اریکسون پیش از قطع 3G ارتباطات راهآهن سوئیس را ارتقا میدهد
ICTna.ir – اپراتور راهآهن ملی سوئیس، شبکه موبایل قدیمی GSM-R خود را با افزودن VoLTE ارتقا داده است، درست به موقع برای جلوگیری از هرگونه اختلال ناشی از خاموشی زیرساخت 3G سوئیسکام!
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این را اریکسون میگوید که با Schweizerische Bundesbahnen، که بیشتر با نام SBB شناخته میشود، روی این پروژه کار کرده است. این دو ادعا میکنند که ادغام زنده سیستم GSM-R موجود با یک پلتفرم IMS پیشرفته با سرویس VoLTE، اولین مورد از نوع خود در اروپا است.
اریکسون این خبر را این هفته اعلام کرد، اما این سرویس در واقع در ماه آوریل، چند سال پس از آغاز استقرار پلتفرم و پس از یک دوره آزمایشهای میدانی گسترده با قطارهای آزمایشی که در ژانویه آغاز شد، راهاندازی شد.
با این حال، زمان اعلام این خبر مهم است. انتقال کامل ارتباطات ناوگان قطار و عملیات گوشیهای هوشمند قرار است در این ماه تکمیل شود. اریکسون اعلام کرد که در حال حاضر، زیرساخت جدید با تقریباً ۴۵۰ قطار و ۱۰۰۰ دستگاه که از VoLTE استفاده میکنند، بدون هیچ گونه قطعی در حال بهرهبرداری است.
شاید مهمتر از همه، اعلامیه سازنده کیت درست قبل از تاریخ برنامهریزیشده سوئیسکام برای پایان سال ۲۰۲۵ برای از رده خارج کردن شبکه ۳G آن منتشر شده است، که محرک اصلی این پروژه بود.
اریکسون توضیح داد که رومینگ صوتی برای ارتباطات راهآهن سوئیس در مناطقی که پوشش GSM-R در دسترس نبود، به شبکه 3G سوئیسکام متکی بود. اپراتورهای راهآهن با آگاهی از برنامه شرکت فعلی برای تعطیلی آن شبکه، مجبور به مدرنسازی شدند. آنها گسترش سیستم قدیمی GSM-R را بررسی کردند، اما در نهایت SBB تصمیم گرفت به جای آن، یک سیستم مبتنی بر IMS و VoLTE اضافه کند.
اریکسون خاطرنشان میکند که راهکارش، فناوری چندین فروشنده را در یک هسته همگرای IMS ادغام میکند. این راهکار، ویژگیهای کلیدی پیادهسازی IMS مانند تعامل بین IMS و GSM-R؛ تطبیق شمارهگذاری GSM-R؛ و ویژگیهای ایمنی اجباری، مانند تماسهای توقف اضطراری را ارتقا میدهد.
نیکولاس سگوند، رئیس ارتباطات حیاتی راهآهن در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در اریکسون، در بیانیهای نسبتاً خود-تبریکآمیز گفت: «کار ما با SBB نشاندهنده توانایی ما در ارائه تحولات دیجیتال پیچیده در بازههای زمانی کوتاه است. ما مشتاقانه منتظر تعیین معیارها در نوآوری ارتباطات راهآهن و حمایت از انتقال به FRMCS در سالهای آینده هستیم.»
FRMCS یا سیستم ارتباطات سیار راهآهن آینده، مبتنی بر 5G خواهد بود. اما حداقل در این مرحله، این یک عامل در این پروژه با SBB نیست.
با این وجود، اریکسون در مورد تأثیر این پروژه بر بخش وسیعتر در آینده بسیار خوشبین است.
در این گزارش تأکید شده است: «بینشهای ارزشمندی که در طول این پروژه به دست آمد، راهنمای بهبود استراتژیها برای تحولات مشابه در راهآهن در سطح جهان خواهد بود.»
و بحث کردن با این موضوع دشوار است. شرکتهای ریلی در سراسر جهان با مسائلی مانند این مواجه خواهند شد، زیرا اپراتورهای مخابراتی شبکههای قدیمی را خاموش کرده و منابعی مانند طیف فرکانسی را به شبکههای مدرنتر منتقل میکنند.
آنها لزوماً همان مسیر SBB را انتخاب نخواهند کرد و به دنبال ادغام GSM-R موجود با IMS و VoLTE خواهند بود. اما استقرار این شرکت سوئیسی به عنوان مدلی از یکی از روشهای ارتقاء شبکه ریلی، زمانی که اپراتورهای مخابراتی در حال خاموش کردن آن هستند، پابرجا خواهد ماند.
