دولت هند از دستورالعمل اپلیکیشن سانچار ساتی عقب نشینی کرد!
ICTna.ir – در بحبوحه انتقادات شدید، وزارت مخابرات هند (DoT) دستور خود را مبنی بر نصب پیشفرض اپلیکیشن امنیتی موبایل این وزارتخانه، سانچار ساتی، بر روی گوشیهای هوشمند سازندگان گوشیهای هوشمند را لغو کرد.
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، وزارت حمل و نقل و ارتباطات هند به جای اذعان به غوغایی که دستورالعملش ایجاد کرده، اعلام کرد که سانچار ساتی به اندازه کافی محبوب شده است که دیگر نیازی به مجبور کردن تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) برای نصب آن ندارد.
وزارت حمل و نقل گفت: «تاکنون ۱.۴ کرور (۱۴ میلیون کاربر) این برنامه را دانلود کردهاند و روزانه در جمعآوری اطلاعات مربوط به ۲۰۰۰ مورد کلاهبرداری مشارکت دارند.» «تعداد کاربران به سرعت در حال افزایش بوده است و هدف از الزام نصب برنامه، تسریع این روند و دسترسی آسان شهروندان کماطلاعتر به آن بوده است.»
«فقط در [این] روز گذشته، ۶۰۰هزار شهروند برای دانلود این برنامه ثبتنام کردهاند که افزایشی ۱۰ برابری در جذب آن را نشان میدهد. این تأییدی بر ایمان شهروندان به این برنامه برای محافظت از خودشان است که توسط دولت در اختیارشان قرار گرفته است.»
با توجه به استقبال روزافزون از سانچار ساتی، دولت تصمیم گرفته است که نصب اولیه را برای تولیدکنندگان موبایل اجباری نکند.
نکتهی اصلی این ادعا تا حدودی با این واقعیت تضعیف میشود که ۱۴ میلیون دانلود در بازاری با بیش از یک میلیارد اتصال تلفن همراه، قطرهای در اقیانوس است، که نشان میدهد این موضوع بیشتر به حفظ آبرو و جلوگیری از هرگونه چالش قانونی مربوط میشود.
جنجال اوایل این هفته زمانی آغاز شد که گزارشها حاکی از آن بود که وزارت حمل و نقل به طور خصوصی به سازندگان اصلی گوشیهای هوشمند – از جمله اپل، اوپو، سامسونگ، ویوو و شیائومی – دستور داده است که Sanchar Saathi را از قبل روی تمام دستگاههای جدید نصب کنند و آن را به عنوان یک بهروزرسانی نرمافزاری برای تمام دستگاههای موجود در زنجیره تأمین منتشر کنند.
متعاقباً توسط دولت تأیید شد و به تولیدکنندگان تجهیزات اصلی ۹۰ روز برای رعایت آن و ۱۲۰ روز برای ارائه گزارش انطباق فرصت داد.
سانچار ساتی که در ماه ژانویه توسط وزارت حمل و نقل راهاندازی شد، به گونهای طراحی شده است که مسدود کردن استفاده از تلفنهای دزدیده شده در تمام شبکههای تلفن همراه و ردیابی موقعیت مکانی آنها را آسان میکند. همچنین به کاربران امکان میدهد پیامها و تماسهای مشکوک را گزارش دهند و بررسی کنند که آیا کسی در تلاش است دستگاه جدیدی را به نام آنها ثبت کند یا خیر.
هر چقدر هم که نیت وزارت حمل و نقل قابل ستایش باشد، الزام به نصب سانچار ساتی باعث ایجاد حیرت و نگرانی قابل توجهی شد.
بنیاد آزادی اینترنت هند (IFF) یکی از مخالفان سرسخت این طرح بود و استدلال میکرد که این طرح «یک نقطه دسترسی دائمی و بدون رضایت در داخل سیستم عامل هر گوشی هوشمند هندی» خواهد بود.
این گزارش اظهار داشت که این دستور ممکن است در برابر یک چالش حقوقی نیز آسیبپذیر بوده باشد، و استدلال کرد که آزمون تناسب را مطابق با قوانین حفظ حریم خصوصی هند برآورده نمیکند. همچنین هشدار داد که استناد به اصطلاح نسبتاً مبهم امنیت سایبری برای توجیه نصب اجباری میتوانست عواقب مخربی داشته باشد.
«امروز، این برنامه ممکن است به عنوان یک بررسیکننده IMEI بیخطر معرفی شود. فردا، از طریق یک بهروزرسانی سمت سرور، میتواند برای اسکن سمت کلاینت برای برنامههای «ممنوعه»، علامتگذاری استفاده از VPN، مرتبط کردن فعالیت سیمکارت یا بررسی گزارشهای پیامکی به نام تشخیص تقلب، مورد استفاده قرار گیرد. هیچ چیز در این دستور این امکانات را محدود نمیکند.» IFF اعلام کرد.
IFF متحد قدرتمندی به نام اپل دارد که طبق گزارشها، اعلام کرده بود که از این حکم پیروی نخواهد کرد.
اظهارات متناقض در مورد اینکه آیا کاربران میتوانستند پس از نصب برنامه، آن را غیرفعال یا حذف کنند، به این سردرگمی دامن میزد.
جیوتیرادیتیا اسکیندیا، وزیر ارتباطات، به خبرنگاران محلی در بیرون پارلمان گفت: «اگر این برنامه را نمیخواهید، آن را فعال نکنید. اگر میخواهید آن را روی گوشی خود داشته باشید، آن را نگه دارید. اگر میخواهید آن را حذف کنید، آن را حذف کنید.»
به نظر میرسد این با دستورالعمل خود وزارت حمل و نقل در تضاد است، که میگوید سازندگان تلفنهای هوشمند باید «اطمینان حاصل کنند که برنامه از پیش نصب شده Sanchar Saathi در زمان اولین استفاده یا راهاندازی دستگاه، به راحتی برای کاربران نهایی قابل مشاهده و دسترسی است و عملکردهای آن غیرفعال یا محدود نشده است.»
مشخص نیست که آیا این دستورالعمل با تولیدکنندگان اصلی تجهیزات (OEM) شروع و پایان مییابد و تصمیمگیری در مورد استفاده از آن را به مشتریان واگذار میکند یا اینکه نصب و قابلیتهای سانچار ساتی باید دائمی باشد.
حالا که وزارت حمل و نقل عقبنشینی کرده، همه اینها بیاهمیت است. بدون شک به تبلیغ سانچار ساتی ادامه خواهد داد، اما انتخاب نصب یا عدم نصب آن را به کاربران نهایی واگذار خواهد کرد.
کلاهبرداران ممکن است این را به عنوان یک برد ببینند. با این حال، این همچنین یک برد برای انتخاب شخصی و حفظ حریم خصوصی است و بدون شک شایستگیهای هر پیروزی تا زمان مرگ گرما در جهان مورد بحث قرار خواهد گرفت.
