدماتی با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

فرشاد فاطمی، کارشناس مسائل اقتصادی، در یک برنامه رادیویی با اشاره به ایجاد و توسعه پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی در ایران بدون حضور گسترده دولت گفت: ورود عجولانه سیاست‌گذار می‌تواند ارزش افزوده این پلتفرم‌ها در زندگی مردم را کاهش دهد.

فاطمی تعیین ماهیت رابطه میان راننده و پلتفرم را یکی از چالش‌های اساسی دانست. به گفته او، اگر رانندگان کارمند تلقی شوند، ساختار هزینه‌ای و نظام بیمه در کشور با بار مالی سنگینی مواجه خواهد شد.

این کارشناس پیشنهاد کرد: مدل بیمه‌ای خویش‌فرما بر اساس ساعات کار مبنا قرار گیرد تا انعطاف‌پذیری سکوها حفظ شود.

فاطمی همچنین از نبود شفافیت درآمدی انتقاد کرد و گفت که برخی رانندگان معتقدند کمیسیون واقعی پلتفرم‌ها در ایران بالاتر از اعلام رسمی و نزدیک به ۳۵ درصد است؛ رقمی که بسیار بالاتر از استاندارد جهانی ۱۵ تا ۲۵ درصدی است.

او پیشنهاد داد: نهادهای دانشگاهی مستقل با دسترسی داده‌ای، ساختار واقعی کمیسیون را تحلیل کنند.

بیمه رانندگان؛ مطالبه‌ای که کسی پاسخ نمی‌دهد

امید محبی، رئیس انجمن صنفی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی استان قم، نیز در ادامه برنامه تاکید کرد: بیمه تأمین اجتماعی اساسی‌ترین دغدغه رانندگان است؛ کسانی که شبانه‌روز فعالیت می‌کنند اما امنیت شغلی ندارند.

به گفته او، نبود شفافیت هویتی برخی مسافران نیز رانندگان را دچار ناامنی و بی‌اعتمادی می‌کند.

محبی تصریح کرد: قیمت‌گذاری و سازوکار فعالیت راننده کاملاً توسط پلتفرم تعیین می‌شود؛ بنابراین این رابطه کارگر و کارفرماست و باید رسمیت یابد.

او با اشاره به قرار گرفتن مطالبه بیمه رانندگان روی میز مجلس گفت: سرنوشت چند میلیون راننده اینترنتی در انتظار تصمیم نمایندگان است.

شفافیت مالی؛ کابوس پلتفرم‌ها یا شرط بقا؟

رضا الفت نسب، رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، نیز با هشدار نسبت به فشارهای ساختاری بر اقتصاد دیجیتال گفت: وقتی حتی سازمان مالیاتی از میزان فروش این پلتفرم‌ها بی‌اطلاع است، نمی‌توان انتظار نظارت صحیح داشت.

او بر ضرورت تعیین تکلیف مدل بیمه رانندگان تأکید کرد و هشدار داد: مداخله‌های سنگین ممکن است فرصت ایجادشده توسط اقتصاد دیجیتال را از بین ببرد.

اقتصاد دیجیتال نیازمند تعادل‌سازی است

سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای ملی رقابت، با اشاره به اختلافات موجود در این حوزه گفت: صلاحیت شورای رقابت تنها زمانی است که رفتار ضد رقابتی رخ دهد و برخی مطالبات خارج از حوزه وظایف این نهاد است.

او تأکید کرد: شفافیت به ضرر شرکت‌ها نیست و باید برای آن فضای امن ایجاد شود تا حقوق مردم و رانندگان نیز حفظ گردد.

مجلس در برابر آزمون یک مطالبه ملی

برآیند این گفت‌وگوها نشان می‌دهد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از یک‌سو بیمه و امنیت شغلی می‌خواهند و از سوی دیگر کارشناسان نسبت به مداخلات سنگین دولت هشدار می‌دهند. اکوسیستم سکوهای دیجیتال اکنون در نقطه حساسی قرار دارد؛ تصمیم‌گیری شتاب‌زده می‌تواند آن را تضعیف کند و تعلل نیز نارضایتی اجتماعی را تشدید خواهد کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.